Igazságtalan díjak a hulladékpiacon

A Hulladék Munkaszövetség szerint a jelenlegi szemétdíjrendszer több szempontból is igazságtalan, mert nem arányos az igénybevétellel, és nem ösztönöz sem a szelektív gyűjtésre, sem a környezetkímélő életmódra. A környezetvédő szervezet azt sem tartja elfogadhatónak, hogy az önkormányzatok a polgárok feje felett kötnek szerződést szállításra, s a lakók nem tudják, van-e más választási lehetőségük. A minisztérium ellenben nem tervezi a jogszabályok megváltoztatását.

Bohus Anita
2006. 04. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem arányos a háztartásokban lakók számával a legtöbb településen a díj, márpedig ettől függ a legjobban, hogy mennyi szemetet termel egy háztartás – magyarázta lapunknak Szilágyi László, a Hulladék Munkaszövetség (Humusz) vezetője. Ebben rejlik a legnagyobb igazságtalanság, hiszen az egyedül élő ember egy többgyermekes családnál akár hatszor-tízszer kevesebbet szemetel. A kiszabott díj általában az ürítés számától függ, amit akkor is fizetni kell, ha üres a kuka. Több településen ugyan lehet kisebb kukát igényelni vagy társasházak visszaadhatnak feleslegessé vált edényeket, ám az igazi megoldást mégis az jelentené, ha több különböző űrméret közül lehetne választani – fejtette ki Szilágyi László. A Humusz felmérése szerint az egy literre vetített átlagos ürítési díj nagyobb azoknál, akiknek kisebb a kukájuk. Ha az elszállított tömeg után fizetnénk, azzal korrigálható lenne a probléma, de az komoly technológiai és informatikai beruházást igényelne. Ebben a tekintetben a zsákos rendszer a leggazdaságosabb, mert a lakó annyi zsákot vesz, amennyi szemete van, a zsák ára pedig magában foglalja a szállítás költségét.
A szemétszállítói piacon egyeduralom van, a lakók nem választhatnak a cégek között. Bár a helyi jogszabályok szociális engedményt adhatnak, az még mindig nem arányos az átlagos díjtételhez képest. Szilágyi úgy véli, alapvetően rossz az a jelenlegi gyakorlat, hogy egyes önkormányzatok „átvállalják” a hulladékkezelés költségeit, tehát nincs szemétdíj, de a szolgáltatás ellenértékét kommunális adó formájában hajtják be.
A rendszer igazságtalan a környezettudatos fogyasztókkal szemben is, akik eleve kevesebb szemetet termelnek, illetve komposztálással, vagy szelektív gyűjtéssel csökkentik a kukába dobott mennyiséget. Kertes házas övezetben akár kétharmadnyi csökkenés is elérhető, de a szemétdíjtétel leszállításával ezt sehol nem kompenzálják. Nem jutalmazzák azt a négymillió embert sem – a Humusz számítása szerint ez nem több másfél milliónál –, akik a zöldtárca szerint részt vesznek az elkülönített gyűjtésben.
– Környezetbiztonsági szempontoknak megfelelő, szigorú uniós szabványok szerint épült lerakó működtetése jóval drágább, mint egy homokbánya feltöltése szeméttel. Ez azt jelenti, hogy aki rossz lerakóba szállít, tehát szennyezi a környezetet, kevesebbet fizet. A szemétdíj átalakításával ezt meg kellene fordítani – magyarázta Szilágyi, hozzátéve: amennyiben az aránytalanságokon nem változtatnak, a várható szemétdíjemelés komoly fogyasztóvédelmi és szociális feszültségeket idézhet elő. Ma ugyanis csupán negyedét fizetjük a régi EU-tagállamokhoz képest.
Bese Erzsébet, a környezetvédelmi tárca illetékes munkatársa minderre úgy reagált, a zsákos rendszer valóban pontosabb elszámolást enged, de ez sem küszöböli ki az illegális hulladéklerakást. Az pedig, ha az önkormányzat tisztíttatja meg a települést az „elhagyott” hulladéktól, mintegy négyszer akkora költséget jelent. Az önkormányzatok jogkövetését – például az edényméret választásának biztosítását – csak a megyei közigazgatási hivataloknak van lehetősége felülvizsgálni. A jogszabályok szerint a települési önkormányzat köt szerződést a közszolgáltatóval, annak kiválasztása is az ő feladata. A hulladékgazdálkodási törvény pedig minden lakos számára kötelezővé teszi a szolgáltatás igénybevételét.
A korszerű lerakót igénybe vevő településeken élők valóban magasabb díjat fizetnek, azonban a jogszabályok értelmében a régi, előírásoknak nem megfelelő lerakók már csak korlátozott ideig működhetnek, a bezárás költségeit pedig nagyrészt önkormányzati, lakossági forrásból kell majd előteremteni. – Nem a jogszabály módosítására kell a hangsúlyt helyezni, hanem a helyi lakosság aktivitását kell fokozni. Ebben a munkában pedig a civil mozgalmaknak jelentős szerepük lehet – vélekedett Bese Erzsébet

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.