Észak-Ciprus lakossága közvetetten ismét igent mondott a szigetország újraegyesítésére, s ezzel az Ankarán kívül senki által el nem ismert térség EU-tagságára. A vasárnapi parlamenti választáson a kormányzó Republikánus Török Párt (CTP) a szavazatok 44 százalékával került az első helyre, győzelmük azonban korántsem jelenti azt, hogy immár pont kerülhet a több mint három évtizede tartó megosztottság végére. Mehmet Ali Talat mindenképpen partnerre szorul, hogy az ötven képviselő alkotta parlament működőképes maradhasson, ebben azonban nincs könnyű dolga. A 32 százalékkal a második helyre került Nemzeti Egységpárt a határ eltörlésének a legfőbb ellenzője, így a két tömörülés elképzelései semmiféleképpen nem összehangolhatók. A CTP egyetlen partnere a régi társ, a 14 százalékot szerzett Demokrata Párt lehetne, ám az előre hozott választásokra épp amiatt került sor, mert a régi koalíció az április 24-i népszavazást követően elveszítette parlamenti többségét.
Igaz, a kérdés valószínűleg csak áprilisban, az elnökválasztást követően válik igazán égetővé. Talat fő célja ugyanis nem más, mint hogy a parlamenti győzelem után az elnöki széket is elhódítsa. Esélyét növeli, hogy a déliekkel való megegyezés legfőbb kerékkötőjének tartott, idős Rauf Denktas várhatóan nem száll újra ringbe a tisztségért. Vagyis tavasszal elvileg megnyílhatna az út az érdemi tárgyalások előtt, csakhogy a helyzet ennél is bonyolultabb, hiszen a nélkülözhetetlen társ, a Demokrata Párt vezetője még megmakacsolhatja magát a konkrét lépések előtt. Ő ugyanis nem más, mint Serdar Denktas, a jelenlegi elnök fia.
A déliek többek között elvárják, hogy rendeződjön az 1974-es török megszállás előtt görögök birtokolta ingatlanok ügye, ne kapjanak EU-s állampolgárságot a betelepített törökök, s hagyja el a szigetet az északon állomásozó 35 ezer török katona. Mindez igen távol áll a realitástól, a politikai közállapotok láttán pedig az egység egyre inkább csak az ide-oda rángatott török ciprióták álmaiban tűnik megvalósíthatónak.

Mindkét irányban le kellett zárni az M5-öst, akkora a baj