Tegnap sem vezettek eredményre a tárgyalások a szakszervezetek és a repülőteret üzemeltető cég között, továbbra is nagy az eltérés a BA Rt. által megajánlott 4,5 százalék és a repülőtéri dolgozókat képviselő szakszervezetek 12, illetve 30 százalékos jövő évi bérjavaslata között. A brit vevő képviselője kilátásba helyezte, hogy az ÁPV Rt. és a nyertes befektető közötti szerződés munkavállalókat érintő részleteit megismerhetik a szakszervezetek. Hilmer Sándor, a repülőtéri dolgozók sztrájkbizottságának szóvivője közölte, hogy a részletes ismertető átadását ma délig várják, addig biztosan nem lesz sztrájk Ferihegyen.
*
A munkáltató képviselője tegnap bejelentette azt is, hogy 4,5 százaléknál nagyobb 2006-os béremelésre nincs felhatalmazásuk.
Elégedetlen a vasárnap lezárult privatizációs pályázat eredményével a német Hochtief is, ezért a cég tegnap bejelentette: pert indít az ÁPV Rt. ellen, és megóvja azt a döntést, amely a repülőteret a brit BAA cégnek ítélte. A Hochtief szóvivője, Donatella Gasser szerint kétséges, hogy a BAA teljesítette-e a privatizációs eljárás minden követelményét. A német szóvivő az MTI-nek elmondta, hogy a panaszt már pénteken benyújtották az illetékes budapesti bíróságon, de egyéb részletekkel nem akart szolgálni. Arról sem nyilatkozott, hogy a repülőtéri pályázaton alulmaradó cég konkrétan mivel indokolja panaszát.
Értesüléseink szerint a Hochtief által indított per tárgya az, hogy a repülőtér megszerzésére jogot nyerő brit BAA International nem egyedüli tulajdonosa a magyar pályázaton nyertes projektcégnek (BUD Holding Vagyonkezelő Zrt.), hanem azt a brit anyavállalattal, a BAA Plc.-vel közösen jegyzi. A két tulajdonossal önmagában nem lenne gond, mert erre a kiírás lehetőséget adott, azzal azonban igen, hogy ehhez az ÁPV Rt.-től nem kértek engedélyt. Egyes értesülések szerint ha bebizonyosodna, hogy a BAA elmulasztotta az engedélykérést, pályázatát akár meg is semmisíthetik.
A brit BAA Plc. repülőtér-üzemeltető tegnapi nyilatkozata szerint azonban „nincs értelme” a Hochtief pereskedésének. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója a távirati irodának kifejtette: tudomásuk volt arról, hogy a német társaság a bírósághoz fordult, ám a kérelem tárgyát nem ismerik. Az igazgató hangsúlyozta: mindhárom befektető alapított célzott rendeltetésű társaságot. „Ezt az ÁPV Rt. mindhárom pályázónál elfogadta és engedélyezte” – jelentette ki Oravecz Péter. Hozzátette: meggyőződése, hogy az ÁPV Rt. szabályosan és jogszerűen járt el.
Chris Woodruff, a BAA működési igazgatója – aki a Világgazdaság szerint fél évig a BA Rt.-t vezeti majd – tegnap Londonban bejelentette, hogy kiszervezik Ferihegyen a földi kiszolgálórészleget és a minibusz-szolgáltatást. A BAA vezérigazgatója, Mike Clasper azt mondta: nem számít arra, hogy a BA Rt.-t visszaállamosítanák, de az aláírt szerződésben szerepel, hogy bármilyen jövőbeli állami beavatkozás esetén a briteket teljes kártalanítás illeti meg. Közkeletű vélekedés az is, hogy a Wallis Rt. volt vezérigazgatója, Bajnai Gordon a BA Rt. igazgatóságába kerül, és a Wallis jelentős pozíciókat kaphat a repülőtér körüli ingatlanberuházásokban.
– Buta álláspont az, hogy ha valami nyereséges, akkor azt nem szabad eladni – jelentette ki a BA Rt. magánosításáról tegnapi rádiónyilatkozatában Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. A kormányfő szerint a társaság éves eredménye az előző évek átlagában nem érte el a tízmilliárd forintot, amelynek a 46-szorosát adták most oda a britek. Olyan vagyont adtak el 460 milliárdért a magyarok, amit a világ még 300 milliárdra sem tartott – tette hozzá Gyurcsány. A BA Rt. szerződéséről pedig azt mondta: most már „mélyebben és szélesebben” lehet betekinteni ezekbe az iratokba.
Újabb lefokozás. A Standard & Poor’s után az amerikai Moody’s nemzetközi hitelminősítő is lerontotta tegnap a brit BAA Plc. repülőtér-üzemeltető cég hosszú távú adósságának minősítését a BA Rt. háromnegyedének megvásárlása miatt. A rontást azzal indokolták, hogy a BAA adóshelyzete romlik, mert az összesen 1,255 milliárd fontos ferihegyi ügylet körülbelül 1,3 milliárd font adósságtöbblettel jár a britek számára.
A tőzsde jobb lett volna. A BA Rt. magánosítását az MTI kérdésére Járai Zsigmond jegybankelnök tegnap úgy kommentálta: „nem vezet sok jóra” egy monopolhelyzetben lévő állami társaság privatizációja. Lapunk érdeklődésére elmondta: ha már mindenképpen az eladást preferálta a kormány, akkor jobb megoldás lett volna, ha a céget a magyar tőzsdén keresztül értékesíti. Az eladásból befolyó bevétellel kapcsolatban Járai megjegyezte, mivel a befizetés egy része a költségvetés pénzforgalmi egyenlegét javítja majd, ezért a pénzforgalmi hiányról szóló publikációk nem festenek majd valóságos képet a büdzsé állapotáról. Emlékeztetett: az uniós szabályok nem a pénzforgalmi, hanem a költségvetés eredményszemléletű kimutatását veszik figyelembe, ez a kimutatás azonban nem engedi meg, hogy a BA Rt. részvénycsomagjának eladása csökkentse a hiányt.