Pár gondolatot szeretnék hozzáfűzni a Budapest Airport privatizációja körüli vitákhoz. Nem titok, hogy a repülőtéri szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozás évek óta sokmilliárdos nyereséggel működik. A fejlesztéshez viszont sok száz milliárdos befektetésekre lesz szükség. Aki most nyélbe ütné ezt az üzletet, úgy számol, hogy a hoszszú évek során megnövelt repülőtér a jelenlegi éves nyereség többszörösét fogja megvalósítani, tehát végül befektetései megtérülnek, és egy idő után évenként hatalmas hozamhoz fog jutni.
A kérdés számunkra az, hogy érdemes-e ezt a nagy üzletet kiengedni a kezünkből. Miért ne indíthatná meg a magyar állam ugyanazokat a fejlesztéseket, amelyekre a privatizációra áhító tőkés gondol? Mondhatná a privatizációt ösztönző politikus, hogy csak a tőkésnek lenne akkora ereje, hogy a fejlesztéseket megvalósíthassa, ezzel szemben állíthatjuk, hogy tartsuk meg a repteret, és kedvező feltételekkel vegyük igénybe a hazai bankokat. Miért ne tudná megvalósítani ugyanazt a magyar tőke, akár több pénzintézet konzorciumi formájában, mint amit a privatizáló tőketulajdonosok tennének? Tehát ne adjuk el ezt a közvagyont, ne fogadjuk el magyarázatként, hogy itt semmi sem fog idegen kézbe kerülni, hiszen az épületek és eszközök állami tulajdonban maradnának, csupán „szolgáltatásokat” privatizálnának.
A magánosítást azért erőltetik a kormány oldaláról, mert a több száz milliárdos vételárral a bajba jutott költségvetés aktuális nehézségein szeretnének könnyíteni.
Domonkos István
Budapest
Megdöbbentő adatok láttak napvilágot a migránsbűnözésről
