A szerdán véglegesített megszorító intézkedések ellenére hazai és külföldi szakértők továbbra is azt jósolják, hogy az idei évre kitűzött hiányt jelentősen meghaladja majd a kormány költekezése. Elemzők szerint nemcsak az új államháztartási cél bizonytalan, de aggasztó jel, hogy tovább emelkedtek az inflációs előrejelzések is. A forint múlt heti erősödése ellenére nem csökkent a magyar valuta árfolyama körüli bizonytalanság: uniós befektetési elemzők a Draskovics-csomag elfogadása után is megerősítették azt a korábbi véleményüket, hogy az év végére a forint euróhoz viszonyított árfolyama várhatóan 280-as vagy annál is gyengébb szintre süllyed.
A Reuters tegnap közzétett jelentése megállapítja, hogy a megszorítások ellenére bőven van még bizonytalanság a magyar gazdaságban. A hírügynökség a vezető bankok elemzői véleményei alapján úgy gondolja, hogy a gazdasági növekedést illetően a piac lényegesen pesszimistább, mint a kormány. Az elemzés szerint a magyar gazdaságpolitika iránt jelenleg nagyobb a bizalmatlanság a külföldi elemzőknél, mint a hazaiaknál. A Reuters idézi a UBS Bank véleményét, mely arra figyelmeztet, hogy a kormány által idei évre meghatározott államháztartási hiányt nemcsak a Magyar Nemzeti Bank, hanem a Nemzetközi Valutaalap is lényegesen magasabbra prognosztizálja.
Forián Szabó Gergely, a CA IB Befektetési Alapkezelő Rt. igazgatója szerint a legpesszimistább elemzői vélekedéseket is alulmúlták az államháztartás hiányának adatai. Forián a 2004-es költségvetési hiánnyal kapcsolatban kiemelte: százmilliárd forintos kiesést okozhat az államnak az áfabevételek körüli bizonytalanság.
*
A Pénzügyminisztérium a mai napig nem tudott választ adni arra, hogy a forgalmiadó-bevételek miért nem tudtak lépést tartani a fogyasztás bővülésével – fogalmazott Forián. Szerinte az államháztartási hiány a régió többi országaihoz képest is kimagasló: az új uniós számítások alapján a magyar deficit mértéke eléri a nyolc százalékot, amely „irdatlanul magas” hiányt jelent.
Rendkívül aggasztó, hogy hazánk hátrányosabb megítélést kapott az AT Kearney és a Foreign Policy legfrissebb globalizációs rangsorában. A négy kategóriában összesen tizennégy tényezőt vizsgáló elemzés készítői kiemelik: Magyarország a tőkebeáramlás mértékét és a nemzetközi pénzforgalmat tekintve hátrébb szorult a ranglistán, s jelenleg már csak az ötödik legnyitottabb gazdaságnak számít a térségben. Mint ismeretes, a májusban csatlakozó országok közül tavaly Magyarországon történt a legkevesebb tőkebefektetés.
Hitelminősítői szempontból a takarékossági intézkedések tényleges végrehajtása és nem azok mostani bejelentése a döntő – mondta a Fitch Ratings hitelminősítő illetékes igazgatója tegnap. Európa legnagyobb hitelminősítő intézete szerint Draskovics Tibor szerdai bejelentésében új elemek nem voltak: a lényeges kérdés megítélésük szerint az, hogy a kormány képes-e teljesíteni a költségvetési célokat. A Fitch tavaly nyár óta a besorolás rontását valószínűsítő negatív kilátást tart érvényben Magyarország „A mínusz” devizaadósi osztályzatára, a következetlen makropolitikára és a gazdasági egyensúlytalanságokat érintő aggodalmakra hivatkozva. A Fitch legújabb jelentésében megerősítette a magyar besorolást, sőt helyzetjelentésében hangsúlyozta: a magyar adósosztályzat lerontása óta bekövetkezett fejlemények csak fokozták azokat a félelmeket, amelyek a negatív kilátást indokolták, s ha Magyarország nem alkalmaz a jelenleginél komolyabb költségvetési szigort, annak eredménye az ország adósi besorolásának visszaminősítése lesz.
A Dresdner Bank befektetőinek szánt tegnapi helyzetjelentésében a Draskovics-csomaggal kapcsolatban leszögezte: a szigorítás mindössze a kormányzat működési költségeinek megkurtításáról szól, ez azonban csak „a lékek betömködését” jelenti. A bank londoni elemzői szerint az intézkedéssorozat nem sokat tesz a „nagyvonalú magyarországi jóléti és nyugdíjprogramok” jelentette alapvető probléma orvoslására.
