Állnak a motorvonatok

Műszaki hiányosságok és konstrukciós hibák miatt az orosz államadósságért vásárolt motorvonatok alig több mint húsz százaléka közlekedhet jelenleg a MÁV vonalain – értesült lapunk. A Közlekedési Főfelügyelet is csak ideiglenes típusengedélyt adott ki a járművekre. A MÁV-nak komoly többletköltséget jelent a kieső szerelvények pótlása, illetve a folyamatos javításuk.

Putsay Gábor
2004. 11. 04. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem kétszáz tervezési és gyártási hibát találtak eddig az államadósság terhére vásárolt orosz motorvonatokon a MÁV Rt. és a Közlekedési Főfelügyelet szakemberei. A dízel motorvonatokat az orosz Metrovagonmas gyár 2002-től szállította a MÁV-nak; a negyven járműből jelenleg mindössze 8-10 közlekedik, ezek is csak a felügyelet ideiglenes engedélyével – tudta meg a Magyar Nemzet. Az orosz cég ezt megelőzően egyáltalán nem gyártott fővonali motorvonatot, a műszaki problémákkal rögtön az első motorkocsik átvételekor, illetve a használatkor szembesült a vasúttársaság. A forgalomban lévő járműveket szinte folyamatosan javítani kell, ám a feltárt konstrukciós és minőségi hibákat az üzemen kívül helyezett vonatokon is el kell végezni, hiszen csak így kaphatják majd meg a típusengedélyeket. A javítások, mérések és az ezekkel kapcsolatos próbafutások komoly többletköltséget jelentenek a vasúttársaságnak, nem beszélve az üzemképtelen járművek kényszerű pótlásáról. A MÁV éppen azért döntött a dízelmotorvonatok mellett, mivel a mozdony vontatta két-három kocsis szerelvényeket akarta velük kiváltani.
Mint azt a Közlekedési Főfelügyelet illetékesétől megtudtuk, az első motorvonatok átvételét követően 129 típushibát állapítottak meg a szakemberek. A leggyakoribb hibák között szerepel a silány hegesztési és illesztési minőség, ugyanígy módosítani kellett időközben a csatlakozóegységeket, az oldalablakok nyílászáróit, de konstrukciós és összeszerelési problémák miatt a forgóvázak sem működnek megfelelően. A fűtőrendszer és a klimatizálóberendezések is állandó karbantartás mellett működtethetők. A motorvonatok átalakítási munkálatai egy-másfél éve zajlanak a MÁV-nál. Információink szerint a negyven jármű közül az egyiket teljesen szétszerelték, a motorvonatban már alig található eredeti alkatrész. A szakemberek szerint ennek alapján kell majd átalakítani a MÁV-nál levő motorvonatokat, hogy a felügyelettől megkapják az engedélyt. Több forrásból megerősített értesülésünk szerint az eredetileg felszerelt ütközők miatt siklott ki a közelmúltban az egyik motorvonat. Szűk kanyarban két szerelvény összekapcsolásakor ugyanis az ütközők összeakadhatnak, így az egyik kocsiszekrény egyszerűen leemeli a másikat a vágányról. Az ütközőket azóta leszerelte a MÁV. A vasúttársaság lapunkkal tegnap közölte: a konstrukciós hibák elhárításáról, illetve a kötelezettségvállalásról folyamatosak a tárgyalások az orosz féllel. A MÁV képviselője jelenleg is a helyszínen tárgyal a teljesítés időpontjáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.