Maláta, lé

Meglepő hirdetés tűnt föl a világhálón: ismeretlenek a Soproni Ászok nyereményakciójának biztos befutó sörcímkéit kínálják megvételre. Az illetékesek vizsgálják az esetet, egyelőre azonban még azt sem tudni, hogy tulajdonképpen melyik hivatalhoz vagy hatósághoz tartozik az ügy.

Dévényi István
2004. 07. 17. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szerencse forgandó. És vak. Illetve szeszélyes. De legalább demokratikus, hiszen az esélytelenségben korra, nemre, felekezeti hovatartozásra és társadalmi pozícióra való tekintet nélkül egyenlőek vagyunk.
Ezt az állapotot elégelhették meg azok, akik az interneten közzétett hirdetésükben a Soproni Ászok legújabb akciójának nyerő sörcímkéit kínálják jutányos áron. Az üzlet lényege, hogy 1600 forintért egy tálca dobozos Soproni Ászok átvételére jogosító címkét vásárolhatunk. Vagyis ha nem bízunk a szerencsénkben, és nem akarunk ki tudja, hány üveg sört meginni, csak hogy címkéket kaparhassunk, esetleg nem szeretnénk teljes árat fizetni a 24 doboznyi 0,33 literes ászokért, akkor a netes nepperek közreműködésével jó pár százast, bolttól függően akár 1000–1500 forintot is megtakaríthatunk. A tálcás malátalé egyébként a Kísérletezzen és nyerjen! szlogennel futó játék 4. díja, amelynek átvételéhez elegendő a címkét zárt borítékban visszaküldeni a megadott címre. A fődíj (három Peugeot 206 SW Profil típusú gépkocsi) mellett ötezer ilyen tálcás nyeremény várna a szerencsés sörisszákra attól függően, hogy hány darab bon forog a feketepiacon. Már amennyiben nem másolatokról van szó.
Persze nincs új a nap alatt, a különböző termékekhez kapcsolódó nyereményakciókat mindig is némi kétkedéssel fogadta a közönség. Ugyebár a beteljesülés egyszerűnek tűnik – csak vásárolni kell, és máris kisebb-nagyobb ajándékokkal, sőt házimoziszettel, autóval, lakással lehetünk gazdagabbak –, a valóságban viszont kevesen akadnak, akik egy-egy promóciós céllal osztogatott töltőtollnál értékesebb tárgyjutalmat tudnak fölmutatni. A vásárlásösztönző mozgalomnak nem tett jót az sem, hogy egy korábbi akció végeztével elterjedt a pletyka, miszerint néhány nyereményautó a játékot meghirdető vállalat vezetőinél kötött ki. S a bizalmatlanságot tovább fokozta, hogy 1996-ban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is hangot adott nemtetszésének az egyik nyereményakció körülményei miatt.
Nyolc évvel ezelőtt két magánszemély egymástól függetlenül indított eljárást a GVH előtt az egyik multinacionális kólagyártó ellen, mivel feltételezték, hogy a cég két nyári akciója során a fogyasztók nem egyenlő esélyekkel indulhattak a játékban. A bejelentők azért juthattak az esélyegyenlőtlenség gondolatára, mert rájöttek, hogy az üdítősüvegeken található akciós kupakok könnyűszerrel átvilágíthatók, így a kereskedők még a pultra, polcra, hűtőbe helyezés előtt kiszűrhették a nyerő szériát. A versenyhivatal megalapozottnak találta a kifogást, megállapítván, hogy az „áttetsző” kupakok miatt a kereskedők és a vásárlók nem azonos versenyfeltételekkel indulhattak harcba a nyereményekért. A hivatal által kirótt büntetés összege ötmillió forint volt.
Ám a Soproni Ászok címkéi esetében bonyolultabb a jogi helyzet. A hirdetés szövegét elolvasva elsőre úgy tűnhet, hogy valakinek végre bejött, hozzájutott a tálca dobozost érő nyertes szelvényhez, amiből – nyilván szorult anyagi helyzete miatt – megpróbál némi pénzt csinálni. Az árussal folytatott internetes beszélgetésből azonban kiderül, hogy itt nem egyetlen nyereményecskéről, hanem nagy tételben rendelkezésre álló áruról van szó. A további részletekből az is nyilvánvalóvá válik, hogy a címkék föl sem kerültek az üvegekre, mivel éber tekintetek jó előre kiszűrték a nyerő szériát. Így az üvegekre a jutalmat ígérő papírszeletek helyett sima nem nyert (a játékban ezt az Egészségére! felirat tudatja a fogyasztóval) címkéket ragasztották. Azt viszont nem sikerül megtudnunk, hogy ez a nyomdában vagy a sörgyárban történt-e.
De fölösleges aggódni, mert a címkékkel minden rendben van, néhányan már meg is kapták a jutalom tálca sört – állítja a világhálós sörkereskedő, s hozzáteszi, hogy a korábbi akcióban is ugyanígy ment minden, mégsem bukott bele senki. Végül kedvezményt ajánl: ha több címkét vesz tőle valaki, akkor darabonként 1500 forintért viheti őket.
Kecsegtető ajánlat, de biztos, ami biztos, érdemes megkérdezni a hatóságokat is, hogy mennyire tekinthető legálisnak a meglehetősen egyedinek tetsző vásárlás. S mivel nyereményjátékról van szó, a válaszadásra a Szerencsejáték-felügyelet tűnik a legilletékesebbnek. Érdeklődésemre, hogy a címkekaparós akció száz kockázatmentes változata vajon mely paragrafusokba ütközhet, a következő reagálás érkezik:
„A Soproni Ászok sörhöz kapcsolódó azon játékok, amelyekben a sörösüvegeken található címkék lekaparását követően az azon megjelölt üzenetek alapján közvetlenül nyereményhez lehet jutni, nem minősülnek a szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény hatálya alá és a Szerencsejáték-felügyelet hatáskörébe tartozó játékoknak. Az említett játékok olyan promóciós játékoknak tekinthetők, amelyekkel kapcsolatos szabálytalanságok, kifogások vizsgálata és ezzel kapcsolatos intézkedések megtétele a fogyasztóvédelmi felügyelőségek hatáskörébe tartozik.
Az esetleges bűncselekményt megvalósító magatartásokkal összefüggésben pedig a nyomozó hatóságok rendelkeznek vizsgálati jogkörrel.”
Nosza, irány a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, ott bizonyosan eligazítanak a Soproni Ászok címkéi ügyében. Persze korántsem ilyen egyszerű a helyzet. Néhány napos vizsgálódás után Kathi Attila, a főfelügyelőség sajtókapcsolatokért felelős munkatársa mindössze arról tudott beszámolni, hogy a körülmények tisztázása érdekében további vizsgálódás szükséges. Egyrészt, mert előfordulhat, hogy a címkeárusok valójában nem rendelkeznek az eladásra kínált áruval, netalán felhasználhatatlan hamisítványokat kínálnak, ami egyszerű csalásnak minősülne. Másrészt ha valóban nyertes Soproni Ászok-címkéket bocsátottak áruba, akkor sem egyértelmű, hogy fogasztóvédelmi ügyről vagy a rendőrség hatáskörébe tartozó bűcselekményről van-e szó. Kathi Attila mindenesetre ígéri: a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség azonnal hozzálát az eset felgöngyölítéséhez. Addig pedig kaparjunk a szerencséért, amely módszer ugyan reménytelennek tűnhet, de legalább igazoltan tisztességes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.