A légiirányítók szervezetétől, a HungaroControltól 925 millió forintot von el a Draskovics-csomag. Szakértők szerint a megszorítás olyan mértékű, hogy az veszélyeztetheti a repülés biztonságát. A költségvetési szervként tevékenykedő HungaroControl tegnapi nyilatkozata szerint kizárólag saját bevételeikből gazdálkodnak, ezért pontról pontra át kell vizsgálniuk a lehetséges elvonási forrásokat. Ahhoz, hogy a HungaroControl megfeleljen az európai elvárásoknak, 2010-ig 45 millió eurós fejlesztésre lesz szükség – hangsúlyozta tegnap Mudra István, a szolgálat igazgatója.
A Draskovics-csomag következtében a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NHF) kétmilliárd forinttal kevesebb pénzzel gazdálkodhat. A hivatal amúgy is szoros működési költségeit ezen belül öt százalékkal kell mérsékelni. Baráth Etele, az NFH-t felügyelő politikai államtitkár elmondta: az elvonások az uniós programok társfinanszírozását nem érintik. Arra a kérdésre, hogy a jövő évi állami büdzsében tartható lesz-e a növekvő társfinanszírozási igény, az államtitkár azt felelte: ezt jelezték a pénzügyminiszternek, konkrét döntés a 2005-ös büdzsé előkészítésekor várható. Az unió forrásaiból idén megszerezhető 350–400 milliós keret a 2007–2013-as időszak elején 3,1 milliárdra, a végére közel négymilliárdra nő. Összességében ezen időszak alatt elérheti a bruttó 24 milliárd eurót, s Magyarország az ötödik legkedvezményezettebb ország lehet a huszonötök között.
Baráth rámutatott, két évük van arra, hogy az előző programokból biztosított forrásokat többszörösen meghaladó pénzeket az újabb időszakra vonatkozó Nemzeti Fejlesztési Tervbe beillesszék, a feltételrendszert biztosítsák. Szerinte a pártok között konszenzust kell teremteni, hiszen a következő pénzügyi időszak programját a 2006-os választások előtt el kell fogadni.
Lebetegített egészségügy. Az egészségügynek és a szociális ágazatnak összesen 16,73 milliárd forintot kell megtakarítania. Emiatt a háziorvosoknál egyelőre nem vezetik be a költséghatékony gyógyítás és gyógyszerrendelés ösztönzését célzó programot, s elhalasztják a védőnői ellátás reformját is. 700 millióval jut kevesebb a járóbeteg-szakellátóknak, 300 milliót vonnak el a laborvizsgálatokra, 400 milliót pedig a CT- és MRI-vizsgálatokra szánt keretből. A krónikus fekvőbeteg-ellátásra 1,2 milliárddal, az aktívra 1,8 milliárddal jut kevesebb, ezt az összeget azonban az úgynevezett intervenciós alapból év közben, pályázat útján igyekeznek visszapótolni. Ebbe a kaszszába teszik majd azokat az összegeket, amelyeket például az egészségbiztosító jelenleg is zajló több mint ezer peres ügyének megnyerése révén „kasszíroznak” be. A beruházások átütemezésével 1,93 milliárdot takarít meg a tárca. Megszűnnek egyes kis létszámú szakmai intézetek és kevesebb pályázatot hirdetnek. Kevesebb jut majd orvostudományi kutatásokra és a szociális szolgáltatás fejlesztésére. Jelentősen csökken az alapítványok támogatása is. Elvonják továbbá azt az egymilliárd forintot, amelyet vénykezelési díj formájában a kispatikák jövedelmezőségének javítására szántak. Kökény Mihály egészségügyi miniszter szerint a takarékosság nem érinti a közvetlen betegellátást. A nyugdíjakat és a családtámogatási juttatásokat is rendben kifizetik. Az ellenzék élesen bírálja, hogy a megszorítások ezt a területet sem kímélik. (Z. N.)
