Csaknem kétszáz tervezési és gyártási hibát találtak eddig az államadósság terhére vásárolt orosz motorvonatokon a MÁV Rt. és a Közlekedési Főfelügyelet szakemberei. A dízel motorvonatokat az orosz Metrovagonmas gyár 2002-től szállította a MÁV-nak; a negyven járműből jelenleg mindössze 8-10 közlekedik, ezek is csak a felügyelet ideiglenes engedélyével – tudta meg a Magyar Nemzet. Az orosz cég ezt megelőzően egyáltalán nem gyártott fővonali motorvonatot, a műszaki problémákkal rögtön az első motorkocsik átvételekor, illetve a használatkor szembesült a vasúttársaság. A forgalomban lévő járműveket szinte folyamatosan javítani kell, ám a feltárt konstrukciós és minőségi hibákat az üzemen kívül helyezett vonatokon is el kell végezni, hiszen csak így kaphatják majd meg a típusengedélyeket. A javítások, mérések és az ezekkel kapcsolatos próbafutások komoly többletköltséget jelentenek a vasúttársaságnak, nem beszélve az üzemképtelen járművek kényszerű pótlásáról. A MÁV éppen azért döntött a dízelmotorvonatok mellett, mivel a mozdony vontatta két-három kocsis szerelvényeket akarta velük kiváltani.
Mint azt a Közlekedési Főfelügyelet illetékesétől megtudtuk, az első motorvonatok átvételét követően 129 típushibát állapítottak meg a szakemberek. A leggyakoribb hibák között szerepel a silány hegesztési és illesztési minőség, ugyanígy módosítani kellett időközben a csatlakozóegységeket, az oldalablakok nyílászáróit, de konstrukciós és összeszerelési problémák miatt a forgóvázak sem működnek megfelelően. A fűtőrendszer és a klimatizálóberendezések is állandó karbantartás mellett működtethetők. A motorvonatok átalakítási munkálatai egy-másfél éve zajlanak a MÁV-nál. Információink szerint a negyven jármű közül az egyiket teljesen szétszerelték, a motorvonatban már alig található eredeti alkatrész. A szakemberek szerint ennek alapján kell majd átalakítani a MÁV-nál levő motorvonatokat, hogy a felügyelettől megkapják az engedélyt. Több forrásból megerősített értesülésünk szerint az eredetileg felszerelt ütközők miatt siklott ki a közelmúltban az egyik motorvonat. Szűk kanyarban két szerelvény összekapcsolásakor ugyanis az ütközők összeakadhatnak, így az egyik kocsiszekrény egyszerűen leemeli a másikat a vágányról. Az ütközőket azóta leszerelte a MÁV. A vasúttársaság lapunkkal tegnap közölte: a konstrukciós hibák elhárításáról, illetve a kötelezettségvállalásról folyamatosak a tárgyalások az orosz féllel. A MÁV képviselője jelenleg is a helyszínen tárgyal a teljesítés időpontjáról.

Továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot a Moody’s