Eljegyzés a kolostorban

–
2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szergej Szergejevics Prokofjev épp fél évszázada távozott közülünk, s nyilván ez is közrejátszott abban, hogy a Csokonai Színház operatársulata az ő vígoperáját állította színre. Az Eljegyzés a kolostorban című opus aligha ér fel mondjuk A három narancs szerelméhez, nem is szólva a Háború és békéről. Problematikus már a mű születése is: a szerző alighanem a fordító feleség szolid nyomására fogott a Sheridan-darab megzenésítéséhez. Ily módon korok és népek rétegződnek egymásra némileg kaotikus összevisszaságban: egy ír származású angol szerző spanyol környezetben játszódó darabját egy orosz komponista formálja zenedrámává, amelyet aztán magyarul adnak elő Debrecenben – nos, rendező legyen a talpán, aki ebben az internacionális kavargásban szilárd pontot talál. Berényi Gábor nem is nagyon bíbelődött holmi történelmi hitellel, maradt a fiktív operai térben – ám ebből olyan furcsaságok is adódnak, hogy a fiatal menyasszonyra vágyó dúsgazdag halkereskedő, bizonyos Mendoza a szefárd zsidók küllemét ölti. A csalásokra és megtévesztésekre alapuló történet mindazonáltal megunhatatlan, a mű remek szereplehetőségekkel szolgál, s ha ráadásul olyan színpadi jelenség is felbukkan, mint a szálakat gombolyító dajkát alakító Simon Katalin, a debreceni operarajongóknak nem kell csalódottan távozniuk…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.