Drogpolitika és a Lipót

V I S S Z H A N G

MN
2007. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zárt osztályok címmel a Magyar Nemzet 2007. március 3-i, hét végi mellékletében megjelent írásában Hanthy Kinga az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet bezárása, valamint a pszichiátriai ellátások válságos helyzete kapcsán a következő véleményének ad hangot: „A politikai vezetés mindamellett egyre érzéketlenebb a sokasodó mentálhigiénés és szociálpszichológiai problémák iránt. Nincs országos drogprogram, drog és alkoholizmus elleni stratégia […].”
A cikkben felsorolt problémák érzékeny és hatékony terápiája, a kezelések rendelkezésre állása valóban nem csupán ellátásszervezési kérdés, hanem annak is mutatója, hogy mennyire kiépültek egy ország, egy társadalom demokratikus struktúrái. Fokmérője, hogy a döntéshozók az emberi közösség létezési formáinak milyen mélységéig és szükségleti szintjéig képesek és hajlandóak megszervezni a válaszokat. Magyarán: milyen mértékig érzik át és vállalják felelősségüket.
Helyes meglátás tehát, ha az egyre tömegesebben – és főleg látványosabban – megjelenő mentális problémák ellátását kéri számon a szerző. Ugyanakkor mégsem helyénvaló az idézett megállapítása. Az Országgyűlés 96/2000. határozatával 2000. december 5-én elfogadott Nemzeti stratégia a kábítószer-fogyasztás visszaszorítására című dokumentum nem csupán azért jelentős, mert létezik, mert ellenszavazat nélkül, az akkori hat parlamenti párt egységes támogatásával fogadta el az Országgyűlés, hanem azért is, mert ez a szakmai és társadalmi egyetértéssel létrejött program gyakorlatilag az egyetlen, amely a kormányváltozások viharaiban sem lett áldozatául a politikai érdekeknek. Mint e program kidolgozásáért és megvalósításáért felelős egykori közigazgatási vezetőnek mindig élményt jelentett, hogy van egy területe a közösségi létezésünknek, amely annak ellenére, hogy nagymértékben ki van téve a politikai és ideológiai csatározásoknak, mégis békés együtt gondolkodást és egyetértést tudhatott maga mögött.
Stratégiánk tehát van az illegális kábítószerek társadalmi problémájára vonatkozóan, amely esélyt jelentett (volna) a drogjelenségnek hatékony és felelős kezelésére. Más kérdés, hogy a program végrehajtása lelassult, a rendelkezésre álló költségvetési források kevesebb mint a felére csökkentek, a közigazgatási reprezentációja pedig gyakorlatilag elsüllyedt. A korábbi helyettes államtitkárság helyén ma egy minisztériumi osztály próbálja menteni a menthetőt megnyirbált hatáskörrel, érdekérvényesítési lehetőségekkel és munkatársi gárdával. Stratégia tehát van, a program azonban döcög, amit az is mutat, hogy a stratégia végrehajtási rendeletét, az úgynevezett cselekvési programot immár harmadik alkalommal kell újrafogalmazni, hiszen a határidős feladatok majd mindegyike többszörösen lejárt – teljesületlenül.
Alkoholpolitika valóban nem létezik sem papíron, sem a valóságban, miközben az alkohol túl- és függő fogyasztása hazánk egyik legnagyobb népegészségügyi problémája, egyben tehertétele is emberi életben és társadalmi költségben egyaránt. Részleges koncepciók és stratégiatervezetek születtek ugyan, de a döntéshozó ezt a területet ma sem, korábban sem tartotta érdemesnek felelősen felvállalni. Pedig jól illeszkedne a fiskális reformszemléletbe: az alkohol és a dohányzás társadalmi költségeinek 10 százalékos csökkentése megközelítőleg megegyezne a megszorítások remélt adóbevétel-többletének nagyságrendjével.
A pszichiátriai ellátások átszervezése sokfajta módon veszélyezteti a szenvedélybetegek ellátását. Ezért döntő jelentőségű a drogprobléma vonatkozásában legalább a létező stratégiai program végrehajtása és társadalmi kontroll melletti számonkérése.
Topolánszky Ákos

1999–2003 között a kábítószerügyi koordinációért felelős helyettes államtitkár (Ifjúsági és Sportminisztérium – Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium)

„A politikai vezetés mindamellett egyre érzéketlenebb a sokasodó mentálhigiénés és szociálpszichológiai problémák iránt. Nincs országos drogprogram, drog és alkoholizmus elleni stratégia” – írtam én.
„Stratégiánk tehát van az illegális kábítószerek társadalmi problémájára vonatkozóan, amely esélyt jelentett (volna) a drogjelenségnek hatékony és felelős kezelésére. Más kérdés, hogy a program végrehajtása lelassult, a rendelkezésre álló költségvetési források kevesebb mint a felére csökkentek, a közigazgatási reprezentációja pedig gyakorlatilag elsüllyedt. A korábbi helyettes államtitkárság helyén ma egy minisztériumi osztály próbálja menteni a menthetőt megnyirbált hatáskörrel, érdekérvényesítési lehetőségekkel és munkatársi gárdával. Stratégia tehát van, a program azonban döcög, amit az is mutat, hogy a stratégia végrehajtási rendeletét, az úgynevezett cselekvési programot immár harmadik alkalommal kell újrafogalmazni, hiszen a határidős feladatok majd mindegyike többszörösen lejárt – teljesületlenül” – írja az a helyettes államtitkár, aki már elég régóta azért kapja a fizetését, hogy ez ne így legyen.
Egyezzünk ki. Én visszavonom, hogy nincs stratégia, Ön elismeri, hogy ami van, az valójában nincs.
És továbbra is érvényben marad az állítás, hogy a politikai vezetés egyre érzéketlenebb a sokasodó mentálhigiénés és szociálpszichológiai problémák iránt.
Ezért lesz a Lipótból valóban zárt osztály.
Hanthy Kinga

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.