Ortodox templomvita a Petőfi téren

A Petőfi téri templomot a ma látható formájában a nemzet építésze, Ybl Miklós tervezte; a pesti Duna-part egyik városképi jelentőségű ékessége. Az épület a Petőfi-szobornak is helyet adó tér sarkán áll, s furcsán féloldalas: két tornya közül az egyik a háborúban elpusztult, s azóta sem épült újjá. Ortodox templom, a hazai görögök alapították, ám Rákosi Mátyás az orosz ortodoxoknak ajándékozta. A görögök a rendszerváltozás után is hasztalan reméltek igazságtételt: Putyin budapesti látogatásakor a Gyurcsány-kormány megerősítette a méltatlan helyzetet.

Munkatársunktól
2006. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A patinás műemlék 1951-ig állt a görög alapítású Magyar Ortodox Egyházközség tulajdonában, miután a tulajdonost az Állami Egyházügyi Hivatal – még az akkor hatályos törvényeket is durván megsértve – egyetlen tollvonással megszüntette, s a templomot a „baráti” főváros patriarchátusához rendelte. Pedig a Nagyboldogasszony templomot 1791-től kezdték építeni a görögök Pesten, s főképp a gazdag pest-budai görög kereskedőcsaládok (a Harisok és a Szinaszok) adakozásából készülhetett el. E famíliák nemcsak a hitéletet, hanem például a tudományt is támogatták: a Szinasz család a magyar és a görög akadémiára is adakozott, s ezt a tényt a Lánchíd oldalán olvasható emléktáblán is rögzítették. Rákosiék azonban e tekintetben is „eltörölték a múltat”: nemcsak a pesti, de a vidéki ortodox görög templomokat is a moszkvai patriarchátus fennhatósága alá vonták.
Azóta a magyarországi, különösen pedig a budapesti görögség elidegenedett nemzeti örökségétől, a görög fél mégsem kíván belenyugodni a megváltoztathatatlanba. Az elidegenedés ugyanis csupán részben tulajdonítható annak, hogy a magyarországi görögség szerkezete átalakult, s a menekült görög kommunisták tömeges befogadásával a vallásos görögök száma arányaiban megcsappant. (Az új beloianniszi templom felszentelése e tekintetben is változást mutat.) Sokkal inkább a Moszkva-barát diktatúra okozta ezt a reménytelenségérzetet; s az orosz ortodox hegemónia 1990 után is megtartotta pozícióit. A görög ortodoxia helyzetét azonkívül az is megnehezítette, hogy a két patriarchátus székhelye Moszkva és Isztambul: a török– görög politikai ellentétek pedig nem könynyítik meg az egyházi érdekérvényesítést sem. A moszkvai patriarchátus mindenféle dialógustól elzárkózott, amelyet a konstantinápolyi egyetemes patriarchátus kezdeményezett a magyarországi templomok és egyéb ingatlanok visszaszolgáltatása tárgyában. Változott azonban a helyzet, amikor a budapesti görög ortodox egyházközség 2003 októberében hivatalosan is újrakezdte működését, biztosítva ezzel a Magyarországon élő görögség kulturális örökségének folyamatosságát is. Ekkor a magyarországi exarchátus peres úton próbálta visszaszerezni az elbitorolt templomokat és egyházközségi vagyonokat. A vidéki templomokat illető keresetet a magyar bíróságok első fokon jogosnak is találták, a Nagyboldogasszony-templomot illetően azonban az eljárás elhúzódott. Az exarchátus keresetét a bíróság első fokon 2004 májusában azzal az indokkal utasította el, hogy a görögök nem tudták bizonyítani kapcsolatukat az ingatlannal. 2004 októberében az ítélőtábla némi módosítással helybenhagyta az elsőfokú ítéletet, tavaly szeptemberben pedig a Legfelsőbb Bíróság döntött úgy, hogy a templom soha nem volt a konstantinápolyi patriarchátus tulajdona, mert mielőtt a moszkvai patriarchátushoz került volna, a belgrádi szerb pátriárkához tartozott.
