A világ legnagyobb emberi jogi szervezeteként emlegetett testület tudni akarja, hogy 2002 januárja óta bármilyen hivatalos személy segített-e olyan cselekedetekben, amikor nem törvényes módszerekkel fosztottak meg valakit szabadságától, illetve szállítottak át bárhová ilyen személyeket. Azt is szeretné tisztázni, hogy az ilyen fogva tartások külföldi ügynökségek akciójának eredményeként, illetve ez utóbbiak ösztönzésére történtek-e.
A CIA gyanított civil fedőcégei által üzemeltetett repülőgépek átrepülései és leszállásai már több hete foglalkoztatják az európai közvéleményt. Ezúttal Ausztriából, illetve Portugáliából és Finnországból is érkeztek hírek ilyen mozgásokról. Bécs érintettsége ezúttal egy 2003. január 21-i esemény kapcsán vetődött fel. Ekkor az osztrák légvédelem J–35Ö Draken vadászgépei elfogtak, lefotóztak (a képek államtitkot képeznek) és a légtérhatárig kísértek egy gyanús, amerikai civil lajstromú C–130-as (Hercules) szállítógépet, majd – a védelmi miniszter beszámolója szerint – átadták azt egy szomszédos ország légi haderejének.
Magyar védelmi forrásból származó információink szerint a meg nem nevezett ország ugyan nem Magyarország volt, de az incidens szakértők szerint rávilágít: a nemzetközi légi forgalom kölcsönös bizalomra épülő rendszerét manapság új veszély fenyegeti.
*
Ám nemcsak a terrorizmus, hanem a bizalommal visszaélők részéről is. A semleges Ausztria légvédelme híres arról, hogy rendszeresen vadászgépekkel ellenőrzi, valóban a leadott repülési tervekben megadott gépek haladnak-e át légterén. Ausztria így már több engedélyezett amerikai átrepülést „buktatott” le, legyenek azok katonai, vagy ahogy egy szakértő fogalmazott: „sem katonai, sem civil” feladatúak. 2002. október 18-án például egy amerikai légi utántöltő gép áthaladása volt tervbe véve, de amikor megérkezett, valamit nem találtak helyénvalónak az osztrák radarok. A vadászgépek megközelítették a célt, melynek közelében két F–117-es lopakodó húzódott meg, hogy annak „árnyékában” engedély nélkül átszelhessék a semleges ország légterét.
Szakmai körökben a minap felkapott, 2003. január 21-i incidens már régóta ismert, miként a kérdéses civil küllemű, civil lajstrommal (N8183J) ellátott Herculest üzemeltető „cég”, a Tepper Aviation Inc. is. A vállalatról igazából nem sokat tudni, feltételezhető azonban, hogy a CIA nemzetközi misszióihoz használt fedőcégeinek egyike, amely drogügyletekben is részt vállalt. Egyes források tudni vélik, hogy nem kevesebb, mint huszonkét Hercules „eltűnéséért” felelős, osztrák újságírók pedig kiderítették, hogy a kérdéses incidens során a négy hajtóműves gép a német Rhein Mainból volt úton Azerbajdzsán fővárosába, mely a nemzetközi kábítószer-kereskedelem egyik fő útvonalán fekszik. Azt ellenőrizni, hogy al-kaidás rabok voltak-e a fedélzetén, ma már – szakértői vélemények szerint – szinte lehetetlen vállalkozás.
Ugyancsak tegnap a Focus című hetilap az írta, hogy feltételezett terroristákat szállító CIA-gépek március végén és májusban portugáliai légikikötőkben is leszálltak. Finnországban a Borgaabladet napilap szintén egy CIA-hoz kötött C–130-as 2003. május 16-i leszállásáról számolt be. A lap szerint hivatalosan a gép a Prescott Support cég tulajdonában van, és az amerikai titkosszolgálat feltételezett muzulmán terroristák szállítására használta. Eddig Spanyolország, Norvégia, Dánia kormánya követelt magyarázatot Washingtontól hasonló gépek területükön való állítólagos tartózkodása miatt.

Szentkirályi Alexandra: A Gyurcsány-embereknek tipli!