Luxus az ázsiai offenzíva

2003. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valósággal offenzívát indított a Medgyessy-kormány Kína, India és Japán irányába. Ennek okai szerteágazók – harsogja a kormányzati propaganda. A hivatalos verzió egyike, hogy hazánknak fejlesztenie és bővítenie kell a távoli országokkal a kulturális, politikai, de legfőképpen a gazdasági kapcsolatokat. A másik magyarázatról – miszerint a baloldali kormány tagjai és a vele együtt utazó üzleti delegáció számára az ázsiai és távol-keleti úti célok egzotikusabbnak bizonyultak, mint Bécs, München vagy éppenséggel Róma – most nagyvonalúan megfeledkezünk. Nem szeretnénk a demagógia mezsgyéjére tévedni, bár őszintén szólva nagy a hiányérzetünk. A baloldali lapokban – szemben az 1998 és 2002 közötti gyakorlattal – tudniillik nem olvashattunk részletes beszámolókat arról, hogy a kabinet tagjai közül ki és hol szállt meg, mit fogyasztott a repülőtéren, mekkora költséget is jelentett mindez a magyar államnak.
Tehát a kínai, az indiai és a japán missziót csak a Medgyessy-kormány által kiemelten és többszörösen hangoztatott gazdasági kapcsolatok vonatkozásában elemezzük. Miután a távoli országok a világgazdasági környezet szereplői, először vizsgáljuk meg, miként is alakulnak a globális növekedési trendek. Nos, a kutatóintézetek jelentései alapján – ezekben még nem szerepel az isztambuli robbantások okozta nemzetközi válság hatása – az utóbbi időszakban enyhült a világpolitikai bizonytalanság, ennek nyomán a bővülési folyamatot mindinkább a gazdasági tényezők határozzák meg. A világgazdasági növekedés ütemét és jellegét továbbra is az USA alakítja. Az Egyesült Államok GDP-jének bővülési üteme a 2002. évi 2,4 százalékról az idén 2,6-ra, jövőre pedig 3,9 százalékra emelkedhet. Az USA gazdasági növekedésének kockázati tényezője a folyó fizetési mérleg növekvő hiánya, amely a GDP 4,5-5 százalékára rúg.
A magyar gazdaság számára oly fontos Gazdasági és Monetáris Unió növekedési ütemét nem elsősorban az USA dinamizálja. Az uniós tagállamok összevont GDP-je az idén alig kimutathatóan, jövőre viszont 1,9 százalékkal nőhet. Nem árt tudni, hogy ezen belül is a forgalom a magánfogyasztás szerény bővüléséből táplálkozik, amelyhez lassan a beruházások is felzárkóznak. Az Egyesült Államoktól eltérően az eurózóna gazdasági növekedését gátolja a fiskális és monetáris politika. A fiskális expanziót a stabilitási és növekedési paktum szabályrendszere akadályozza, amely a GDP három százalékában korlátozza a költségvetési deficit felső határát. A monetáris feltételeket pedig az Európai Központi Bank (EKB) nem lazítja. A kritériumok szerint az Európai Unió meghatározó tagállamai – Németország, Franciaország és Olaszország – 2003-ban és jövőre csökkenteni kötelesek a költségvetési hiányát, vagyis recessziós környezetben kell a kiadásokat mérsékelni és az adókat emelni. Az eurózónán belül hazánk legfontosabb partnere Németország, amelynek gazdasága már harmadik éve stagnálás közeli állapotban van: 2004-ben is csak 1,7 százalékkal bővülhet.
A világgazdaság legdinamikusabban bővülő régiója kétségtelenül Kelet-Ázsia. A prognózisok szerint Kína GDP-je 7,5, Indiáé pedig 5,6 százalékkal gyarapodhat a következő évben. A látszat azonban csal, nem mindegy ugyanis, hogy esetükben milyen bázisról van szó. Mindkét birodalmi méretű ország ugyanis a fejlődő gazdaság kategóriájába tartozik. A fejlett Japán esetében természetesen visszafogottabbak az adatok. Jó, ha az idén másfél százalékkal bővül a reálgazdaság, 2004-re pedig 1,5-2 százalékos javulást prognosztizálnak az elemzők. Most pedig vizsgáljuk meg a kétoldalú áruforgalom (magyar–kínai, magyar–indiai és magyar–japán) alakulását.
