Túlzsúfolt utak, emelkedő sztrádadíjak

Putsay Gábor
2003. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felkészülhetnek az autópályák mentén levő települések lakói, jövőre ismételten nagyobb forgalom várható országunk közútjain, a kamionosok egy része nem az elmúlt években jól bevált gyorsforgalmi úthálózatot részesíti előnyben. Nem csekély mértékben, húsz százalékkal emelkednek ugyanis a nehézgépjárművek úthasználati díjai 2004-ben, aminek pedig az lesz a következménye, hogy a nyomott árakon dolgozó, állami adókkal, járulékokkal, csillagászati üzemanyagárakkal kizsigerelt és megsarcolt derék magyar kamionosoknak be kell érniük az egyszerű főutak adottságaival, amelyek közös jellemzője, hogy a településeket a központokban szelik át. Nem beszélve a román, görög, török, bolgár, ukrán kamionsofőrökről, akik már a határhoz is kialvatlanul érkeznek, hogy aztán nekivágjanak a 4-500 kilométer hoszszú magyar szakasznak, az amúgy mindig túlzsúfolt főutakon. Igaz, a keleti és déli kamionosok többsége alapjáraton viszolyog mindennemű útdíjtól, ezt követően vélhetően a becsületes kisebbség is lemond a magyar autópályákról.
A sztrádák nemcsak a működő tőke vonzására, hanem az egyre növekvő autó- és kamionáradat levezetésére épültek, azonban hiába dobnak ki az ország adófizetői évente több milliárd forintot, ha a forgalom nagy ívben elkerüli a hálózatot. Nem muszáj gazdasági vagy közlekedéspolitikai szakismerettel rendelkezni ahhoz, hogy világosan lássuk: az árak mindenkori változása alapvetően meghatározza a sztrádahasználatot, függetlenül a fejlett infrastruktúrák kínálta vitathatatlan előnyöktől. Ha drága az autópálya, kong az ürességtől, normális árviszonyok mellett olykor a kétszer két forgalmi sáv is kevésnek bizonyul. Ismert a két véglet is, az M5-ös autópálya – korábban az M1-es Győr–Hegyeshalom szakasza, amit még az előző kormány alatt vásárolt ki az állam –, illetve az idén jól bevált négynapos matrica. Bármennyire is ragozzuk a témát, a húsz százalék sok a fuvarozóknak – akiknek jelentős része kényszervállalkozó –, a költségeket pedig nem tudják a fogyasztókra hárítani, mert akkor olyan árverseny kezdődik, ami a piac torzulásához, egyes cégek tönkremeneteléhez vezet. Nem beszélve arról, hogy a sztrádamatrica áfáját sem lehet visszaigényelni jövőre, ami tovább növeli a kiadásokat és még inkább elveszi a kedvet az autópálya-használattól. Az igazi vesztesek a települések lakói lesznek: nem lesz könnyebb az életük a környezetszennyező, hangos és balesetveszélyes kamionoktól, amelyek ráadásul a portáktól, közintézményektől, iskoláktól alig néhány méterre robognak el. Az autópálya-társaság, így az állam anyagi haszna – amennyiben lesz ilyen – ismételten eltörpül majd a valódi kiadások mellett. Nem meglepő ez abban a környezetben, amelyben a kormány sok mindenre képes a növekvő bevételek reményében. Újdonság tehát most sem került a rendszerbe.
Kommunikációs trükkökben azonban nincs hiány, a köztudatba hamar bedobták a tizennégy hónapig használható éves matrica lehetőségét, amiből végül tizenhárom lett. Elviekben ez annyit jelent, hogy ha a becsületes, éves matricára vágyó autós befárad valamelyik értékesítési irodába és fizet, 2004. január 1-jétől 2005. január végéig használhatja az autópályákat. Ha azonban jövőre úgy dönt, hogy 2005-ben is éves matricát használ, egyből tizenkét hónapra csökken a beharangozott tizennégy hónap, hiszen mindegy, hogy a két érvényes matrica közül 2005 januárjában melyiket veszi igénybe. Az autópálya-társaság legjobb kuncsaftjai, a permanensen éves matricát vásárlók pedig így is, úgy is csak tizenkét hónapig használhatják az állami autópályákat. Akármelyik oldaláról nézzük, újdonság a legnagyobb körültekintés ellenére sem került a rendszerbe, a kormány telhetetlenségére mindannyian ráfizetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.