Kuponosok

Hommer Tibor
2004. 07. 27. 17:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amint a történelmi örökséggel sem, úgy a vagyoni hagyaték felhasználásáról sem fog soha senki elszámolni a magyar társadalomnak. A privatizáció tizenöt évvel a rendszerváltás után véget ért, s ezt a folyamatot nem tudjuk másnak értékelni, mint az államosító kommunista nómenklatúra vagyonkisajátításának, amelyet a demokratikus, ám végtelenül dilettáns vagy szándékoltan dilettáns jogrend segítségével hajtottak végre. A magunk részéről tudniillik nem osztjuk azt a kincstári véleményt, hogy tőkebevonásos privatizáció folyt Magyarországon, ezzel ellentétben az a meglátásunk, hogy úgynevezett kuponos magánosítás zajlott. Csakhogy néhány szomszédos államtól eltekintve, ahol a privatizáció e sajátságos formáját választották, s amely formának tömegek voltak a haszonélvezői, minálunk a kupont az állami-kormányzati személyek bizalma testesítette meg, s csak igen keveseknek jutott ki.
Egy-két mai napig joggal példaértékűnek nevezett és sikeres tranzakciótól eltekintve (mint például a kazincbarcikai BorsodChem tőzsdei bevezetése) olyan személyek kerültek a tulajdonosi körön belülre a privatizáció során, akik meghitt politikai kapcsolatokkal (kuponokkal) rendelkeztek, de vagyonuk és képességük vajmi kevés volt ahhoz, hogy feltőkésítsék, s stabilan, piacbiztosan működtessék az általuk megszerzett gyárat, üzemet, vállalatot. Ezáltal a megszerzett javakat a megszerzett javak kasszájából és/vagy kedvezményes hitelekből fizették ki, aminek az árát pár évre rá szintén a társadalommal fizettették ki, becslések szerint úgy nagyjából 350 milliárdos központi bankkonszolidáció formájában.
Ha számba vesszük a kuponosok névsorát, semmi meglepőt nem találunk a tekintetben, hogy szinte kivétel nélkül az MSZMP holdudvarából kerültek elő, s a mára legvagyonosabb személyek pedig az MSZP, illetve az SZDSZ környezetében bukkannak fel, ha nem éppen e két párt parlamenti frakciójának tagjaként, netán minisztereiként koptatják az Országgyűlés székeit. Nem véletlen, hogy az új gazdasági elitben csak minden tizedik személy számít újoncnak, kilencet a kommunista nómenklatúra örökített, mentett át a rendszerváltáson. A privatizáló kuponos elit és a jelenlegi politikai krém ilyetén szimbiózisa történelmi gyökerű hát, de azt mégis a betonkemény gazdasági érdek teszi szétválaszthatatlanná, ami miatt egyik félnek sem kell aggódnia, hogy Magyarországon valaha bárki is számon kér majd egyetlen, a privatizációs eljárások során kétes módon megszerzett fillért is. Az „elprivatizált” közvagyonnak éppúgy nem lesz felelőse, mint az ötvenhatos sortüzeknek.
Potom négy-hatezer milliárd forintra tehető az a valorizált érték, amely a magyar privatizáció során szőrén-szálán eltűnt – állítja egybehangzóan több olyan közgazdász, akit nem az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. fizet azért, hogy legalább utólag legitimálják a nem kis társadalmi felháborodást és elégedetlenséget kiváltott privatizációt. Az egyértelműen baloldali, a szocialista táborhoz köthető Mocsáry József közgazdász Visszapillantás a privatizációra című tanulmányában egyenesen azt írja, hogy magának a magánosításnak köszönhetően a bruttó hazai termék húsz százalékkal csökkent.
E fenti állítások adnak némi inadekvát információt arra nézve, hogy a már említett kuponos elit milyen értékű tőkét halmozott fel a rendszerváltás óta eltelt időszakban. S ez a szám, ez a vagyonmutató még akkor is szédítő mértékű, ha nyilvánvalóan nem kizárólag a volt kommunista nómenklatúrából kinőtt új magyar oligarchia diszponál minden fillére fölött.
