Saab 9-3 Cabriolet bemutató

Nem egészen egy évvel a korszakváltás kezdetét jelölő 9-3 Sport Sedan után a Saab bemutatta a modell vászontetős változatát. A négyajtóshoz hasonlóan a kabrió is szakít néhány gyári hagyománnyal, ám a legfontosabb, a filozófia változatlan: a svéd márka továbbra is az átlagoson túlmutató, innovatív tagja kíván maradni a nyitott négyülésesek kategóriájának.

balla Xpress
2004. 04. 14. 3:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Saab húsz éve jelent meg a prémium kabriók rohamosan duzzadó piacán (az elmúlt öt év alatt másfélszeresére nőtt a luxus vászontetősök iránti kereslet), és rövid időn belül hatalmas tiszteletet vívott ki magának, különösen Észak-Amerikában. Nem okozott tehát meglepetést, hogy a 9-3 sorozat leváltása után az annak alapjaira épített kabrió is rekordsebességgel született újjá – húsz év tapasztalatának legjavát hasznosítva.



A megnövelt szélesség és tengelytáv ellenére valamelyest csökkent az autó hossza. A karosszéria torziós merevsége közel háromszorosára nőtt, és a futómű rögzítését is megerősítették, így a nyitott Saab kivételesen szilárdnak és rezgésektől mentesnek ígérkezik. A sportos menetjellemzőkről a 175, illetve 210 lóerős turbómotorokon kívül a négyajtós változaton bemutatkozott ReAxs passzív hátsókerék-kormányzás gondoskodik, amely a kanyarívre enyhén ráfordulva csökkenti az autó alulkormányozottsági hajlamát.



Az autó utasaira a hátsó ülések mögött elhelyezett, robbanópatronnal aktiválódó bukókeret, mind a négy ülésnél övelőfeszítő, valamint jelentősen megerősített A-oszlop vigyáz, és természetesen az aktív biztonsági arzenál is hiánytalan.
Mindez elég lenne ahhoz, hogy az autó tökéletes kabrió legyen, ám a Saab nem engedheti meg magának, hogy pusztán az elvárásoknak feleljen meg. Ezért egy sor forradalmi vagy csak ötletes újdonságot vezettek be a svédek, amelyek valóban megkülönböztetik a modellt előkelő vetélytársaitól.



Az átfogó változásokat már az is jelképezi, hogy a gyártást a Saab kabrióit évek óta készítő finn Valmet cégtől áthelyezték az ausztriai Magna Steyr üzemébe. A korábbi találgatásokra rácáfolva a Saab nem hódolt be a fémtetős kupé-kabrió divatnak, így az utastér fölé továbbra is hagyományos vászonkupola borul. A magnézium merevítőkkel könnyített szerkezeten feszülő, három rétegű szövet belső felét az utastér tónusával összehangolt, bézs vagy világos szürke kárpittal borították, ami zárt tetőnél nagyban javítja a térérzést. A szerkezet leglátványosabb eleme mindazonáltal a burkolólemez, amely nem felnyílva, hanem vízszintesen hátracsúszva tárja fel a tető tárolórekeszét. Ez nyitott tetőnél harmonikaszerűen összehúzódik (a Saab CargoSET-nek nevezi ezt a funkciót), 235-ről 352 literre növelve a csomagtér hasznos térfogatát. A sínen mozgó vászonborító fedél egyébként nem öncélú geg: a Saab szerint ez a megoldás gyorsabb tetőmozgatást és stabilabb rögzítést tesz lehetővé. A részletek gondos kidolgozására jellemző, hogy a méretes tárgyak szállítására kitalált, innovatív CargoWing, amely voltaképpen egy csomagtartó keretté bővíthető hátsó spoiler, zárt helyzetében nem akadályozza a vászontető mozgatását.



Az integrált biztonsági övvel felszerelt első üléseket kifejezetten a kabrió részére tervezték. A hátra történő beszállás megkönnyítésére a motoros mozgatású ülések a háttámla előre buktatásakor a normális szabályozási sebesség kétszeresével mozognak, majd automatikusan visszatérnek eredeti helyzetükbe. A Linear alapmodellnél újonnan kifejlesztett, Hydroblox fantázianévre hallgató, vízlepergető szövet borítja a négy ülést; a magasabb felszereltségi szinteken széria a bőrkárpit. Az automatikus klímaberendezés szoftverjét is áthangolták, a berendezés nyitott tetőnél például önműködően kézi üzemmódba áll át.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.