Határához ért az unió bővülése?

Romániának és Bulgáriának minden napot, hetet és hónapot fel kell használnia, hogy 2007-ben csatlakozhasson az Európai Unióhoz – mondta el lapunknak adott interjújában az Európai Bizottság magyarországi villámlátogatáson tartózkodott bővítési biztosa. Olli Rehn – aki ezen tisztségében először járt hazánkban – a 2004-es nagyszabású bővítést az unió egyértelmű sikertörténetének nevezte.

György Zsombor
2006. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön a közelmúltban sürgős reformokra hívta fel Bulgáriát, többek között az igazságszolgáltatás és a korrupció visszaszorítása terén. Románia előtt szintúgy komoly feladatok állnak, például a környezetvédelmet illetően. Az idő azonban sürget. Mit gondol, miként tudja ez a két ország teljesíteni a csatlakozási feltételeket?
– Tárgyilagos és elmélyült vizsgálatok folynak, hogy pontos képet kaphassunk a két ország felkészültségéről, ám ahhoz, hogy a 2007-es csatlakozás reális maradjon, Romániának és Bulgáriának minden napot, hetet és hónapot fel kell használnia a még meglévő hiányosságok pótlására. A legfontosabb területek valóban az igazságügyi reformok, a korrupció, a környezetvédelem, valamint a kisebbségek jogainak érvényesülése. A két ország felkészültségéről májusban és októberben kerül a nyilvánosság elé egy-egy jelentés.
– Európán mintha egyfajta fáradtság lett volna úrrá, aminek ön is többször hangot adott. Mit gondol, a közösség képes volt feldolgozni a legutóbbi bővítést?
– A 2004-es bővítés, biztosan állíthatom, jól előkészített sikertörténet volt gazdasági és politikai téren egyaránt. Ennek egyik legjobb példája éppen Magyarország. Belső problémák valóban léteznek, ám ezekért nem tehetők felelőssé az új tagországok.
– Lát különbségeket a legutóbb csatlakozott országok teljesítményében, például a költségvetés vagy a mezőgazdaság helyzetét illetően?
– Különbségek természetesen vannak, hiszen tíz országról beszélünk, de éppen az az egyik fő feladatunk, hogy kiegyenlítsük azokat.
– A Nyugat- és Kelet-Európa közötti különbségek azonban a jelek szerint az idő múlásával sem tűnnek el, az utóbbiak éppen ezért joggal kérik számon a szolidaritást a gazdagokon…
– Ha a költségvetésről beszélünk, rendkívül fontos, hogy megfelelő alapunk legyen az Európai Unión belüli szociális és regionális felzárkóztatás biztosításához. A büdzsé miatt folytatott viták során az érintett magyarországi térségek is hangsúlyos szerepet kaptak, de hogy saját hazámból is példát hozzak: a gazdasági-szociális fejlesztési listán kelet-finnországi régiók is szerepelnek. A stabilitás, a biztonság és a gazdasági feltételek biztosítása a feladatunk.
– Az Európai Unió jelenleg legföljebb huszonhét tagországgal számol. Hol húzódik azonban a bővítés valódi határa?
– Közel két évvel ezelőtt a tíz új tagország csatlakozásakor az Európai Unió valóságos robbanáson ment át. Hasonló léptékű bővítésre a közeljövőben nyilvánvalóan nem kerülhet sor. A bővítés üteme lelassult, s most a Nyugat-Balkánnak egy közép-, illetve hosszú távú perspektívát tudunk csak felrajzolni. A térség mindazonáltal a jelenlegi osztrák elnökség prioritásai közé tartozik, de kiemelt helyen szerepel az év második felében esedékes finn elnökség programjában is. Törökország esetén pedig mintegy tíz-tizenöt éves távlatról beszélünk, tudván, mennyi reform áll még teljesítetlenül az elvárásaink listáján.
– Milyen konkrét veszélyekre gondol Törökországgal kapcsolatban?
– Törökország az elmúlt időkben igen komoly reformokat hajtott végre, ezért is kezdődhetnek meg vele az érdemi tárgyalások. A hiányosságok miatt fontos azonban hangsúlyozni, hogy a tárgyalások nyílt végűek. Hosszú folyamat elébe nézünk, melynek során az Európai Uniónak támogatnia kell Ankarát a gazdasági és társadalmi építkezésben.
– A téma szempontjából sem mellékes, hogy szerte az iszlám világban rendkívül nagy erejű tiltakozások zajlanak a lapokban megjelent Mohamed-karikatúrák miatt. Mennyiben befolyásolják a történtek az Európai Unió politikáját, akár a szintén muzulmán Törökország viszonylatában?
– A civilizációs különbségek, az Európában is nagy számban jelen lévő muzulmán közösségek miatt sem hagyhatjuk figyelmen kívül a történteket. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy Törökország komoly mérséklő szerepet játszott a vitában. Jó példa erre, hogy a török miniszterelnök és a külügyminiszter kezdeményezéseket tett a feszültség csökkentése, a Nyugat és Kelet közti érdemi párbeszéd felélénkítése érdekében. Ezt el is várjuk az Európai Unióba igyekvő Törökországtól.

A bővítési biztos. Olli Rehn 1962-ben született Finnországban. Felsőfokú tanulmányait az Egyesült Államokban kezdte, ahol gazdasági, diplomáciai és újságírói stúdiumokat folytatott. 1989-ben a Helsinki Egyetemen a politikatudományok doktora lett, majd Oxfordban filozófiából is doktorált. Kezdetben ifjúsági vezető volt, a finn parlamentnek 1991 és 1995 között volt tagja. Ezután beválasztották az Európai Parlamentbe, majd 1998-ban az Európai Bizottság kabinetfőnöke lett. 2004-től az Európai Bizottság bővítési biztosa.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.