Tovább késnek a motorvonatok

A MÁV-nak szánt elővárosi motorvonatokat csak a finanszírozási szerződés megkötése után kezdi gyártani a svájci cég, az első két jármű – 2006 márciusa helyett – 2007 első negyedévében jelenik meg a magyar pályákon. Az újabb csúszás oka, hogy a MÁV-nak még elő kell teremtenie a motorvonatokhoz szükséges hitelt.

Putsay Gábor
2005. 12. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bemutatja holnap a MÁV Rt. azt a motorvonatot a nagyközönségnek, amelyhez hasonlók közlekedhetnek a főváros környéki elővárosi forgalomban, ehhez azonban még a finanszírozási szerződést is alá kell írniuk a feleknek. A MÁV Rt. augusztusban kötött szerződést a Stadler Bussang AG-vel 30 + 30 elővárosi motorvonat szállításáról. Egyelőre csak az első sorozatot rendelte meg a vasúttársaság, az újabb harmincra opciós lehetősége nyílik. A szerződés azt is tartalmazza, hogy egy alkalommal a szállító bemutatószerelvényt küld Magyarországra. A vonatot a svájci államvasúttól bérli a Stadler, amellyel a MÁV a bemutatókon kívül műszaki teszteket végez. Eredetileg a harminc Flirt motorvonat 2006 márciusában állt volna forgalomba a pusztaszabolcsi, székesfehérvári és tatabányai vonalakon, a magyar utazóközönség a tender elhúzódása és a MÁV gazdasági problémái miatt 2007 első negyedévében veheti őket igénybe. Ahhoz, hogy a motorvonatokat elkezdje gyártani a svájci cég, még alá kell írni a finanszírozási szerződést. A vonatonként 1,2 milliárd forintos vételár előteremtésére novemberben új közbeszerzési eljárást indított a vasúttársaság. A hitelt nyújtó pénzintézetek 2006 januárjában adnak ajánlatot, a MÁV a tervek szerint jövő február végéig hirdetne eredményt. Értesüléseink szerint a MÁV 14 év alatt fizetné vissza a hitelt negyedéves törlesztőrészletekben. A vonatok karbantartását a Stadler látná el egy új műszaki bázison, ezt viszont működési költségeiből fizetné a MÁV.
Az Európai Unió minisztereinek tanácsa a magyar tartózkodás ellenére a napokban elvi szinten arról állapodott meg, hogy támogatják a nemzetközi személyszállítás 2010-re tervezett piacnyitását. Ebben a kérdésben a döntést az Európai Parlament hozza meg, az Európa Tanács viszont megfogalmazta álláspontját. A piaci liberalizáció a gyakorlatban annyit jelent, hogy a tagállamok hálózatain saját szerelvényeket közlekedtethetnek a vasúttársaságok vagy az erre vállalkozó cégek. A magyar álláspont szerint viszont ezek a nemzetközi járatok nem bonyolíthatnának le kabotázsforgalmat, azaz a belföldi forgalomban nem szállíthatnának utasokat. Így például az osztrák vagy a német vasút szerelvényeire hazai állomások között nem lehetne jegyet váltani. A magyar vasutak részére a nemzetközi forgalomba burkolt kabotázs azért lenne hátrányos, mivel a nyugati vasúttársaságok fejlettebb eszközparkkal rendelkeznek, és az árversenyben is előnyhöz jutnának. A hazánkban közlekedő nemzetközi szerelvények jelenleg is szállítanak belföldi utasokat, ám a vonatközlekedést nemzetközi szerződések szabályozzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.