Bűnök és titkok a kolostorban

Metz Katalin
2006. 04. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kísérteties félhomály, zegzugos kolostori járatok, ódon falak, hatalmas kódexeket imitáló háttér, titkos csigalépcső, rejtett ablakok, ahonnan időnként kikémlel egy-egy szerzetes – baljós hangulatot áraszt A rózsa nevének szolnoki színpadképe. A középkori klastromok atmoszférája üli meg a néző képzeletét, mielőtt a cselekmény elindulna. Umberto Eco világsikerű könyvének, A rózsa nevének Szikora János és Matuz János által adaptált színpadi változatát játsszák a Thália Színházban.
A XIV. század sötét kolostori labirintusába visz az intellektuális krimibe oltott nagyregény; teológiai kitételekkel, történelmiháttér-magyarázattal, archaikus vendégtextusokkal át- meg átszőtt szövegét, bonyodalmas cselekményét istenkísértés színpadra áttenni. Szikoráék meglepő hűséggel és összegzéssel tettek eleget az adaptálásnak, ha az olykor filozofikusan nehézkes elmélkedések, a cselekményt előrevivő, teológiai párbeszédek nemegyszer túlterhelik is a nézőt, fordulatos, végkimenetelében célratörő drámát sikerült a vaskos, egyház- és művelődéstörténeti freskót felfestő regényből faragni. S ez már önmagában is ritka nagy teljesítmény.
Színmű lévén, a megfogható, plasztikus valóság is kirajzolódik a középkor obskuritását és az Eco-mű mai, áttételes asszociációs körét sugalló játéktéren, Horesnyi Balázs díszlettervező és Szikora János rendező jóvoltából. És mindehhez hozzájön a cselekménybe épülő krimis szál, ahogyan az északolasz hegyi klastromba diplomáciai küldetéssel érkező Ferenc-rendi szerzetes, Baskerville-i Vilmos nyomról nyomra, lépésről lépésre halad előre az egyre szaporodó kolostori áldozatok gyilkosának felfedéséhez. A rendezés szerencsés kézzel vázolja fel az elfajult, fényűző pápai hatalom, az inkvizíció és a krisztusi szegénységet valló kolduló rendek közti szembenállás történelmi erővonalait is, miközben a detektívregény fordulatait csempészi az örök sötétbe boruló kolostor hétköznapi életvitelébe. A játéktéren bűnök, bujaságok, a romlás húsevő virágai „nyílnak”. Szikora avatott kézzel teremti meg a középkori írástudó, hatalmas könyvtárt tároló, titokzatos tanokat tanulmányozó rend rejtélyekkel terhes légkörét, hogy eközben filozófiai tanulságokat is sugalljon. A rózsa nevének színpadi adaptációja a lehetőségekhez képest meglepően komplex, s a figurák, a kolostorba összezárt szerzetesek karakterét is igyekszik tömören felskiccelni. Aki nem ismerte a regényt, ha kemény összpontosítással is, de bizonyosan követni tudja a történetet.
Szikora nem játszik rá a krimis izgalmakra, a háttérbe ágyazódva, pontosan motivált szituációkba helyezi az Agatha Christie-sen bonyolódó gyilkosságokat, hogy a végső kifejletben megvilágosodjék a nézőben, mi miért is történt eme ókori visszautalásokkal (lásd Arisztotelész Poétikájának második, „apokrif” könyve) bonyolított, teletűzdelt, izgalmas szöveghálózatban. A „krimis vonal”, akárcsak Umberto Ecónak, Szikorának is szemlátomást ürügy a történelmi háttér és a középkori szerzetesvilág megismertetésére.
A nyomozó ferences szerzetes, Vilmos alakjában Karcag Ferenc felvilágosult, humánus embert formál, aki józanul, megfontoltan és visszafogottan teszi a dolgát az egyre félelmetesebbé váló kolostorban. Tartással, méltósággal, bölcsen és bátran viselkedik a legdrámaibb pillanatokban is, és noviciusával, Adsóval szemben a mester és tanítvány példaszerű viszonyát ápolja. Az ifjú szerzetes Szabó Máté alakításában árnyékként követi mesterét, kíváncsiság és tudásszomj hajtja, s a lánnyal való „bűnözését” lélektanilag hiteles, drámai eseményként éli meg. Abbo szerepében Mikó István a kenetteljes, hatalmát gyakorló apátot játssza, a nehéz szöveg racionális interpretálását olykor mesterkélten tagolva. A bíboros szerepét Molnár László karikatúrára veszi, Bernard Gui inkvizítorét pedig meglehetősen harsányra, egysíkúra formálja Harsányi Attila. Czapkó Antal vészjósló hangot üt meg (okkal) Burgosi Jorge képmásában, a szerzetesek fokozódó rémületét másképp-másképp adják vissza az egyes karakterek – Barabás Botond, Zelei Gábor, Mészáros István, Quintus Konrád, Kaszás Mihály, Petridisz Hrisztosz, Tarnai Attila m. v., Horváth Gábor, Turi Gábor –, akik összességükben egy polifón színpadi mű sokszólamúságát s atmoszférájának expresszivitását biztosítják Kovács Yvette Alida plasztikus jelmezeiben. Kerekes Vica – mint „idegen test” a kolostorban – drámai töltetet ad jeleneteinek. A finálé látomásos képe egy tartalmas és szerteágazó képzettársításokkal telített előadásra tesz pontot.
(Umberto Eco: A rózsa neve. Rendező: Szikora János. Szolnoki Szigligeti Színház, Vidéki színházak fesztiválja.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.