Cammog a kis piros

A határ menti polgármesterek szeptemberi találkozóján derült ki, hogy nemcsak a Mezőhegyes és Battonya közti vasutat számolnák fel, hanem ezzel egy csapásra a Battonya és Ópécska köztit is. Ez utóbbi Trianon óta holtvágány, melyen Arad felé közlekedtek hajdan a gőzösök. Uniós csatlakozása miatt Románia újraindítaná a nemzetközi forgalmat ezen a vonalon.

Balázs D. Attila
2006. 09. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felettébb érdekesnek ígérkezett a battonyai magyar–román polgármesteri találkozó a vasút-rehabilitáló szándék szempontjából. A csongrádi, békési és Arad megyei vezetőkön kívül jelen volt Winkler Gyula, Románia kereskedelmi és gazdasági minisztere, valamint Horváth Levente, Arad megye magyar alprefektusa is, aki felvetette, hogy a magyar–román–szerb hármasm határ környékén koncesszióba lehetne venni a mellékpályákat, miként az Arad és Ópécska (Pecica) közötti vasutat már három éve magánkézbe adták. Kiderült, hogy szakértői egyeztetések már folytak arról, miszerint (újból) össze lehetne kötni a Duna–Körös–Maros–Tisza eurorégió területén található mellékvágányokat, így bővülne az összeköttetés hazánk és Erdély között. A 2007-es csatlakozás apropóján több mint 120 millió euró önrészt szavazott meg a román kormány a határ menti együttműködés fejlesztésére.
Winkler Gyulától megkérdeztem: van-e remény arra, hogy a Mezőhegyes–Battonya–Pécska vonal újra egybeforrjon? Amennyiben gazdaságilag megalapozottnak bizonyul, mindenképp mellé tudjuk állítani a politikai akaratot – kaptam a miniszteri választ. Winkler ígérete szerint a Mezőhegyes és Battonya közti vonal pécskai meghosszabbítása is téma lesz a novemberi magyar–román együttes kormányülésen. Tegyük hozzá: a vasúti határátkelő megnyitásához kétoldali konszenzus szükséges.
A Battonya és Mezőhegyes közötti szárnyvonalat 1877 novemberében adták át a forgalomnak. Az indóház ma is áll, s a kerékpárral érkező főnök asszony szerint szakasztott mása a pécskainak. A boldog békeidőket idézi az épület berendezése is, a jegykiadó fülke és az egyik sarokban megbúvó faláda, melynek fedelén a már alig kivehető Temesvár feliratot vélem felfedezni. Temesvár felől persze réges-rég nem jött vonat. Az állomásfőnök hölgy se látott még Erdélyből érkező vasúti szerelvényt itt áthaladni.
– Van egy könyvem Trianonról – mondja, s a szekrényből máris kivesz egy puha fedelű kötetet, melynek címlapján a régi Magyarország térképe díszeleg. – Battonyán még tudják, métereken múlt, hogy a Temesvár–Arad–Nagyvárad–Szatmárnémeti vasúti folyosó közelsége miatt nem csatolták őket is Romániához.
Battonyára nézve súlyos csapást jelentett a trianoni döntés, hiszen a térség addig gazdasági és közigazgatási központ volt, ám sorvadásra kárhoztatott határszéli település vált belőle, ráadásul a második világháborút követően a megszűnő Csanád vármegyéből közigazgatásilag Békés megyéhez került. A neve elhallgatását kérő hölgynek közben eszébe jut, hogy valamikor még keskeny nyomtávú ipari kisvasút is járt errefelé, de azt már csak néhány ismerőse látta közlekedni. A Dombiratos–Battonya–Mezőhegyes keskeny nyomközű szárnyvonal valóban létezett, az Alföldi Első Gazdasági Vasút ezen szakasza a birtokok között kanyargott. A keskeny nyomtávú hálózat a hetvenes évek közepére fokozatosan eltűnt. Helyenként új utak épültek rajta, vagy csak egyszerűen beszántották a töltést.
A battonyai művelődési házban megtartott rendezvényen elismerték, hogy a sínek nincsenek abban az állapotban, hogy terhet lehessen rajtuk szállítani, de épp Varga Zoltán, a Békés megyei közgyűlés elnöke fejtegette, hogy ennek ellenére a határon is átnyúló vasútvonalnak adott a gazdasági megalapozottsága. A tervek szerint Pécska felől is hoznák a zúzott követ a Zarándi-hegységből, majd a közúthálózatot tennék rendbe. Kérdéses, hogy miért nem éri meg a magyar gazdasági tárcának a vonal megmentése, miközben érezhetően nagy a hátszél Románia felől.
Kreszta Traján battonyai alpolgármesternek, az Országos Román Önkormányzat elnökének az sem mindegy, hogy milyen úton-módon zajlik a határon túli románsággal való kapcsolattartás a jövőben. Ő kardoskodik leginkább amellett, hogy épüljön Battonyánál vasúti határátkelő, hiszen uniós pályázati öszszegekből már nemegyszer újítottak fel a régiók közti sínpárokat szerte Európában.
