El sem fogadta még az Országgyűlés a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. tulajdonát befolyásoló légügyi törvényt, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tegnap már eladásra hirdette meg az egyik legjövedelmezőbb állami vállalatként nyilvántartott társaságot. A tavaly mintegy tízmilliárd forintos profitot termelő BA Rt. privatizációját a Financial Times tegnapi száma a világ egyik legnagyobb idei repülőtér-kiárusításnak nevezi. A szaklap 750 millió és egymilliárd dollár közé becsüli a BA Rt. értékét, amely többszörösen meghaladja az ÁPV Rt. idei üzleti tervében szereplő 60 milliárd forintos privatizációs bevételt.
A még állami vállalat stratégiai fontosságáról a lap megjegyzi, hogy Budapest egyike a legfontosabb kapuknak a régióban, s a magyar fővárost választó diszkont-légitársaságok gyors növekedésnek indultak.
*
A kiárusítási folyamat felpörgetésére utalhat, hogy az ÁPV Rt. tegnapi közleménye értelmében a privatizációs szándéknyilatkozatokat június 28-ig kell leadnia az érdeklődő társaságoknak, jóllehet a repülőtér értékét befolyásoló légügyi törvényt előreláthatólag csak két hét múlva tudja elfogadni a parlament. A pályázat tárgya a BA Rt. jegyzett tőkéjének 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénycsomag értékesítése, az eladásra felajánlott részvények mennyisége azonban – az ehhez szükséges jogszabályi változások esetén – a társaság jegyzett tőkéjének száz százalékáig terjedhet. A vételárat egy összegben és készpénzben kell megfizetnie a nyertes pályázónak. A Magyar Hírlapban és a Napi Gazdaságban közzétett hirdetmény szerint a privatizációs pályázat célja az értékesítési bevételek optimalizálása, de célkitűzésként szerepel „a tranzakció széles körű támogatottságának fenntartása a közvélemény részéről” is.
A BA Rt. értékesítésének privatizációs tanácsadója a Credit Suisse First Boston Ltd., amely a megbízását 624 millió forint plusz áfa összegért nyerte el az ÁPV Rt.-től. Mint ismert, a tanácsadói pályázaton a második legkedvezőbb ajánlatot az a KPMG Tanácsadó Kft. adta, amely mindössze 290 millió forintért vállalta volna el a feladatot.
A BA Rt. privatizációját eddig nemcsak az ellenzéki pártok, de számos szakértő is megkérdőjelezte, mivel a tavaly mintegy tízmilliárd forintos eredményt elért társaság folyamatos és biztos haszonnal dolgozik: az előzetes adatok szerint a BA Rt. adózás előtti nyeresége majdnem duplája volt a Szerencsejáték Rt. 2004-es eredményének. Tavaly Ferihegy utasforgalma több mint negyven százalékkal növekedett, miközben a repülőgép-forgalom majdnem harminc százalékkal bővült. Lapinformációk szerint eddig több mint tíz, többségében szakmai befektető figyelmét keltette fel a BA Rt.: az érdeklődők között található a frankfurti repülőteret működtető német Fraport AG, a dán Kobenhavns Lufthavne, az osztrák Flughafen Wien, az ausztrál Macquaire Airports, valamint a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltető társasága, a British Airport Authority.

Magyar Pétert nagyon leszidhatták Weber úrék - fotó