Amit szeretünk…

A bor, a gasztronómia, a kultúra ünnepe lesz a tizennegyedik budapesti nemzetközi bor- és pezsgőfesztivál szeptember 4–14. között a Várban és Szentendrén a skanzenben. A fesztivál, amely Magyarország legrangosabb borszakmai rendezvénye és a magyar borok legnagyobb hazai seregszemléje, az elmúlt évtizedben népszerű turisztikai, idegenforgalmi eseménnyé vált, egyben színvonalas, a borhoz, a borkultúrához kötődő kulturális és gasztronómiai programokat kínál. A Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht. eseménysorozatának központi és leglátogatottabb rendezvényén, a Várban négy napon át tartó borkiállításon és -vásáron a korábbinál nagyobb területen több mint 170 magyar és külföldi – közöttük több világhírű olasz – borászat vonul fel kiváló boraival. Különlegesség, hogy a grillételek, sajtok széles választéka mellett a gasztronómia fekete gyémántja, a szarvasgomba kapja a főszerepet. Lesz fotókiállítás, boregyetem, Vin Agora borverseny a látogatóknak, szüreti felvonulás, pezsgő- és szarvasgomba-lovagrendi avatás, solymászbemutató, szüreti sokadalom a skanzenben, jótékonysági borárverés és romantikus gálakoncert.

Zilai Zoltán
2005. 08. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Megkóstolnék valamilyen jó fehérbort.
– Szárazat vagy édeset?
– Természetesen szárazat, és ha lehet, szép magyar fajtát, mondjuk olaszrizlinget, de valami férfiasabbat, teltebbet, amely meszesebb talajon érett, minerális karakterű, és a termelője hisz a terméskorlátozásban.
A fenti párbeszéd szereplői nem borászok. Egyre gyakrabban lehet hallani hasonlót napjainkban borkedvelő fogyasztók körében, ami meglepő és örömteli, hiszen jól jelzi, milyen hatalmas változáson ment át az utóbbi évtizedben a hazai borfogyasztási kultúra.
A borivók igényességének növekedése nemzetközi tendencia. Nemrég egy bormarketing-konferencián francia, ausztrál és kaliforniai előadók taglalták, hogy a mai piaci igények miatt mennyire más, szakmaibb üzenetek, információk épülnek be a marketing eszköztárába, hogy Hollandiában például minden harmadik-negyedik lakos részt vett már legalább egy „borkurzuson”.
Vitathatatlanul hódít világszerte a borfogyasztás divatja, de ez csak egy ok a fenti jelenség magyarázatára. A bor az emberi civilizáció sokszínű terméke, amely számtalan módon kapcsolódik kultúrához, valláshoz, orvosláshoz, gazdagsághoz, örömszerzéshez. Talán a mai kor fogyasztói a fejlett világban jutnak olyan jóléthez, amelyben a bor kultikus szerepének, értékének felismerése általánossá válik, és ezt természetesen követi az igény kialakulása e nagyszerű ital minél teljesebb megismerésére.
Magyarországon sok évtizedes lemaradást kell pótolni a kilencvenes évek eleje óta borkultúránk minden területén. A termelésben a tisztességes és hiteles, minőséget előállító borászatok megerősödése, a kereskedelemben a szinte elfelejtett tevékenység ismeretének újratanulása, társadalmi elfogadottságának erősítése, a fogyasztók körében az igényesség felébresztése, a gasztronómiai beágyazottság népszerűsítése mind-mind máig be nem fejezett feladata ágazatunknak.
Ezeknek a teendőknek, céloknak a megvalósulásában töltenek be fontos szerepet az itthon is egyre nagyobb számban és gyakoriságban meghirdetett borismereti tanfolyamok, tréningek. A borfesztivál alkalmával öt éve rendezik meg a Fesztivál Spektrum Boregyetemet, amely háromnapos, és mindig telt házzal, napi 200–250 „hallgatóval” büszkélkedhet. Különlegessége, hogy a talán száraznak tűnő elméletet az előadók a témához választott borok kóstoltatásával demonstrálják, teszik élvezetesebbé. A sikeren fellelkesedve tavaly óta a borfesztivált követően októberben egy szüreti, novemberben pedig egy újbor „egyetem” is fogadja a lankadatlan érdeklődőket. A népszerűségben biztosan az is szerepet játszik, hogy a programokon szerény ár ellenében lehet részt venni. Az igényes előadások, a szép helyszín és a naponta megkóstolt 10-12 bor meg a borkorcsolyák tetemes kiadást jelentenek ugyan, de a szervezők a borfesztivál költségvetéséből megtámogatva kalkulálják a részvételi díjakat (sajnos az apadó állami segítség miatt egyre nehezebben).
Elkelne bizony ebben az esetben is – mint ahogy a többi hasonló oktató rendezvénynél – az állami segítség. Az intenzívebb oktatással, ismeretterjesztéssel a magyar bor számára egyre nagyobb versenyt teremtő, nagy gazdasági erővel rendelkező és bizonyítottan a hazainál nagyobb közösségi támogatást élvező külföldi borokkal szemben lehetne hatékonyan és elegánsan védekezni. A bor bizalmi termék, és így a személyesség a marketingben talán a legfontosabb elem.
A borkedvelők, az érdeklődők tájékoztatása, képzése nem csak ágazati érdek. A borkiválasztásban igényes fogyasztók megtanulják, hogyan lehet elválasztani az értékeset az értéktelentől az élet más területén is. A bor- és gasztronómiai kultúra általános felemelkedése a hazai turisztikai ágazat stratégiai céljainak megvalósulását is szolgálja, sőt – talán elfogultan állítom, de meggyőződésem – a sikeres, számunkra kedvező országkép megteremtésében, fenntartásában is fontos szerepe lehet.

*****
Információ: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht.
1124 Budapest, Somorjai u. 21.
E-mail: [email protected]
www.borkulturakht.hu
Tel.: 36-1/203-8507

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.