A nagy vesztes. Leginkább a saját bevételekkel rendelkező intézményektől von el forrásokat a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM). Az Útfenntartási és fejlesztési célelőirányzatból összesen 16 milliárdot tartanak vissza, tehát a tárcától elvárt 42 milliárdos költségtakarékosság legnagyobb részét ez a tétel teszi ki. Lényegében megszüntetik az Állami Autópálya-kezelő Rt. pénzügyi támogatását, a társaság így kénytelen lesz saját bevételeiből gazdálkodni. A cégtől hozzávetőleg 2,8 milliárd forintot von el a tárca – jelentette ki Gaál Gyula államtitkár. A GKM alá tartozó négy befizetési kötelezettséggel rendelkező vállalattól további mintegy 4 milliárd forintot vonnak el. Ebből a legnagyobb részt jelentő 1,9 milliárddal a Közlekedési Főfelügyeletet kurtítják meg, a HungaroControlt több mint 950 millióval, a Magyar Szabadalmi Hivatalt és az Országos Mérésügyi Hivatalt pedig 400-400 millió forinttal. A megtakarítások másik tekintélyes részét a vállalkozás- és infrastruktúrafejlesztésekhez kapcsolódó keretek csökkentése adja. Útberuházásokra 10 milliárd forinttal kevesebb jut – közölte Nováczky László főosztályvezető. Hozzátette, hogy hosszú távon semmilyen terv nem módosul, minden előzetesen tervezett felújítás, útkarbantartás és fejlesztés átütemezéssel ugyan, de megvalósul. Vagyis ezeket a programokat elcsúsztatják úgy, hogy a kifizetések a következő évre essenek. Másfél-másfél milliárdos elvonásról döntöttek a turisztikai, s a kis- és középvállalati előirányzatok esetében. Teljes egészében áldozatául esik a megszorításoknak a buszrekonstrukciós program 440 milliója, illetve a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ 662 millió forintja.
Átütemezés, összevonás. A kultuszminisztérium költségvetése az elvonások után az előirányzathoz képest 10 milliárd forinttal kevesebb. A tárca a költségvetését 78 milliárd 720 millió forintra tervezte, ebből az elvonások után 68 milliárd 376,8 millió forint marad. Az NKÖM a költségvetés tervezésekor 30 milliárd 165 millió forintot tervezett a tárca költségvetésének úgynevezett intézményi részébe, amely összeg a megszorítás miatt 29,3 milliárd forintra csökkent. Ez a tárca szerint elsősorban a dologi kiadások csökkentésében fog jelentkezni. Az intézményrendszeren kívüli, fejezeti tételt 48 milliárd 560 millió forintra tervezte a minisztérium. Ezt a költségvetési fejezetet 19,6 százalékkal kurtította meg a Draskovics-csomag, így 39 milliárd forintra zsugorodott. A 9,5 milliárd forintos csökkenés 80 százalékát a Millenniumi Városközpont kulturális tömbjének fizetési átütemezéséből fedezi a tárca. Az NKÖM pályázati rendszere is változik.
A Draskovics-csomag elvonásai
Fejezet Fejezeti kiadás Zárolási és befizetési kötelezettség
(millió forintban)
Országgyűlés 65 743 150,0
Közbeszerzések Tanácsa 939 5,2
Köztársasági Elnökség 933 61,6
Alkotmánybíróság 1 286 13,2
Országgyűlési Biztosok Hivatala 1 154 15,3
Állami Számvevőszék 7 329 74,0
Bíróságok 69 141 300,0
Magyar Köztársaság Ügyészsége 27 649 110,0
Miniszterelnöki Hivatal 56 274 4 722,8
Általános tartalék (MeH) 7 529,7
EU-integráció 198 117 11 608,9
Esélyegyenlőségért felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala 13 831 1 015,5
Polgári Nemzetbiztonsági Szolgálatok 30 655 694,0
Kormányzati Ellenőrzési Hivatal 1,188 21,5
Belügyminisztérium 1 131 767 10 139,3
Helyi önkormányzatok támogatása (BM) 10 000,0
FVM 289 461 9 738,0
Honvédelmi Minisztérium 346 956 15 923,8
Igazságügyi Minisztérium 50 152 1 448,2
GKM 486 278 42 430,7
KVM 96 796 4 042,1
Külügyminisztérium 54 930 2 904,5
Oktatási Minisztérium 433 215 11 106,1
Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal 14 758 2 742,3
ESZCSM 403 840 6 771,3
Pénzügyminisztérium 1 275 468 3 785,3
MÁV támogatása (PM) 1 000
NKÖM 83 502 10 348,8
GYISM 25 430 3 571,2
IHM 50 275 8 889,0
Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium 32 380 998,1
Gazdasági Versenyhivatal 1 087 15,9
KSH 13 350 318,0
Magyar Tudományos Akadémia 47 339 2 542,1
Nyugdíjbiztosítási Alap 523,1
Egészségbiztosítási Alap 9 440,5
Összesen: 185 000
Forrás: Pénzügyminisztérium
Továbbiak a 3. oldalon