Egészségügyi fagyöngy

Csontos János
2004. 05. 10. 18:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kórház-privatizációnak a Medgyessy-kormány tolvajnyelvén egészségügyi reform lett a neve – fogalmaznak az ellenzéki szakpolitikusok, ám félő, hogy a kampányidőszakban végzetesen leszállított színvonalú politikai kommunikáció közegében ebből az átlagos választópolgár egy árva kukkot nem ért. Hiába, hozzászoktatták már a demagóg kampányfilmekben alkalmazott pénzes bőrönd látványához. Ha hihetnénk e népbutító kreatívoknak, abszolút nem is létezne fehérgalléros bűnözés, amely banki és egyéb pénzügyi tranzakciókkal mozgat bizonytalan eredetű összegeket – kizárólag úgy lehetne közpénzt elmagánosítani, mint Kulcsár Attila és befolyásos kormánypárti barátai tették: készpénzben, táskában vagy nejlonszatyorban, Gyuszi taxis áldásos közreműködésével. Pedig tudomásul kellene vennie mindenkinek: a rendszerváltozás óta alighanem a legnagyobb közpénzherdálási hadművelet előkészítő stádiumába érkeztünk. A hadművelet fedőneve: egészségügyi ellátási reform.
Azt már eddig is lehetett látni, hogy az egészségbiztosítási büdzsé a legnagyobb költségvetési alrendszer, amely elképesztő összegeket mozgósít: ha elegendően zavaros viszonyok uralkodnak, innét lehet kifolyatni a legtöbbet. Márpedig a magyar egészségügy viszonyai felettébb zavarosak. Tisztulásra tehát alighanem szükség van, ám amit a kormányzat reformnak nevez, az egyszerűen lufi. (Pontosabban: terep-előkészítés e vonzó büdzsé külső megcsapolásához.) Az erkölcsi és értékválság nem tagadható, radikális reformkényszer azonban a közhiedelem ellenére nincsen. Az alapvető problémák ugyanis nem anyagi, hanem szakmaetikai természetűek. Nem véletlen, hogy a kormányzati asszisztenciával felturbósított hálapénzügy csalárd módon épp az etika és a finanszírozás témakörét mosta össze: a testületileg kriminalizált orvostársadalom aggályait könnyebb lesöpörni. (A kormányfő a forráskivonásra belső körökben állítólag a kiéheztetés szót használta.)
Hogy értsük, valójában miről is van szó, vissza kell mennünk a kilencvenes évek elejére, amikor az Antall-kormány lerakta a mai társadalombiztosítási rendszer alapjait. Utólag megállapítható: naivan és jóhiszeműen, az ország többségének akaratával megegyezően cselekedett, ám a szélsőséges piachívők nem nyugodtak bele az átmeneti vereségbe, ott volt a szemük előtt ez a hatalmas költségvetésű alrendszer, mégsem férhettek hozzá. Az állami felelősségvállaláson, nemzeti kockázatközösségen nyugvó, szolidáris és szükségletalapú szisztéma lényegében követte a klasszikus bismarcki alapelveket, ám a korabeli komor gazdasági helyzetben nem bizonyíthatta életképességét: sokan a konkrét csőd közeli szituációt is magának a rendszernek tulajdonították. A piacpárti kritikusok két okból támadták a szisztémát. Politikai alapon, hiszen felismerték, hogy ha az önálló intézményrendszer kiépül és leszakad a nagy állami költségvetésről, az leszűkíti a mindenkori kormányzat mozgásterét a pénzek átcsoportosításában. (E technikával aztán először a Horn-kormány élt tudatosan.) Ennek az önállósodási veszélynek aztán a tb-önkormányzati választás vette az elejét: a baloldal szakszervezeti mezbe bújtatva egyszerűen politikailag megszállta az egészségügyet. A másik támadási frontot kifejezetten a vadliberálisok nyitották: azt a soha nem bizonyított elvet hangoztatva, hogy a legrosszabb magántulajdonos is jobb, mint a legjobb állam. (Nem nehéz e demagógia mögött felismerni a Lukács György-i iskolát.) Az egészségügyi verseny a gyakorlatba persze nem ültethető át anélkül, hogy a szférát kontroll nélkül ki ne szolgáltatnánk a nemzetközi tőkének. Ha a nagy külföldi alapok nem látnak többé fantáziát a magyar egészségügyben, bármikor sorsára hagyhatják. Akkor majd konszolidálhat a magyar állam (ha tud), miként a bankokkal tette. Mert ez egy olyan állam lesz, aminek csupán kötelességei vannak, jogai semmiképpen.
