Dél dombjain

P. Szabó Ernő
2004. 07. 17. 17:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc évvel ezelőtt az Officina Nova Kiadó jelentette meg Korniss Péter Magyarország-albumát Európa szívében címmel. Most a Helikon Kiadó vállalkozott hasonló kötet kiadására: a fotóművész képei és Száraz Miklós György szövege a Fényes Magyarország című reprezentatív kiadványban lapozhatók föl. Akkor is „komoly oka” volt a képösszeállítás publikálásának, a honfoglalás 1100. évfordulója (a következő kiadás pedig a millenniumra jelent meg), s most sem csekélységség az alkalom, hiszen azért született meg a kiadvány, ahogyan beköszöntőjében Habsburg Ottó írja, hogy „ennek az érzékeny, rendkívül egyéni látású fotóművésznek a szemével lássuk egy pillanatra Magyarországot…” amikor „az Európai Unióhoz való csatlakozás idején még egyszer végigtekintünk rajta”.
A két album óhatatlanul azt a nem túl mélyen szántó, ám magyar viszonyok között igencsak időszerű megállapítást juttathatja a lapozgató szemébe, amely szerint, ha ketten mondják ugyanazt, az nem feltétlenül jelenti ugyanazt. S mi van akkor, ha egy művész beszél kétszer is ugyanarról? Incselkedik az olvasóban a kisördög, annál is inkább, mivel a két kötet képeinek jó része ugyanazokat a helyszíneket, épületeket, objektumokat ábrázolja, nem egy esetben ugyanannak a képsornak az egymást követő darabjait fedezzük fel bennük, sőt olykor maguk a képek is megegyeznek, mint például a debreceni Nagytemplomról a levegőből készült felvétel. Igaz, az ország értékei néhány év alatt mit sem változnak, ami pedig a jó légi felvételeket illeti, azokat bizony meg kell becsülni, hiszen Magyarország városai, tájai gyakran madártávlatból szemlélve szépek igazán, minél közelebb megyünk hozzájuk, mint például a budapesti belvároshoz, egyre inkább kopnak, piszkolódnak. Nemcsak azt nem hitetik el velünk, hogy „fényes” Magyarországot látunk, de azt sem, hogy ami a képen föltűnik, az egyben „Európa közepén” is található.
Márpedig Korniss Péter feladata egyszerre volt az, hogy közép-európai valóságdarabot mutasson be, s hogy ezt szép képeken tegye. Egyszerre kell mindazt felvillantania, ami általában az ország képzetéhez fűződik és azt, ami az ő személyes fotográfusi látomásába belefér. Ünnepinek kell lennie, egyben magától értetődőnek, emelkedettnek és természetesnek. Majdnem megoldhatatlan feladat. Vannak is nagy hiányok a könyvben, kimaradt például a teljes Mátra, a Börzsöny, a Dunakanyar szép városa, Vác, Korniss Péter Alföldjén egyetlen szélmalom sem maradt. Vannak viszont különösen szép képek, amelyek némi kárpótlást adnak a hiányokért, mint például a tihanyi légi felvétel, amely szokatlan látványt ad a félszigetről és a viharos Balaton vizét szántó két bárkáról. A kötésbe tördelt panorámaképeket is ellensúlyozza néhány jól eltalált képpár, például a kecskeméti Cifra-palota és a jászberényi népi barokk pietá együttese. A kötet szerkezete és geográfiai apparátusa okoz ugyan némi meglepetést, hiszen a „Bakonyvidék” részeként jelenik meg Győr is, Tata is, a Mecsek hegyei pedig „Dél dombjaivá” szelídülnek Pécs felett. A veretes szövegek mellé nem ártott volna néhány pontos hely- vagy kronológiai meghatározás, a 148–149. oldalakon közölt képről így nemcsak azt olvashatnánk, hogy „Két part között – a nagy folyó ölelésében”, hanem azt is, hogy a Luppa-szigetet látjuk, ahol jó néhány olyan nyaraló bújik meg a fák között, amely a modern magyar építészet értékes alkotásai közé tartozik.
(Korniss Péter: Fényes Magyarország. Helikon Kiadó, 2004. Ára: 7990 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.