Olyan silány minőségű autópályát régen nem adtak át Magyarországon, mint amilyen az M3-as Gyöngyös–Füzesabony közötti negyven kilométeres szakasza – állítják az útépítésben jártas szakemberek. Mint ismert, a beruházásra a Horn-kormány alatt kapott megbízást az M Három Konzorcium. A tagok közös jellemzője volt, hogy valamennyien külföldi multinacionális csoport irányítása alá tartoztak.
Azt az autópálya-szakaszt, amire a Strabag Hungária Rt. kapott megbízást, alig egy évvel az átadást követően újból kellett építeni. Gyöngyös és Füzesabony között 1998-ban nyitották meg az új M3-as autópályát, de már 1999-ben több helyen hosszirányban megrepedt az aszfalt burkolata. Szakemberek állítják: ennyi idő alatt – figyelembe véve a forgalmi terhelést – normál körülmények között a felső aszfaltrétegben sem keletkezhet károsodás, kivéve, ha a kivitelező nem a megfelelő technológiát, illetve építési anyagokat alkalmazta.
*
Mint arról már beszámoltunk, az M3-as akkori üzemeltetője, az Északkelet-magyarországi Autópálya (ÉKMA) Rt. garanciális javítási igényét bejelentette a konzorciumnak. Több vizsgálatot követően az ÉKMA jogutóda, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. állapodott meg a kivitelezővel: a cégnek saját költségére fel kellett szednie a megrepedt útfelületet – az autópálya egy szakszán másfél kilométer hosszúságban távolították el a hibás kopóréteget – és új aszfaltburkolatot helyeztek el. A Strabag csoport leányvállalata 2002. március–áprilisban végezte el a garanciális munkákat.
Az M3-as Gyöngyös–Füzesabony közötti szakaszán az átadás óta számos építési hibát kellett megszüntetni. Az üzemeltető ÁAK Rt.-nek emiatt folyamatosan el kell végeznie kisebb-nagyobb javításokat, a repedéseket általában bitumennel töltik ki, vagy új aszfaltszőnyeget terítenek le. Ami viszont feltűnő, hogy a viszonylag új autópályán több helyütt láthatók a javítások nyomai, szinte alig akad az úton olyan rész, ahol ne dolgoztak volna utólag munkagépek.
A kormányváltás előtt egyes politikai körök képviselői folyamatosan arról nyilatkoztak, hogy a sztrádaépítések a multinacionális vállalatok nélkül megvalósíthatatlanok, amit nem az érdekeltségükbe tartozó cégek csinálnak, az rossz minőségű, nem készül el időben. Ennek az irányzatnak a fő képviselője Keller László szocialista képviselő volt, aki az akkor épülő M3-as autópályán – a Füzesabony–Polgár közötti munkaterületen a gépek okozta bevágásoknál, az általa hibásnak vélt építőanyagokkal a kezében – próbálta bizonygatni, hogy nem a szakmai elvárásoknak megfelelően dolgoznak a hazai kivitelezők, súlyos hiányosság vannak, végül a politikus büntetőfeljelentést is tett a Legfőbb Ügyészségen. A szakértői vizsgálatokkal több alkalommal alátámasztották azóta az illetékesek a honatya tévedését: az Orbán-kormány alatt megbízáshoz jutott magyar tulajdonú cégek jó minőségű alapanyagokból, az előírások szerint és az elvárt minőségben építették, illetve adták át az M3-ast Füzesabony és Polgár között.
Egy terv, egymilliárd
Másfél esztendeje alig-alig történik valami az M7-es autópálya tervezett továbbépítésével kapcsolatban – tette szóvá tegnap a parlamentben Herényi Károly (MDF). – A kőröshegyi völgyhíd építése azonban még el sem kezdődött. Miért ez a késedelem? – kérdezte a képviselő. Herényi elmondta: a híd megépítéséhez már minden engedély rendelkezésre állt, amikor valaki megbízást adott az áttervezésre, ami, mármint a tervek, egymilliárd forintba kerültek. – Az áttervezéssel az eredeti, hagyományos hídépítési technológiát olyanra változtatták meg, amit Magyarországon csak egy cég tud majd teljesíteni – tette hozzá. Gaál Gyula, a gazdasági minisztérium politikai államtitkára elmondta: a kormány eltökélt abban, hogy nem előre kiválasztott, ha úgy tetszik, bennfentes szállítókkal építteti az autópályát, hanem közbeszerzési eljárással választja ki a leghatékonyabbnak és legolcsóbbnak ígérkező megoldást.
Brüsszel háborús tervei megbuktak: magyar diplomáciai siker a csúcson – napi összefoglaló














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!