Érthetetlen számunkra, hogy miért éppen most erősödnek fel a privatizációellenes hangok a Magyar Szocialista Pártban, amikor már pincét-padlást kisöpörtek az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-ben, azaz amikor már alig maradt valamirevaló eladható állami vagyon Magyarországon. Tabajdi Csaba, az MSZP európai parlamenti képviselője a Népszabadság múlt pénteki számában közzétett Ébresztő! című vitaanyagában majdhogynem agresszív indulattal szólítja fel a tőkét felhalmozó oligarchákat, hogy érjék be annyi pénzzel, amennyit eddig megszereztek, és mostantól tartsák távol magukat a Magyar Szocialista Párttól. Másik friss, hét végi esemény a szocialisták társadalompolitikai tagozatának ülése, ahol a jelenlévő prominensek szintén élesen kikeltek a privatizáció ellen, Hegyi Gyula képviselő egyenesen merényletnek mondta a Nemzeti Tankönyvkiadó és a Szerencsejáték Rt. privatizációját. Kérdés, hogy miért tartották mindezt merényletnek a szocialisták? Azért-e, mert előreláthatólag SZDSZ és nem MSZP közeli vállalkozások szerzik meg a két említett vállalatot, vagy azért, mert a társadalomban 2004-ben visszaköszönt egyfajta privatizációs déja vu, s a nómenklatúra pártja most kínkeservesen szabadulni akar attól a ballaszttól, amelynek a párt végső soron gazdasági biztonságát és ismételt rekordnépszerűtlenségét köszönheti, de amely „ballaszt” az MSZP-nek tulajdoníthatja a puszta létét?
Az MSZP szemmel láthatóan egyszer s mindenkorra le szeretné zárni a hazai privatizációt. Ennek lezárása nélkül tudniillik soha nem fogja tudni elrúgni magától a „kuponosok” kellemetlenkedő hadát, soha nem tud megszabadulni a párt gravitációs terében hemzsegő vagyonhalmozóktól mindaddig, amíg egyetlen eladó szög is akad az állami vagyont kezelő ÁPV Rt.-nél.
Hogyan is tehetné, amikor az említett vagyonhalmozók szép számmal az MSZP padsorait koptatják az Országgyűlésben vagy a pártban? Nincs az a négy-hatezer milliárd valorizált érték, amely mellé ne férne el még egynéhány milliárdocska – gondolhatják az állami vagyon maradék morzsáira leselkedők, s nem vagyonhalmozó karvalytermészetük a felháborító, hanem az, hogy Magyarországon 2004-ben még ugyanolyan primitív, ergo a korrupció lehetőségét magában hordozó eljárással dekázza ki a regnáló hatalom a maradék közvagyont, mint tette azt a rendszerváltás pillanatától kezdve.
Az Állami Számvevőszék fejlesztési és módszertani intézete múlt hónapban adott ki egy összefoglaló tanulmányt, amelyben a környező országokéval összehasonlítva korrupciógyanúsnak említi a magyar privatizációs gyakorlatot. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy a privatizációban részt vevő szereplők, tehát a köz vagyonának eladásában érdekelt felek (politikusok, a vagyonkezelő, a politikusok bizalmát, azaz a kupont élvező, birtokló vevők) akár egyéni hasznot is húzhatnak az állami vagyon adásvételéből.
Megtehették, megtehetik büntetlenül, nincs félnivalójuk. Viszszafordíthatatlan folyamatok indultak el a privatizációval, megváltoztathatatlan tőkefelhalmozást eredményezett a magánosítás, ami ma már nyílt titok a társadalom előtt. Ezért messzemenően érthető az elégedetlenség és a keserűség. Nagy tartozást egyenlítene ki a politika, ha legalább részben elszámolna a társadalom előtt azzal, hogy kik és hová tüntették el a sok ezer milliárd forintnyi magyar közvagyont.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.