Strabag-úthibák az M3-as autópályán

Alig található olyan rész az 1997 és 1998 között épített M3-as autópályán, amit ne kellett volna utólag kijavítaniuk a kivitelezőknek, illetve a gyorsforgalmi utakat fenntartó társaságnak. Ez azért is különösen érdekes, mert a kormánypárti sajtó rendszerint az előző ciklus autópálya-munkálatainak minőségével foglalkozik.

Putsay Gábor
2003. 09. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan silány minőségű autópályát régen nem adtak át Magyarországon, mint amilyen az M3-as Gyöngyös–Füzesabony közötti negyven kilométeres szakasza – állítják az útépítésben jártas szakemberek. Mint ismert, a beruházásra a Horn-kormány alatt kapott megbízást az M Három Konzorcium. A tagok közös jellemzője volt, hogy valamennyien külföldi multinacionális csoport irányítása alá tartoztak.

Azt az autópálya-szakaszt, amire a Strabag Hungária Rt. kapott megbízást, alig egy évvel az átadást követően újból kellett építeni. Gyöngyös és Füzesabony között 1998-ban nyitották meg az új M3-as autópályát, de már 1999-ben több helyen hosszirányban megrepedt az aszfalt burkolata. Szakemberek állítják: ennyi idő alatt – figyelembe véve a forgalmi terhelést – normál körülmények között a felső aszfaltrétegben sem keletkezhet károsodás, kivéve, ha a kivitelező nem a megfelelő technológiát, illetve építési anyagokat alkalmazta.
*
Mint arról már beszámoltunk, az M3-as akkori üzemeltetője, az Északkelet-magyarországi Autópálya (ÉKMA) Rt. garanciális javítási igényét bejelentette a konzorciumnak. Több vizsgálatot követően az ÉKMA jogutóda, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. állapodott meg a kivitelezővel: a cégnek saját költségére fel kellett szednie a megrepedt útfelületet – az autópálya egy szakszán másfél kilométer hosszúságban távolították el a hibás kopóréteget – és új aszfaltburkolatot helyeztek el. A Strabag csoport leányvállalata 2002. március–áprilisban végezte el a garanciális munkákat.

Az M3-as Gyöngyös–Füzesabony közötti szakaszán az átadás óta számos építési hibát kellett megszüntetni. Az üzemeltető ÁAK Rt.-nek emiatt folyamatosan el kell végeznie kisebb-nagyobb javításokat, a repedéseket általában bitumennel töltik ki, vagy új aszfaltszőnyeget terítenek le. Ami viszont feltűnő, hogy a viszonylag új autópályán több helyütt láthatók a javítások nyomai, szinte alig akad az úton olyan rész, ahol ne dolgoztak volna utólag munkagépek.

A kormányváltás előtt egyes politikai körök képviselői folyamatosan arról nyilatkoztak, hogy a sztrádaépítések a multinacionális vállalatok nélkül megvalósíthatatlanok, amit nem az érdekeltségükbe tartozó cégek csinálnak, az rossz minőségű, nem készül el időben. Ennek az irányzatnak a fő képviselője Keller László szocialista képviselő volt, aki az akkor épülő M3-as autópályán – a Füzesabony–Polgár közötti munkaterületen a gépek okozta bevágásoknál, az általa hibásnak vélt építőanyagokkal a kezében – próbálta bizonygatni, hogy nem a szakmai elvárásoknak megfelelően dolgoznak a hazai kivitelezők, súlyos hiányosság vannak, végül a politikus büntetőfeljelentést is tett a Legfőbb Ügyészségen. A szakértői vizsgálatokkal több alkalommal alátámasztották azóta az illetékesek a honatya tévedését: az Orbán-kormány alatt megbízáshoz jutott magyar tulajdonú cégek jó minőségű alapanyagokból, az előírások szerint és az elvárt minőségben építették, illetve adták át az M3-ast Füzesabony és Polgár között.

Egy terv, egymilliárd
Másfél esztendeje alig-alig történik valami az M7-es autópálya tervezett továbbépítésével kapcsolatban – tette szóvá tegnap a parlamentben Herényi Károly (MDF). – A kőröshegyi völgyhíd építése azonban még el sem kezdődött. Miért ez a késedelem? – kérdezte a képviselő. Herényi elmondta: a híd megépítéséhez már minden engedély rendelkezésre állt, amikor valaki megbízást adott az áttervezésre, ami, mármint a tervek, egymilliárd forintba kerültek. – Az áttervezéssel az eredeti, hagyományos hídépítési technológiát olyanra változtatták meg, amit Magyarországon csak egy cég tud majd teljesíteni – tette hozzá. Gaál Gyula, a gazdasági minisztérium politikai államtitkára elmondta: a kormány eltökélt abban, hogy nem előre kiválasztott, ha úgy tetszik, bennfentes szállítókkal építteti az autópályát, hanem közbeszerzési eljárással választja ki a leghatékonyabbnak és legolcsóbbnak ígérkező megoldást.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.