Lakosságcsere, avagy a szülőföld elvesztése

Tamáska Péter
2007. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatvan éve, 1947. április 12-én indult meg a felvidéki magyarság kitelepítése szülőföldjéről, vagy ahogy azt hivatalosan nevezték, a lakosságcsere. Mind a csehek, mind a szlovákok érezték, hogy államuk nem felel meg a francia, az egyén tudatára apelláló nacionalizmus eszméjének, ahhoz túl heterogén volt a sárkánytestű kis ország Monarchiától örökölt tarka nemzeti összetétele. Volt valami „én pedig félek” érzés abban, ahogy aztán az osztályharc eszméjével ötvözve meghirdették, miszerint a magyarok és a németek az elnyomók, a csehek és a szlovákok a szabadságukért harcoló, elnyomott nép. A csakis szláv, faji alapon álló, rendeletekkel kormányzott állam egy érdekes történelmi kísérlet végét jelentette, amellyel Benes és Masaryk húsz éven át próbálkozott a két világháború között.
Ráadásul ugyanaz a kommunista szélvihar tépte ki szülőföldjükről a magyar családok ezreit, mint amelyik végzett a szlovák függetlenség illúzióival. Sztálin élénk figyelemmel kísérte a csehszlovák kommunisták tevékenységét, s mivel Szlovákiában a Demokrata Párt (a magyarországi kisgazdákhoz hasonló polgári gyűjtőpárt) akadályozta hatalomátvételi terveiket, 1947 tavaszán nagy offenzívát indítottak ellene. Miután a szlovák kommunisták – élükön a később nacionalizmusáért börtönbe zárt Gustav Husákkal – bizonyítani tudták, hogy kérlelhetetlen hazafiak, hiszen az angolszászok gáncsoskodása ellenére megindultak a magyarokkal teli szerelvények Magyarország felé, Tiso, a német segédlettel létrehozott szlovák állam elnöke elleni perrel demonstrálták a fasiszta múlttal való belső leszámolást. (A per majdnem szakadást idézett elő a Demokrata Pártban, a válság végül novemberben robbant ki.) A Nemzeti Bíróság 1947. április 15-én halálra ítélte Tisót, s április 18-án az ítéletet végre is hajtották. A kivégzést a Hradzsinból kézi vezérléssel maga Benes elnök vezényelte le, aki féktelen németellenességével – ahogy Borsody István 1960-ban megállapította – Európa szívébe hozta az oroszokat. (Pozsony utcáin ekkor cseh katonaság jelent meg, a szlovákok pedig sok helyütt kitűzték a fekete zászlót.)
Fekete zászlót tűzhettek volna ki a magyarok is, ha hagyták volna nekik. Mint Csáky Pál – aki politikusi mivolta mellett kiváló szépíró is – egyik elbeszélésében írta, hogy míg szerte a világon az emberek fellélegezhettek a béke beköszöntével, a felvidéki magyar falvakra újabb viharok vártak: az elhurcoltak a Szudéta-vidékről küldtek haza pénzt és ormótlan faládákat, új nyelvet törtek, és – ki tudja, hányadszor – új gazda földjét szántották. Mivel sem a csehországi deportáció, sem a reszlovakizáció (erőszakos visszatérítés a szlovákság kebelébe) nem oldotta meg a szlovák politika elvárásainak megfelelően a Dél magyartalanítását, 1947. április 12-e és 1948. június 12-e között a lakosságcsere első, döntő szakaszában több mint 68 ezer erőszakkal s hatezer önként áttelepülőt vittek át a MÁV mozdonyai az anyaországba. A második, befejező szakaszra 1948. szeptember 1. és 1948. december 20. között került sor: a neves kassai történész, Balassa Zoltán adatai szerint összesen
89 660 fő került át Magyarországra.
A csehszlovák kormány nemcsak a lakosságcserét lebonyolító Szlovák Telepítési Hivatalt és helyi részlegeit szervezte meg kifogástalan precizitással, hanem a Pukkai László által gúnyosan segédszemélyzetnek nevezett katonai készenléti osztagokról és rendőrségi egységekről sem feledkezett meg. Ők felügyelték az egész akció lebonyolítását: felmérték a kitelepítendők vagyonát, biztosították a szállításra szánt tehergépkocsikat, a fel- és lerakodást, a vonatszerelvényeket is ők kísérték a határállomásig, és szükség esetén körülvették az illető települést, „rendbontás” esetén fegyvert használva intézkedtek, s gúzsba kötözve dobták fel a marhavagonba a katonai virtust még el nem felejtett parasztlegényeket.
A „visszaérkezett” magyarországi szlovákok közt – mint Pukkai említi a Mátyusföldről szóló munkájában – a felelősségre vonás elől magukat szlováknak valló nyilasok vagy más, politikailag büntethető személyek is voltak. Idézi a galántai járás kormánybiztosának kinevezett Ryska őrnagy jelentését, hogy „a kolonizáció realizálása kevésbé átgondolt. Ennek eredménye, hogy sok aszociális elem került a határvidékre, akik erkölcsileg, sőt politikailag is megbízhatatlanok. Az itt maradt magyarok között is kialakult olyan vélemény, mely szerint ha a szlovák nemzeti felkelésben annyi partizán harcolt volna, mint ahányan Dél-Szlovákiában érdemeik elismeréséül komisszárok lettek, kocsmát, üzletet kaptak, Szlovákia legalább pár hónappal előbb felszabadult volna.” (Arról viszont a szlovákok már a háború utolsó pillanataiban is elfelejtkeztek, amit a pozsonyi magyar értelmiségiek 1945. április 19-i memoranduma hoz fel a magyarság védelmében a Szlovák Nemzeti Tanácshoz címezve: „Külön említést érdemel az a tény, hogy az 1944-es partizánfelkelésben nagyszámú magyar tiszt és katona vett részt. A többségük még ma is német fogságban van.”)
