A balatonszemesi Tompa és Pósa utca környéke száz éve üdülőövezet, a forgalomból kieső terület értékét éppen nyugodt, csendes jellege adja. A nyaralótulajdonosok errefelé nem milliomosok, sok házat már a harmadik generáció lakja. Érthető módon elkeseredést és felháborodást váltott ki, mikor kiderült: az önkormányzat egy olyan tervhez adta suba alatt a hozzájárulását, amely bizony igen hátrányosan érinti őket. Ha az egyik tulajdonos nem bukkan rá a helyi lapban az önkormányzati határozat megszavazásáról szóló néhány sorra, és nem fújja meg a harci kürtöket, esélyük sem lett volna az önvédelemre… A határozat szerint a balatonőszödi kormányüdülő kikötőjének felújítása során a kivitelező cég a Tompa és a Pósa utcán szállíthatja teherautókkal a követ az üdülőben folyó építkezéshez. A több tíz tonnás teherautók két hónapon keresztül dübörögtek volna az egy nyomtávú, keskeny belső utakon. A felmerülő károkat a cég átvállalja – olvasható a határozatban, s benne foglaltatik az is: a teherautók számára a kivitelező cég egy új, ideiglenes vasúti átjárót is kiépítene – a már működő és nemrégiben korszerűsített átjáró közvetlen közelébe –, amelyet később véglegesítenének. Sokak szerint a lényeg, a különös ködösítés magyarázata, ebben az utolsó mondatban van…
A Balatonszemesi Fürdőegyesület levélben tiltakozott az önkormányzat döntése ellen, mondván, az több ponton is törvénysértő: ellentétes az épített környezet alakításáról és védelméről szóló és a környezet védelmének általános szabályairól szóló paragrafusokkal is. Béres József – az egyesület képviseletében – levelében hívja fel az illetékesek figyelmét arra, hogy a lakóutak rendeltetésellenes használata nemcsak értelmetlen, de gazdaságtalan is, nem beszélve arról, hogy a testület határozata nem jelöli meg azt a közérdekű célt sem, ami indokolná, hogy a beruházás megvalósításához miért nem a kormányüdülő főbejáratát és saját belső útjait veszi igénybe az építő cég. A nagyközönségtől elzárt kikötő építése ugyanis nem nevezhető közérdekű célnak. Illés Antal polgármester a tiltakozó leveleket megkapta ugyan, de azokra nem válaszolt. A különös határozattal kapcsolatos bárminemű nyilatkozattól többszöri megkeresésünkre is ideges hangon elzárkózott, mondván, ő még nem kapott „hivatalos értesítést a kancelláriától az építkezésről”, de „nem is biztos, hogy megvalósul a beruházás” – mondta, miközben a kancellária tájékoztatása szerint már egy napja folytak az előkészítő munkálatok. Ám arról nem volt hajlandó beszélni, hogy akkor valójában mi szükség volt a határozatra, és az mi célt szolgál. Addigra kiderült: a kikötőbővítéshez egyáltalán nem volt szükség rá – legalábbis a kivitelező állítása szerint. A beruházás egyébként 177 millió forintba kerül a kormányszóvivő helyettesének tájékoztatása szerint. Gulyás Erika azt is közölte: az illetékes vízügyi igazgatóság állapította meg még 2001 decemberében, hogy az átalakítás hajózási szempontból szükséges.
A kikötő átépítését végző állami cég illetékese lapunknak elmondta: eleve szó sem lehetett volna a szemesi belső utak használatáról, hiszen már a pályázati kiírásban is az szerepelt, hogy az építőanyagok szállítását csak vízi úton lehet megoldani. Nemcsak a szükséges követ viszik uszállyal a kikötőbe, de a mederkotrást is azzal végzik. Az iszapot közvetlenül a parton tárolják, elszállítani leghamarabb csak egy év múltán fogják, és hogy az hogyan történik majd, még nem döntötték el.
A belső utakat legfeljebb a munkásokat szállító járművek használják, de ez nem okozhat károkat és zavart.
Nemessúri Péter, aki maga is üdülőtulajdonos, és ügyvédként segíti a fürdőegyesület munkáját, úgy látja: elgondolkodtató, hogy az önkormányzat a nyár végi, nyilvános üdülőhelyi fórumon még egy szót sem ejtett erről a ködös hátterű tervről. Aztán az üdülési szezon utolsó napjaiban az érintettekkel való mindenféle előzetes konzultáció, egyeztetés nélkül hirtelen hoztak egy határozatot – amire a kivitelező nyilatkozata szerint semmi szükség nem volt –, ám amely jó néhány üdülőtulajdonost nyilvánvalóan hátrányosan érintett volna. Mindez azt a látszatot kelti, hogy eleve kész helyzet elé akarták állítani őket. Ez az eljárás a legkevésbé sem nevezhető demokratikusnak – mutatott rá, hozzátéve azt is: a fürdőegyesület felszólította az önkormányzatot, hogy a határozatot azonnal helyezze hatályon kívül, ellenkező esetben törvényességi felülvizsgálatot kérnek az illetékes közigazgatási hivataltól.
Mivel a polgármester nem hajlandó választ adni a felmerülő kérdésekre, csak a találgatás marad, hogy miről, esetleg milyen beruházásról szól valójában ez a szokványosnak nem nevezhető történet.
Azt beszélik, hogy a szemesi vezetés örülne az új vasúti átjáró megépítésének, és hogy lényegében a kormányüdülő építkezései mögé bújva próbálja ráerőltetni az üdülőtulajdonosokra az elképzelését, így megelőzve a várható tiltakozást. Az új vasúti átjáró pedig nem olcsó mulatság, s végleg tönkretehetné a nyugalmas üdülőövezetet.
Csúcsforgalomban egérútként használhatnák az autósok az új útvonalat, s nagy esély lenne rá, hogy arra terelődne a tóparti átmenő forgalom egy része is. Ezt az érintett nyaralók nem szeretnék, viszont vannak olyanok, akik örülnének neki. Főleg, ha az önkormányzatnak nem is kerülne egy fillérjébe sem.

Menczer: Zelenszkij elmondta, hogy ő is irányítja a Tisza Pártot