A magyar jog útvesztőjében elveszni látszik az a görög ortodox érvelés, hogy a Nagyboldogasszony-templom eredeti formájában 1791 és 1801 között a pesti görögség költségén készült el. Ugyancsak nem nyomott sokat a latba, hogy a pesti görög ortodoxok manapság az istentiszteleteiket – a szent liturgiát, a könyörgő és bűnbánati kánont, az Akhisztosz-himnusz elmondását – egy Váci utcai épület első emeletén bérelt szűkös helyiségben, a Szent Hierothosz- és a Szent István-kápolnában kénytelenek lebonyolítani, miközben az őseik alapította templom orosz használatban van. Ez a korlátozott lehetőség – még ha hozzáadjuk a szentesi, kecskeméti, karcagi és beloianniszi templomaikat is – nem elégíti ki a hatezres lélekszámú magyarországi görögség hitéleti igényeit. A Petőfi téri görög templom ügyét (amelyet az Orbán-kormány csereingatlan felajánlásával kísérelt sikertelenül megoldani) épp ezért Konsztantinosz Karamanlisz görög kormányfő újólag felemlítette Gyurcsány Ferenc – akkor még kijelölt – magyar miniszterelnök athéni látogatásán, 2004 szeptemberében. Ám a jelek szerint Putyin orosz elnök kérése erősebbnek bizonyult – egyelőre a Rákosi-féle elvtársi ajándékozás marad hatályban. A görögök párhuzamot látnak a Petőfi téri eset és a magyar egyházi ingatlanok romániai visszaadásának ügye között: már csak ezért is több empátiát várnának a magyar kormánytól. (Amely például a Gozsdu-hagyaték ügyében is kompromisszumkészebb.) A budapesti Putyin-látogatással kapcsolatosan pedig főként Ilarion orosz püspök üdvözlő beszédében elhangzott „rosszindulatú és félrevezető kitételek miatt” háborog a görög exarchátus. Szerintük a templomnak „a magyar hatóságok tudta nélkül zajló eloroszosítása” folyik, „nagy vagyon tulajdonosává téve” a moszkvai patriarchátust, hiszen nemcsak magáról a templomról, hanem az egész épülettömbről – például üzlethelyiségekről – is szól a tulajdonvita. Úgy vélik, Ilarion püspök világi viselkedése nem egyházi, hanem puszta tulajdonszerzési célt szolgál. (Ortodox honlapok szerint Londonban is emiatt telt ki az ideje: ott a régi orosz emigráció által alapított ortodox székesegyházat próbálta a moszkvai patriarchátus tulajdonába vonni. A görög exarchátus szerint Ilarion Budapesten is „a rá jellemző gőggel és mértéktelenséggel ugyanazt a nacionalista taktikát folytatja, mint annak idején Nagy-Britanniában, ahonnan ezért már távozni is kényszerült”.)
Az exarchátus deklarálta, hogy továbbra is folytatja küzdelmét a törvényes állapot helyreállításáért az európai emberi jogi egyezmény keretei között, s felszólította a magyar hatóságokat, hogy ne asszisztáljanak az új egyházi status quo létrehozásához. Dimitrisz Contoumasz budapesti görög nagykövet szerint (aki hangsúlyozza: tiszteletben tartják a magyar igazságszolgáltatás döntéseit, de a templomukat is szeretnék visszakapni) tarthatatlan, hogy a magyarországi görög ortodoxok Bécsbe járjanak át esküdni meg keresztelkedni. A diplomata a magyar Szent Korona részben bizánci görög eredetére is hivatkozik, hogy a magyarok át tudják érezni: a világban szintén szétszórt görögség számára menynyire fontos és megtartó a vallásuk tradicionális formában való gyakorlása. A magyarországi görögök számára ennek szimbóluma az őseik által emelt Petőfi téri templom. S hogy mit tehetnek, ha már a jogi lehetőségek végképp kimerültek? Bíznak a politika méltányosságában, idézve az ógörög mondást: „Az erő Athéné istennőnél van – ő talán majd segít…”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.