Suba alatti döntés egyelőre nem ismert céllal

Tiltakozik a Balatonszemesi Fürdőegyesület az önkormányzat suba alatt meghozott határozata ellen, amellyel hozzájárult, hogy a kormányüdülő kikötőjének felújítása alatt belső lakóutakon teherautókkal hordják a követ az építkezésre. Kiderült: a kivitelező a szállítást uszállyal végzi, fel sem merült az utak használata. A határozat azonban létezik, de sűrű homály borítja, hogy mi célt szolgál valójában. A polgármester pedig hallgat.

Szarka Ágota
2003. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balatonszemesi Tompa és Pósa utca környéke száz éve üdülőövezet, a forgalomból kieső terület értékét éppen nyugodt, csendes jellege adja. A nyaralótulajdonosok errefelé nem milliomosok, sok házat már a harmadik generáció lakja. Érthető módon elkeseredést és felháborodást váltott ki, mikor kiderült: az önkormányzat egy olyan tervhez adta suba alatt a hozzájárulását, amely bizony igen hátrányosan érinti őket. Ha az egyik tulajdonos nem bukkan rá a helyi lapban az önkormányzati határozat megszavazásáról szóló néhány sorra, és nem fújja meg a harci kürtöket, esélyük sem lett volna az önvédelemre… A határozat szerint a balatonőszödi kormányüdülő kikötőjének felújítása során a kivitelező cég a Tompa és a Pósa utcán szállíthatja teherautókkal a követ az üdülőben folyó építkezéshez. A több tíz tonnás teherautók két hónapon keresztül dübörögtek volna az egy nyomtávú, keskeny belső utakon. A felmerülő károkat a cég átvállalja – olvasható a határozatban, s benne foglaltatik az is: a teherautók számára a kivitelező cég egy új, ideiglenes vasúti átjárót is kiépítene – a már működő és nemrégiben korszerűsített átjáró közvetlen közelébe –, amelyet később véglegesítenének. Sokak szerint a lényeg, a különös ködösítés magyarázata, ebben az utolsó mondatban van…
A Balatonszemesi Fürdőegyesület levélben tiltakozott az önkormányzat döntése ellen, mondván, az több ponton is törvénysértő: ellentétes az épített környezet alakításáról és védelméről szóló és a környezet védelmének általános szabályairól szóló paragrafusokkal is. Béres József – az egyesület képviseletében – levelében hívja fel az illetékesek figyelmét arra, hogy a lakóutak rendeltetésellenes használata nemcsak értelmetlen, de gazdaságtalan is, nem beszélve arról, hogy a testület határozata nem jelöli meg azt a közérdekű célt sem, ami indokolná, hogy a beruházás megvalósításához miért nem a kormányüdülő főbejáratát és saját belső útjait veszi igénybe az építő cég. A nagyközönségtől elzárt kikötő építése ugyanis nem nevezhető közérdekű célnak. Illés Antal polgármester a tiltakozó leveleket megkapta ugyan, de azokra nem válaszolt. A különös határozattal kapcsolatos bárminemű nyilatkozattól többszöri megkeresésünkre is ideges hangon elzárkózott, mondván, ő még nem kapott „hivatalos értesítést a kancelláriától az építkezésről”, de „nem is biztos, hogy megvalósul a beruházás” – mondta, miközben a kancellária tájékoztatása szerint már egy napja folytak az előkészítő munkálatok. Ám arról nem volt hajlandó beszélni, hogy akkor valójában mi szükség volt a határozatra, és az mi célt szolgál. Addigra kiderült: a kikötőbővítéshez egyáltalán nem volt szükség rá – legalábbis a kivitelező állítása szerint. A beruházás egyébként 177 millió forintba kerül a kormányszóvivő helyettesének tájékoztatása szerint. Gulyás Erika azt is közölte: az illetékes vízügyi igazgatóság állapította meg még 2001 decemberében, hogy az átalakítás hajózási szempontból szükséges.
A kikötő átépítését végző állami cég illetékese lapunknak elmondta: eleve szó sem lehetett volna a szemesi belső utak használatáról, hiszen már a pályázati kiírásban is az szerepelt, hogy az építőanyagok szállítását csak vízi úton lehet megoldani. Nemcsak a szükséges követ viszik uszállyal a kikötőbe, de a mederkotrást is azzal végzik. Az iszapot közvetlenül a parton tárolják, elszállítani leghamarabb csak egy év múltán fogják, és hogy az hogyan történik majd, még nem döntötték el.
A belső utakat legfeljebb a munkásokat szállító járművek használják, de ez nem okozhat károkat és zavart.
Nemessúri Péter, aki maga is üdülőtulajdonos, és ügyvédként segíti a fürdőegyesület munkáját, úgy látja: elgondolkodtató, hogy az önkormányzat a nyár végi, nyilvános üdülőhelyi fórumon még egy szót sem ejtett erről a ködös hátterű tervről. Aztán az üdülési szezon utolsó napjaiban az érintettekkel való mindenféle előzetes konzultáció, egyeztetés nélkül hirtelen hoztak egy határozatot – amire a kivitelező nyilatkozata szerint semmi szükség nem volt –, ám amely jó néhány üdülőtulajdonost nyilvánvalóan hátrányosan érintett volna. Mindez azt a látszatot kelti, hogy eleve kész helyzet elé akarták állítani őket. Ez az eljárás a legkevésbé sem nevezhető demokratikusnak – mutatott rá, hozzátéve azt is: a fürdőegyesület felszólította az önkormányzatot, hogy a határozatot azonnal helyezze hatályon kívül, ellenkező esetben törvényességi felülvizsgálatot kérnek az illetékes közigazgatási hivataltól.
Mivel a polgármester nem hajlandó választ adni a felmerülő kérdésekre, csak a találgatás marad, hogy miről, esetleg milyen beruházásról szól valójában ez a szokványosnak nem nevezhető történet.
Azt beszélik, hogy a szemesi vezetés örülne az új vasúti átjáró megépítésének, és hogy lényegében a kormányüdülő építkezései mögé bújva próbálja ráerőltetni az üdülőtulajdonosokra az elképzelését, így megelőzve a várható tiltakozást. Az új vasúti átjáró pedig nem olcsó mulatság, s végleg tönkretehetné a nyugalmas üdülőövezetet.
Csúcsforgalomban egérútként használhatnák az autósok az új útvonalat, s nagy esély lenne rá, hogy arra terelődne a tóparti átmenő forgalom egy része is. Ezt az érintett nyaralók nem szeretnék, viszont vannak olyanok, akik örülnének neki. Főleg, ha az önkormányzatnak nem is kerülne egy fillérjébe sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.