Mezőhegyes felé két menettérti jeggyel javítjuk a statisztikát. A diákjegy százhúsz forint, a teljes árú négyszáz. Egy perccel indulás előtt még mindig csak egyedül állunk a peronon, sehol egy lélek. Motorvonat közlekedik Mezőhegyesig, mint a legtöbb magyarországi mellékvonalon. Aki nem látott még ilyen típusú szerelvényt, az is biztos emlékszik, hogy néhány évvel ezelőtt ultrahanggal át kellett vizsgálni a kis dízelmozdonyokat, mert a megengedettnél nagyobb repedéseket találtak a tengelyekben.
A két alföldi város közti húsz kilométeres utat fél órán belül teszi meg a kis piros, ahogy errefelé nevezik. A cseh dízelvonat tökföldeken és tarvágásokon keresztül zakatol az alföldi tájon. A kalauzon és a mozdonyvezetőn kívül egyedüli útitársunk egy megtermett szitakötő.
Vonatozás közben próbálom elképzelni, miként festhetett a régi Csanád vármegye, amikor fénykorát élte a vasúti közlekedés errefelé. Próbálom összeszámolni, hogy Battonya mellett még hány település került hasonló helyzetbe a Kárpát-medencében, s hány holtvágány fut mostanság is Erdély, valamint a többi elcsatolt országrész felé. Tőlünk északra ott van például az egykori Debrecen–Nagykereki–Nagyvárad vasútvonal. A térképen bogarászva szemmel láthatóan alig tíz–húsz kilométeren kellene újból lefektetni a síneket Kerekitől Erdély felé. Manapság az utazó Debrecenből csak egy nagy kanyarral, Püspökladány érintésével tud eljutni Nagyváradra. A még északabbra fekvő Szatmárnémetibe is csak hosszas kerülő úton lehetséges vonattal elvergődnie annak, aki tegyük fel Mátészalkáról akar átlátogatni szatmári rokonaihoz. Ez a vonal Csengernél, közvetlenül a határ szomszédságában szűnik meg, tíz kilométerre Szatmárnémetitől.
Közben megérkezünk Mezőhegyesre. Ide még befutnak a távolabbról érkező vonatok Orosházáról, Szegedről és Békéscsabáról. Mezőhegyes jómódú település lehetett a békeidőkben, amiben persze a vasútnak is szerepe volt. Erre bizonyíték, hogy akkora magtára volt a településnek, melyben 300 vagon búzát tárolhattak. De működött a városban cukorgyár, szeszfinomító, szálloda és kaszinó is. Még ma is létezik az a ménesbirtok, ahol kitenyésztették a gidránt, a mezőhegyesi félvért és a nóniuszt, azt a három lófajtát, amely egész Magyarország ménesállományát átformálta az 1800-as években.
Akárcsak a battonyain, a mezőhegyesi indóház falán is emléktábla hirdeti a Szeged–Makó–Mezőhegyes–Battonya vasútvonal centenáriumát. Állíttatta a hálás utókor 1977-ben – olvasható a fehérmárvány lapon. A hetvenes években még csak a környéken robogó kisvasút kivégzésével foglalatoskodtak, a Battonya felé vezető szárnyvonal megszüntetésével aligha. Mára azonban lekopott a fehér tábláról a Mezőhegyes és Battonya közti pályát jelző fekete csík.
Tíz percünk van hátra a visszaindulásig, ezért marad idő a resti feltérképezésére. A két helyiségből álló vasúti étterem zsúfolásig tele. A sarokban bakterruhába öltöztetett órási baba fogad, körülötte számos vasutas-relikvia, lámpák, jelzőberendezések a múlt század elejéről. A kissé bizarr látványt fokozza, hogy az asztalok mellett másodosztályú vasúti fotelekben lehet helyet foglalni. A peronon meglehetősen nagy a forgalom. Többnyire fiatalok és néhány nagymama várja unokájával a nyugatra és keletre induló szerelvényeket. A hangosbemondón nem érthető tisztán, hogy melyik vonat melyik irányba megy, ezért az egyik vasutast kérdezzük, hogy vajon honnan indul a mi vonatunk. Fáradt mozdulattal rábök egy szemközti dízelre. Mindenesetre a mozdonyvezetőnél is teszünk egy próbát, ő talán csak tudja, hogy hova megy a vonatja.
– Ez a vonat megy Battonyára? – kérdem a kabinjából épp lemászó masinisztát.
– Remélem – jön a szűkszavú válasz.
Az immár háromkocsisra bővült kis piros talán tíz utast szállít visszafelé. Útközben még két helyütt is megállunk. Először Belsőperegpusztán, ami nem lehet más, mint a helybéli vadászok tanyája, legalább is a peronon szétszórt sörétes töltényhüvelyek ezt igazolják. A másik megállóhely Tompapuszta, elhagyatott kísértetállomás. Az utazóközönség péntek délután a battonyai diákok tíz-húsz fős hazatérő csoportjából tevődik össze. Az egyik leányzó épp a szegedi egyetemről tart haza szüleihez. Unottan közli velem, hogy ha nem lesz decembertől vonatozás, akkor az egyetlen közlekedési lehetőség a busz marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.