A Saab húsz éve jelent meg a prémium kabriók rohamosan duzzadó piacán (az elmúlt öt év alatt másfélszeresére nőtt a luxus vászontetősök iránti kereslet), és rövid időn belül hatalmas tiszteletet vívott ki magának, különösen Észak-Amerikában. Nem okozott tehát meglepetést, hogy a 9-3 sorozat leváltása után az annak alapjaira épített kabrió is rekordsebességgel született újjá – húsz év tapasztalatának legjavát hasznosítva.
A megnövelt szélesség és tengelytáv ellenére valamelyest csökkent az autó hossza. A karosszéria torziós merevsége közel háromszorosára nőtt, és a futómű rögzítését is megerősítették, így a nyitott Saab kivételesen szilárdnak és rezgésektől mentesnek ígérkezik. A sportos menetjellemzőkről a 175, illetve 210 lóerős turbómotorokon kívül a négyajtós változaton bemutatkozott ReAxs passzív hátsókerék-kormányzás gondoskodik, amely a kanyarívre enyhén ráfordulva csökkenti az autó alulkormányozottsági hajlamát.
Az autó utasaira a hátsó ülések mögött elhelyezett, robbanópatronnal aktiválódó bukókeret, mind a négy ülésnél övelőfeszítő, valamint jelentősen megerősített A-oszlop vigyáz, és természetesen az aktív biztonsági arzenál is hiánytalan.
Mindez elég lenne ahhoz, hogy az autó tökéletes kabrió legyen, ám a Saab nem engedheti meg magának, hogy pusztán az elvárásoknak feleljen meg. Ezért egy sor forradalmi vagy csak ötletes újdonságot vezettek be a svédek, amelyek valóban megkülönböztetik a modellt előkelő vetélytársaitól.
Az átfogó változásokat már az is jelképezi, hogy a gyártást a Saab kabrióit évek óta készítő finn Valmet cégtől áthelyezték az ausztriai Magna Steyr üzemébe. A korábbi találgatásokra rácáfolva a Saab nem hódolt be a fémtetős kupé-kabrió divatnak, így az utastér fölé továbbra is hagyományos vászonkupola borul. A magnézium merevítőkkel könnyített szerkezeten feszülő, három rétegű szövet belső felét az utastér tónusával összehangolt, bézs vagy világos szürke kárpittal borították, ami zárt tetőnél nagyban javítja a térérzést. A szerkezet leglátványosabb eleme mindazonáltal a burkolólemez, amely nem felnyílva, hanem vízszintesen hátracsúszva tárja fel a tető tárolórekeszét. Ez nyitott tetőnél harmonikaszerűen összehúzódik (a Saab CargoSET-nek nevezi ezt a funkciót), 235-ről 352 literre növelve a csomagtér hasznos térfogatát. A sínen mozgó vászonborító fedél egyébként nem öncélú geg: a Saab szerint ez a megoldás gyorsabb tetőmozgatást és stabilabb rögzítést tesz lehetővé. A részletek gondos kidolgozására jellemző, hogy a méretes tárgyak szállítására kitalált, innovatív CargoWing, amely voltaképpen egy csomagtartó keretté bővíthető hátsó spoiler, zárt helyzetében nem akadályozza a vászontető mozgatását.
Az integrált biztonsági övvel felszerelt első üléseket kifejezetten a kabrió részére tervezték. A hátra történő beszállás megkönnyítésére a motoros mozgatású ülések a háttámla előre buktatásakor a normális szabályozási sebesség kétszeresével mozognak, majd automatikusan visszatérnek eredeti helyzetükbe. A Linear alapmodellnél újonnan kifejlesztett, Hydroblox fantázianévre hallgató, vízlepergető szövet borítja a négy ülést; a magasabb felszereltségi szinteken széria a bőrkárpit. Az automatikus klímaberendezés szoftverjét is áthangolták, a berendezés nyitott tetőnél például önműködően kézi üzemmódba áll át.
Újabb igénytelen biciklisávot festetett fel Karácsony Gergely