Tény persze, hogy az eredetileg elképzelt intézményrendszer ideája időközben kifizető pénztárrá silányult. Ez tetszik a tőkének. A járulékot fizető állampolgár azonban egyszerűen nem tudja, mennyi pénz jött össze, mihez kezdenek a befizetéseivel, s egyáltalán, mibe kerül valójában az a szolgáltatás, amit alkalomadtán igénybe vesz. Nem beszélünk arról sem, hogy a mindenféle politikai engedmények és kivételezések eredményeképpen három és fél millió ember fizeti tízmilliónak az ellátását. Jól van ez így? Megvalósul a közteherviselés elve?
A Medgyessy-kormány áttörésre szánta el magát. Szavakban megoldást ígér, a valóságban terve a katasztrófát, az úgy-ahogy még működő rendszer totális összeomlását vetíti előre. Az egészségügyi ellátórendszer beizzította ugyan a védelmi reflexeit, ám a reformnak nevezett hadművelet kísérletet sem tesz a nagyobb átláthatóságra, a nyitottabb kommunikációra. Félő, hogy a pénz ezután is éppúgy elfolyik majd, mint eddig, azzal a különbséggel, hogy ezentúl kikerül a rendszerből. A Radnai György nevével fémjelzett, Medgyessy Péter és Draskovics Tibor által is elszántan támogatott ellátásszervezési reform ugyanis olyan szisztémát vezetne be, amire az egész világon nincsen precedens. Beiktat a beteg és az egészségügy közé egy új szereplőt, ami leveszi a sápot, s cserébe megszervezi a járulékfizető ellátását, noha erre senki sem kérte. Hasonlít az ötlet az uniós pályázatok ügyének megoldásához. Éveken át koptattuk a tollat, hogy figyelmeztessünk rá: a magyar gazdák és vállalkozók felkészületlenek a csatlakozásra – ha nem tanítják meg őket pályázni, az ország nem jut hozzá a neki járó brüsszeli pénzekhez. Nos, nem tanították meg őket pályázni. Mivel kifutottunk az időből, nyilván előáll majd egy pályázatíró szféra, amely éppúgy leveszi a támogatásokból a maga százalékát, mint az egészségügyi ellátásszervezők. Úgy élősködnek a rendszeren, mint a fagyöngy. S ha klientúrajelleget öltenek, akkor mindenki jól jár, beleértve a csókosait helyzetbe hozó pártok pénztárosait is – kivéve persze a gazdákat, a vállalkozókat és a betegeket. No meg a magyar gazdaságot, ami még inkább versenyhátrányba kerül az uniós piacon.
Az adatvédelmi aggály már csak hab a tortán: olyan vállalkozások (főként bankok és biztosítók) kezelnék legbensőségesebb egészségügyi adatainkat, akiket nem köt sem a hivatali, sem a hippokratészi eskü. Majd csak azt tapasztaljuk, hogy aki beteg, azzal nem kötnek biztosítást, nem adnak neki hitelt. Elég lesz egy kattintás, hogy kiszűrjék a nem elég jó (nem elég egészséges) adóst. Az új törvényhez az összes többit hozzá akarja igazítani a kormány, beleértve az adatvédelmit is. Az egészségügyi salátatörvénybe egy hónapja már bele is csempészték – akkor még felsültek vele. Nem izgatja őket, hogy a személyes adatok fokozott védelme európai vívmány – ha úgy áll érdekükben, az adatainkat is piacosítják.
Az álreform következményei beláthatatlanok. Látszólag csak a több biztosítós rendszert készíti elő, valójában viszont a többsebességes társadalmat. Ha bevezetik, valóban két részre szakad az ország – a biztosítók ugyanis üzleti alapon kiszelektálják azokat, akiknek az egészségügyi ellátásuk olcsóbb. Az egészségügyi rendszer pedig nemhogy olcsóbbá válna, de megdrágul: miközben ugyanis érintetlenül marad a régi szisztéma, ráépít egy újat, ami igen sokba kerül. (Táplálni kell a fagyöngyöt.) Amerikai szakértők korábban a rendszer finomhangolása mellett foglaltak állást – ez nem az. Komoly változás kell, de nem radikális. Az alapkérdés az: a világon először törvénybe iktatjuk-e a szociáldarwinizmust?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.