1. Magyar–kínai külgazdasági kapcsolatok. Vitathatatlan, hogy a két ország közötti kereskedelem 1998-tól 2002 végére az ötszörösére nőtt, s így elérte a 2,24 milliárd dollárt. A gondot az okozza, hogy a bilaterális forgalomban a mi oldalunkon felettébb jelentős a hiány. Tavaly ugyanis összesen 1,9 milliárd dolláros deficit keletkezett. Miközben tehát valamelyest nőtt a kivitelünk, addig a Kínából származó importunk szédítően megugrott. Némi szerkezeti vizsgálódás után megállapítható, hogy az onnan származó import gyakorlatilag a magyarországi textiliparra telepedett rá. Ha pedig a 2002-es adatok trendszerűnek bizonyulnak, akkor az ágazatban ténykedő kis- és közepes vállalkozások lehúzhatják a rolót. Anélkül, hogy démonizálnánk a helyzetet, beszéljenek a számok: a ruházati termékeknél 37, a textíliák esetében pedig 13 százalékkal nőtt a behozatal. Ne is említsük Medgyessy Péter szerencsétlen elszólását, miszerint hazánk várja az útépítő cégek jelentkezését a magyarországi sztrádák kivitelezésekor. Véletlen-e, hogy feltűnő szívélyességgel fogadták a magyar kormányfőt Kínában?
2. Magyar–indiai külgazdasági kapcsolatok. Az Indiával lebonyolított árucsere értéke alig több mint 100 millió dollár. Bármennyire meglepő is, a magyar–indiai kereskedelmi forgalom összértéke évtizedekkel korábban a 400 millió dollárt is elérte. A problémát tetézi, hogy a magyarországi export értéke alig a tizede a korábbinak. Nagy kérdés, hogy a magyar kormányfő által vizionált együttműködés az információs technológia, továbbá az erőmű-berendezések gyártása területén megvalósítható-e.
3. Magyar–japán külgazdasági kapcsolatok. Japán az Egyesült Államok után második legfontosabb Európán kívüli partnerünk, ám a japán tőkebefektetések nincsenek igazán ösztönözve, s ez ki is tűnik a kétoldalú áruforgalom összetevőiből. Vagyis az alapproblémát itt is az okozza, hogy a kétoldalú kereskedelemben még mindig nagy a magyar deficit. Az áruforgalom összértéke meghaladja ugyan a kétmilliárd dollárt, ám ebből a kivitel alig éri el a kétszázmilliót, miközben a behozatal 1,7 milliárdra, azaz a másfélszeresére nőtt.
Mielőtt levonnánk a következtetéseket, térjünk ki a magyar külgazdaság legfontosabb szereplőire. Az exportorientált magyar gazdaság legnagyobb piaca az Európai Unió. Kivitelünk 80 százaléka áramlik az eurózóna gazdaságába, ezen belül is leginkább Németországba. Ide irányul a magyar export 60 százaléka: a célpiac a legfejlettebb Bajorország és Baden-Württemberg. Németországot Ausztria követi. Nyugati szomszédunk hat-hét százalékos arányban fogadja a magyar exportot. A sort pedig Olaszország zárja: a taljánok a magyar kivitel négy-öt százalékában részesülnek. Természetesen az EU-ba irányuló 80 százalékos export mellett a fennálló 20 százalékos kivitelt megtestesítő egyéb piacok is fontosak az üzleti szféra részére. Ezt senki nem vitatja. Pusztán arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a távoli, ázsiai országok belátható időn belül nem lesznek a külgazdaság fontos piacai. Luxus tehát az ázsiai offenzíva. Semmi garancia arra, hogy a felborult, importra épülő áruszerkezet hiányszintje csökkenjen.
Azt tanácsoljuk a Medgyessy-kormánynak, hogy – még ha neki politikai okokból felettébb kellemetlen is a legfontosabb gazdasági régiók konzervatív-jobboldali többségű kormányzása – gazdaságdiplomáciai offenzívát Bajorország, Baden-Württemberg, Ausztria és Olaszország irányába indítson. Ennek prózai az oka: belőlük élünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.