Megkezdődött a BA Rt. kiárusítása

A világ egyik legnagyobb kiárusításának nevezi a Financial Times a Budapest Airport Rt. tegnap meghirdetett privatizációját. Míg a tekintélyes gazdasági szaklap szerint a Ferihegyi reptér értéke elérheti a 200 milliárd forintot, addig az ÁPV Rt. idei üzleti tervében mindössze 60 milliárd forint bevétel szerepel.

2005. 06. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

El sem fogadta még az Országgyűlés a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. tulajdonát befolyásoló légügyi törvényt, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tegnap már eladásra hirdette meg az egyik legjövedelmezőbb állami vállalatként nyilvántartott társaságot. A tavaly mintegy tízmilliárd forintos profitot termelő BA Rt. privatizációját a Financial Times tegnapi száma a világ egyik legnagyobb idei repülőtér-kiárusításnak nevezi. A szaklap 750 millió és egymilliárd dollár közé becsüli a BA Rt. értékét, amely többszörösen meghaladja az ÁPV Rt. idei üzleti tervében szereplő 60 milliárd forintos privatizációs bevételt.
A még állami vállalat stratégiai fontosságáról a lap megjegyzi, hogy Budapest egyike a legfontosabb kapuknak a régióban, s a magyar fővárost választó diszkont-légitársaságok gyors növekedésnek indultak.
*
A kiárusítási folyamat felpörgetésére utalhat, hogy az ÁPV Rt. tegnapi közleménye értelmében a privatizációs szándéknyilatkozatokat június 28-ig kell leadnia az érdeklődő társaságoknak, jóllehet a repülőtér értékét befolyásoló légügyi törvényt előreláthatólag csak két hét múlva tudja elfogadni a parlament. A pályázat tárgya a BA Rt. jegyzett tőkéjének 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénycsomag értékesítése, az eladásra felajánlott részvények mennyisége azonban – az ehhez szükséges jogszabályi változások esetén – a társaság jegyzett tőkéjének száz százalékáig terjedhet. A vételárat egy összegben és készpénzben kell megfizetnie a nyertes pályázónak. A Magyar Hírlapban és a Napi Gazdaságban közzétett hirdetmény szerint a privatizációs pályázat célja az értékesítési bevételek optimalizálása, de célkitűzésként szerepel „a tranzakció széles körű támogatottságának fenntartása a közvélemény részéről” is.
A BA Rt. értékesítésének privatizációs tanácsadója a Credit Suisse First Boston Ltd., amely a megbízását 624 millió forint plusz áfa összegért nyerte el az ÁPV Rt.-től. Mint ismert, a tanácsadói pályázaton a második legkedvezőbb ajánlatot az a KPMG Tanácsadó Kft. adta, amely mindössze 290 millió forintért vállalta volna el a feladatot.
A BA Rt. privatizációját eddig nemcsak az ellenzéki pártok, de számos szakértő is megkérdőjelezte, mivel a tavaly mintegy tízmilliárd forintos eredményt elért társaság folyamatos és biztos haszonnal dolgozik: az előzetes adatok szerint a BA Rt. adózás előtti nyeresége majdnem duplája volt a Szerencsejáték Rt. 2004-es eredményének. Tavaly Ferihegy utasforgalma több mint negyven százalékkal növekedett, miközben a repülőgép-forgalom majdnem harminc százalékkal bővült. Lapinformációk szerint eddig több mint tíz, többségében szakmai befektető figyelmét keltette fel a BA Rt.: az érdeklődők között található a frankfurti repülőteret működtető német Fraport AG, a dán Kobenhavns Lufthavne, az osztrák Flughafen Wien, az ausztrál Macquaire Airports, valamint a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltető társasága, a British Airport Authority.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.