Adatainkkal üzletel a Magyar Posta

Családtagjainkra, jövedelmünkre, állataink táplálkozására is kíváncsi a Magyar Posta Zrt. abban a többoldalas kérdőívben, amelyet a háztartások zömének kiküldtek az elmúlt napokban. Aki kitölti, reklámlevelek özönére számíthat. Adatainkkal a posta évente 50 millió forintot kereshet majd.

2007. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akinek eddig nem lett volna tele reklámküldemények garmadájával a postaládája, az nyugodtan számíthat erre, amennyiben eleget tesz a Magyar Posta Zrt. legutóbbi felhívásának, és visszaküldi a háztartásokba eljuttatott dokumentumot. A posta adatszerzés céljából ugyanis olyan részletes kérdőívet juttatott el a lakossághoz kiterjedt hálózatán keresztül, amelyben magánjellegű kérdések is szerepelnek, és a fogyasztási szokások részleteire is kíváncsiak. A válaszokért cserébe nyereménnyel kecsegteti a posta ügyfeleit, sőt még egy kapucsínószettel is megajándékozza a leggyorsabb ezer ügyfelet az állami cég.
*
A posta azonkívül, hogy részletes tájékoztatást kér fogyasztási, vásárlási, autózási, szabadidőt kitöltő szokásainkról, eleddig szokatlan módon magánjellegű kérdéseket is feltesz, például a családi állapotra vonatkozóan. Indokolásként a posta azt is közli: az adatkezelés célja, hogy a megadott információk alapján folyamatosan tájékoztassák az ügyfelet saját, illetve partnereik üzleti ajánlatairól, akcióiról. Többek között arra vár választ az ország polgáraitól a cég, hogy mekkora az adott háztartás nettó havi jövedelme, milyen méretű az ügyfél jelenlegi otthonának alapterülete, valamint annak az új otthonnak a nagysága, amelyet két éven belül vásárolna meg a kérdőív kitöltője. De a posta arra is kíváncsi, hogy milyen területen dolgozunk, ezenkívül rákérdeznek a családban, illetve a háztartásban élők születési évére és nemére is. A mobiltelefonunk márkája és típusa után már az sem meglepő, hogy érdeklődnek a háznál tartott állatokról, illetve azok táplálásáról is. A fogyasztói szokások szinte minden területére rákérdez a posta kérdőíve, választ kérnek a háztartások havi kiadásairól, ezzel összefüggésben még arra is kíváncsi a cég, hogy az ügyfél mely áruházlánc üzleteit részesíti előnyben.
– A Magyar Posta Zrt. célja ezzel az akcióval az, hogy egy úgynevezett életmód-adatbázist építsen – közölte lapunkkal Tomecskó Tamás, a cég szóvivője. Elmondása szerint a posta az ilyen típusú marketingtevékenységben üzleti lehetőséget lát, ráadásul a reklámlevelek forgalmának bővülésével emelkednek a bevételei is. Közölte: személyes adatokat – azaz nevet, címet – harmadik félnek nem adnak ki.
– Az adatbázis létrehozása érdekében a Magyar Posta 100 millió forintos beruházást hajtott végre, amely a cég tervei szerint két éven belül térül meg. A kérdőíveken szereplő adatbázisok forgalmazásával tehát évente 50 millió forint lehet az állami cég bevétele. A Magyar Posta kérdőívének a sikere azon múlik, mennyire sikerül legyőzniük a magyar háztartások eredendő bizalmatlanságát az adatkérésekkel és a kéretlen reklámlevelekkel szemben – mondta el lapunk kérdésére Csánk László, a Direkt Marketingszövetség főtitkára. A szakember szerint a kelet-európai polgárok jóval szkeptikusabbak a reklámlevelekkel szemben, mint amerikai vagy nyugat-európai társaik. Ennek történelmi okai vannak. A rendszerváltás előtt az ismeretlen feladótól érkezett küldemény általában félelmet keltett, míg a rendszerváltás utáni évek vadkapitalizmusa idején olyan cégek is megjelentek, amelyek nem éppen a legtisztességesebb eszközökkel dolgoztak, rontva ezzel az ágazat hírnevét.
Mivel a klasszikusnak tekinthető reklámeszközök – mint a köztéri hirdetések, a tévéreklámok – akkora úgynevezett „reklámzajt” csinálnak, hogy abban hasonló eszközökkel nehéz érvényesülni, megnőtt a piacon a célzott reklámok szerepe. Az Amerikai Egyesült Államokban már a reklámkiadások több mint felét ezen a területen realizálják, ez Nyugat-Európában is eléri a 20–40 százalékos mértéket. Hazánkban a házhoz küldött reklámlevelek – azaz a direkt marketing (DM) – piaci aránya alig éri el a 15 százalékot, éppen ezért jelentős fejlődés jósolható ezen a területen. A Direkt Marketingszövetség és a Szonda Ipsos közelmúltban végzett közös kutatásában megállapították, hogy a direkt marketing éves szinten 28,7 milliárd forintos piac hazánkban. A DM keretében éves szinten mintegy 244 millió címzett és 1,9 milliárd címzetlen küldeményt, valamint 34 millió e-mailt juttatnak el az emberekhez, 11 millió feletti telefonhívást és egymillió mobilüzenetet bonyolítanak le. Ezek összesen 276 milliárd forint értékű vásárlást generáltak az elmúlt tizenkét hónapban. A reklámlevelek teljes piaci forgalmának több mint felét adja az autóipar és a nyomdai-kiadói szektor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.