Rekordveszteség tavaly a MÁV-nál

Új, EU-konform közszolgáltatási szerződést kötne a hónap végéig a MÁV Rt. az állammal a személyszállítás és a pályahasználat finanszírozására. A cég vesztesége tavaly 33,1 milliárd forint volt.

Munkatársainktól
2004. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alapító elé kerülő üzleti tervben idén 159 millió utas szállításával, illetve 46 millió tonna áru fuvarozásával számol a MÁV Rt. – közölte tegnap Udvari László, a társaság elnöke. A személyszállítás területén főként a távolsági és az elővárosi forgalomban lehet bővülés, az áruszállító vonatok pedig hét százalékkal nagyobb forgalmat bonyolíthatnak le 2003-hoz képest. Udvari László elmondta: az igazgatóság által elfogadott üzleti terv 48 milliárd 400 millió forint veszteséget tartalmaz. A cég vesztesége tavaly 33,1 milliárd forint volt.
Az állami termelési támogatás után az új áfatörvény miatt a társaság adóként 11 milliárd forintot fizet a költségvetésbe, és hétmilliárddal növekszik idén a hitelkamat. A MÁV Rt. az európai uniós támogatási alapokból elnyert támogatásokból, hitelből, költségvetési és saját pénzekből 106 milliárd forint beruházást tervez 2004-ben, adóssága az év végére 151 milliárd forintra emelkedik. Udvari László szerint az állam és a MÁV Rt. május 30-ig megköti az EU-konform közszolgáltatási szerződést. Ez az új szerződés tartalmazná, hogy a megrendelt személyszállítás menetdíjjal nem fedezett kiadásait az eddigiektől eltérően az állam megtéríti, ugyanígy rendeznék a pályahasználat költségeit is. Erre alapozva készítik el a 2005. évi szanálási konstrukciót, ami a társaság jelenlegi hitelállományát mérsékelné. A vasúttársaság 2004-ben összesen 3700 fős létszámleépítést tervez.



Szakszervezeti petíció a vasútért. Baloldali kormányzás idején a kormány nem teheti meg, hogy 20 ezer munkavállaló aláírására ne adjon választ – fogalmazott Simon Dezső, miután húszezer aláírással támogatott petíciót adott át tegnap a GKM vezetőinek. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta: követelik, hogy a nemzeti vasúttársaság jövőjét hosszú távon meghatározó, átfogó közlekedéspolitikai koncepció megszületéséig függesszenek fel minden olyan intézkedést, amely a vasúti szolgáltatások színvonalának további csökkenéséhez, a közlekedésbiztonság romlásához vezet. Követelik továbbá, hogy a MÁV-nál állítsák le az idei évre tervezett létszámcsökkentés végrehajtását, a privatizációt és az ingatlanok értékesítését. Márkus Imre, a petíciót átvevő miniszteri biztos közölte: tanulmányozzák az abban foglaltakat, és válaszolnak a felvetésekre. (B. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.