Sztrájkveszély és per Ferihegyen

Viharfelhők gyülekeznek a vasárnap eladott Budapest Airport (BA) Rt. körül. Folyamatos munkabeszüntetésre lehet számítani, a pályázaton alulmaradó német cég pedig pert indít az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. ellen.

Putsay Gábor
2005. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap sem vezettek eredményre a tárgyalások a szakszervezetek és a repülőteret üzemeltető cég között, továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezetek 12, illetve 30 százalékos jövő évi bérjavaslata között. A brit vevő képviselője kilátásba helyezte, hogy az ÁPV Rt. és a nyertes befektető közötti szerződés munkavállalókat érintő részleteit megismerhetik a szakszervezetek. Hilmer Sándor, a repülőtéri dolgozók sztrájkbizottságának szóvivője közölte, hogy a részletes ismertető átadását ma délig várják, addig biztosan nem lesz sztrájk Ferihegyen.
*
A munkáltató képviselője tegnap bejelentette azt is, hogy 4,5 százaléknál nagyobb 2006-os béremelésre nincs felhatalmazásuk.
Elégedetlen a vasárnap lezárult privatizációs pályázat eredményével a német Hochtief is, ezért a cég tegnap bejelentette: pert indít az ÁPV Rt. ellen, és megóvja azt a döntést, amely a repülőteret a brit BAA cégnek ítélte. A Hochtief szóvivője, Donatella Gasser szerint kétséges, hogy a BAA teljesítette-e a privatizációs eljárás minden követelményét. A német szóvivő az MTI-nek elmondta, hogy a panaszt már pénteken benyújtották az illetékes budapesti bíróságon, de egyéb részletekkel nem akart szolgálni. Arról sem nyilatkozott, hogy a repülőtéri pályázaton alulmaradó cég konkrétan mivel indokolja panaszát.
Értesüléseink szerint a Hochtief által indított per tárgya az, hogy a repülőtér megszerzésére jogot nyerő brit BAA International nem egyedüli tulajdonosa a magyar pályázaton nyertes projektcégnek (BUD Holding Vagyonkezelő Zrt.), hanem azt a brit anyavállalattal, a BAA Plc.-vel közösen jegyzi. A két tulajdonossal önmagában nem lenne gond, mert erre a kiírás lehetőséget adott, azzal azonban igen, hogy ehhez az ÁPV Rt.-től nem kértek engedélyt. Egyes értesülések szerint ha bebizonyosodna, hogy a BAA elmulasztotta az engedélykérést, pályázatát akár meg is semmisíthetik.
A brit BAA Plc. repülőtér-üzemeltető tegnapi nyilatkozata szerint azonban „nincs értelme” a Hochtief pereskedésének. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója a távirati irodának kifejtette: tudomásuk volt arról, hogy a német társaság a bírósághoz fordult, ám a kérelem tárgyát nem ismerik. Az igazgató hangsúlyozta: mindhárom befektető alapított célzott rendeltetésű társaságot. „Ezt az ÁPV Rt. mindhárom pályázónál elfogadta és engedélyezte” – jelentette ki Oravecz Péter. Hozzátette: meggyőződése, hogy az ÁPV Rt. szabályosan és jogszerűen járt el.
Chris Woodruff, a BAA működési igazgatója – aki a Világgazdaság szerint fél évig a BA Rt.-t vezeti majd – tegnap Londonban bejelentette, hogy kiszervezik Ferihegyen a földi kiszolgálórészleget és a minibusz-szolgáltatást. A BAA vezérigazgatója, Mike Clasper azt mondta: nem számít arra, hogy a BA Rt.-t visszaállamosítanák, de az aláírt szerződésben szerepel, hogy bármilyen jövőbeli állami beavatkozás esetén a briteket teljes kártalanítás illeti meg. Közkeletű vélekedés az is, hogy a Wallis Rt. volt vezérigazgatója, Bajnai Gordon a BA Rt. igazgatóságába kerül, és a Wallis jelentős pozíciókat kaphat a repülőtér körüli ingatlanberuházásokban.
– Buta álláspont az, hogy ha valami nyereséges, akkor azt nem szabad eladni – jelentette ki a BA Rt. magánosításáról tegnapi rádiónyilatkozatában Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. A kormányfő szerint a társaság éves eredménye az előző évek átlagában nem érte el a tízmilliárd forintot, amelynek a 46-szorosát adták most oda a britek. Olyan vagyont adtak el 460 milliárdért a magyarok, amit a világ még 300 milliárdra sem tartott – tette hozzá Gyurcsány. A BA Rt. szerződéséről pedig azt mondta: most már „mélyebben és szélesebben” lehet betekinteni ezekbe az iratokba.

Újabb lefokozás. A Standard & Poor’s után az amerikai Moody’s nemzetközi hitelminősítő is lerontotta tegnap a brit BAA Plc. repülőtér-üzemeltető cég hosszú távú adósságának minősítését a BA Rt. háromnegyedének megvásárlása miatt. A rontást azzal indokolták, hogy a BAA adóshelyzete romlik, mert az összesen 1,255 milliárd fontos ferihegyi ügylet körülbelül 1,3 milliárd font adósságtöbblettel jár a britek számára.



A tőzsde jobb lett volna. A BA Rt. magánosítását az MTI kérdésére Járai Zsigmond jegybankelnök tegnap úgy kommentálta: „nem vezet sok jóra” egy monopolhelyzetben lévő állami társaság privatizációja. Lapunk érdeklődésére elmondta: ha már mindenképpen az eladást preferálta a kormány, akkor jobb megoldás lett volna, ha a céget a magyar tőzsdén keresztül értékesíti. Az eladásból befolyó bevétellel kapcsolatban Járai megjegyezte, mivel a befizetés egy része a költségvetés pénzforgalmi egyenlegét javítja majd, ezért a pénzforgalmi hiányról szóló publikációk nem festenek majd valóságos képet a büdzsé állapotáról. Emlékeztetett: az uniós szabályok nem a pénzforgalmi, hanem a költségvetés eredményszemléletű kimutatását veszik figyelembe, ez a kimutatás azonban nem engedi meg, hogy a BA Rt. részvénycsomagjának eladása csökkentse a hiányt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.