Ünnepi aktusokkal próbálta a hivatalosság a gyarmatosítók közé a faji felsőbbrendűség eszméjét becsempészni: Szvatoplukra és a két szláv térítőre, Cirillre és Metódra hivatkozva egy XX. századi etnikai konfliktust évezredes gyűlöletkeretbe helyezni. Szereden maga Husák fogadta az óhazába visszatérőket, a nyolcezres tömegben ott voltak az oda hajtott magyarok is. A hivatalos jelentésben az áll, hogy a szomszédos „nagyfödémesi magyarok az érkező szlovákokat koldusoknak nézik.” Új ünnepeket vezettek be, a győzelem napját és a szlovák nemzeti felkelését. Az utóbbin Taksonyban – ősi magyar falu, Árpád unokájának nevét őrzi – az a Julius Duris mezőgazdasági miniszter beszélt, akinek legfontosabb tevékenysége az volt, hogy a szlovákosítás céljainak rendelje alá a birtokviszonyok radikális megváltoztatását. S mivel Taksonyban még karácsonykor is magyarul folyt az istentisztelet – hiszen a visszaszlovákosítottak is csak ezt értették –, a szomszédos kolonisták bepanaszolták őket. Az új telepeseknek hiányzott a megígért textília, a cement, az építőanyag, sőt vetőmagban és állatállományban is hiányt szenvedtek, a felsőbbrendűség tudata és az általuk uralt kocsma gőze átsegítette őket a nehézségeken.
Vigh Károly A szlovákiai magyarok sorsa című munkájában
60 257 áttelepült szlovákról beszél. Gond volt tehát – jegyzi meg –, hogy „a paritásos csere 1947 végéig erősen aktív magyar mérleget mutat(ott). Éppen ezért a lakosságcserét már csak azért is fel kellett volna függeszteni, mert a csehszlovák– magyar vegyes bizottság pozsonyi ülésén 1948 februárjában megállapítást nyert, hogy a csehszlovák fél több megállapodást nem tartott be. Így pl. átlépte a vagyoni kvótát, aminek lényege, hogy a magyarországi – általában a szegény paraszti rétegekhez tartozó – szlovákokkal szemben főleg a gazdag paraszti rétegekből jelölték ki a szlovákiai áttelepülőket. Ennek ellenére … a téli szünet után tovább folytatódott a lakosságcsere, de a diszparitást nem sikerült eltüntetni…” (A magyarok a Felvidéken 160 ezer hold földet hagytak hátra, míg a szlovák áttelepülők nálunk 15 ezret; 15 700 ház került ott szlovák kézbe, Magyarországon viszont csak 4400 házat hagytak maguk után a szlovákok. Van olyan becslés, hogy a paritás elvének be nem tartása folytán a felvidéki magyarság kára 72 millió dollárra rúgott.)
Az etnikai mérleg sem kedvező: az 1938-ban az első bécsi döntéssel még békeidőben visszakapott, és a nyelvhatár mentén meghúzott felvidéki sávon az 1945-öt követő szlovákosítással a nyelvhatár sok helyütt mélyen délre tolódott. Érdekes, hogy a mezőgazdasági ipar új nagy létesítményei a szocializmus idején a vegyes lakosságúvá vált Mátyusföldre települtek, míg a magyar többségét szilárdan őrző Csallóközt a fejlesztésekből jóval kisebb mértékben részesítették. (De innét emelkedett ki vidéki párttitkárként a Husáknál jóval hajlékonyabb Dubcek, akit az 1965-ös nagy árvíz után a magyarok tréfásan, Wesselényi után, új árvízi hajósnak neveztek el.)
Ne csodálkozzunk azon, hogy az ottani magyarokkal való társadalmi együttélésnek nem az egyenlőség az alapja. Szolgáljon vigaszul, hogy a nálunk jóval vallásosabb szlovák életfelfogás szűrőjén az első asszimiláltak aligha tisztulnak meg. A rendszerváltás, pontosabban a bársonyos forradalom és Szlovákia újbóli önállóvá válása után az asszimiláció így is felgyorsult, azaz „a megfélemlítés – így Balassa – még mindig hat. A nem anyanyelvű iskolaválasztás, a vegyes házasságok és a népvándorlás is megteszi a magáét.” S a végső konklúziója a II. világháború után újra felállított Csehszlovákiával kapcsolatban az, hogy „1945 után aligha beszélhetünk demokráciáról. Inkább etnokráciáról.” Aztán Rudolf Kucera cseh történész szavait idézi, aki a győztes nép szempontjának elvetésével a tényeket nézi csupán: „Ha az, aki a kitelepítést kierőszakolta és kivitelezte, nem háborús bűnös, akkor nyilvánvalóan K. H. Frank vagy Rosenberg sem az, és ha a kitelepítés nem volt bűntény, akkor ennek a fogalomnak nem kell léteznie.” Kucera Fejezetek Közép-Európa történetéből című, 1989-ben Münchenben megjelent könyvét még ma is csak szakemberek olvassák.
Azzal, hogy 1989-től sem lett Közép-Európa újra politikai fogalom, ezt a nyilvánvaló hasonlóságot 1945 durva szellemével a bőrünkön érezzük. Ám beszélni róla azért illene. Úgy egymás közt, s nem mint „európaiak”. A történeti táj – mely az Árpádok és a Premyslek királysága körül jegecesedett ki, s végső formáját a monarchia adta – gyönyörű városaival ma is a szívünkben dobog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.