Tantermek névtáblával

Kárpátalján, a körülbelül felerészben magyarlakta Beregszász városában működik az első államilag akkreditált határon túli magyar nyelvű felsőoktatási intézmény. A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola olyan oktatási s egyben kulturális centrum, amely kulcsszerepet játszik az ukrajnai magyar értelmiség megerősítésében. A szellemi központ békebeli, impozáns épülete azonban jelentős felújításra szorul.

Zsebõk Csaba
2007. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamisítatlan közép-európai sikertörténetnek számít az alapítványi fenntartású, államilag elismert kárpátaljai felsőoktatási intézmény utóbbi évtizede. A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ), a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ), a kárpátaljai református egyház és a beregszászi önkormányzat 1993-ban létrehozta a Kárpátaljai Magyar Főiskoláért Alapítványt, amelynek a felkérésére a nyíregyházi tanárképző főiskola kihelyezett speciális tagozataként kezdődött el az oktatás 1994-ben – akkor még csak négy szakon. Két esztendő múlva sikerült megszerezni az illetékes kijevi minisztérium oktatásra feljogosító ideiglenes működési engedélyét, ezzel létrejött a Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola. Az intézmény profilja az elmúlt évtizedben folyamatosan bővült, többek között beindult a közgazdasági és a kertészmérnöki képzés. Ma már 25 szakkal, illetve szakpárral és mintegy ezer hallgatóval büszkélkedhet. A 2003-tól II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola néven működő felsőoktatási központban nappali, levelező (másoddiplomás), kihelyezett és tanfolyami képzéseken is részt vehetnek az arra érdemes, jórészt szerény anyagi hátterű hallgatók.
A végzett diákok egy része gyakorlatilag missziós munkát vállalva a kárpátaljai magyar szórványterületen, a még magyarországi aggyal is felfoghatatlan szegénységben vegetáló Felső-Tisza-vidéken áll munkába, hozzájárulván ahhoz, hogy a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség szórványprogramja alapján újraindulhasson a magyar nyelvű óvodai és iskolai képzés ott, ahol évtizedekkel ezelőtt megszűnt. A beregszászi főiskola egyébként nem csupán felsőoktatási központként nyert létjogosultságot, hanem fontos szerepe van a kárpátaljai nemzetrész megmaradásában, e közösség túlélési esélyeinek javításában, a helyi tudományos utánpótlás nevelésében is, illetőleg jelentősen hozzájárul a helyi magyar oktatási intézmények káderhiányának megoldásához. A beregszászi intézmény egyben tudományos műhely is, hiszen tanárai, munkatársai tollából egy sor tankönyv, oktatási segédkötet, tudományos monográfia, ismeretterjesztő kiadvány született; oktatói számos rangos nemzetközi konferencián előadóként vesznek részt. A főiskola tanárainak és diákjainak tudományos publikációit az intézmény kétezertől az Acta Beregsasiensis folyóiratban teszi közzé.
A nemzetstratégiai jelentőségű intézmény végleges elhelyezésének kérdése viszont még mindig nem oldódott meg, ugyanis a református egyháztól bérelt épület egyre kisebbnek bizonyul. Öt évvel ezelőtt ugyan tulajdonba kapta a beregszászi önkormányzattól a főtéren álló, egy évszázaddal ezelőtt Jablonszky Ferenc tervei alapján emelt egykori Bereg megyei törvényszéki palotát. Ezzel azonban hatalmas terhet vettek a vállukra a főiskola alapítói és üzemeltetői. Az 5100 négyzetméter alapterületű épület ugyanis olyan állapotban volt, mintha bombatámadás érte volna. A szovjet időkben először kaszárnyaként, majd a hetvenes évektől üzemként működött. Később „városi illemhellyé” züllött az impozáns épület. Miután a főiskolát az alapítványi háttér miatt Ukrajna egy árva hrivnyával sem támogatja, és a magyar állam csak a működéshez szükséges költségeket biztosítja, ezért az intézmény vezetése a felújítás érdekében magyarországi önkormányzatokhoz fordult segítségért. Ennek eredményeként a legfelső szinttel kezdvén eddig már több mint 30 előadótermet újíthattak fel, és minden termet tiszteletből a felújítást anyagilag támogató helyhatóságról neveztek el. Bár a hazai önkormányzatok jelenlegi helyzete megnehezíti a segítségnyújtást, de időközben lehetővé vált a felújított termek elnevezése adományozó magánszemélyekről is.
Egyes dunakeszi polgári körös értelmiségiek, így Skripeczky István és Jámbor János előtt nem ismeretlen a kárpátaljai magyarság oktatásának sanyarú sorsa, ezért sok környékbeli barátjukkal együtt alaposan kivették a részüket a határ túloldalán fekvő Tiszaújlakon 2006 augusztusában átadott Széchenyi István 2. Számú Szakközépiskola újjáépítéséből is. Tavaly pedig úgy határoztak, hogy a beregszászi főiskolát is támogatják, mégpedig jótékonysági rendezvényekkel. Időközben Sólyom László köztársasági elnök elvállalta a következő, ezen célt szolgáló program fővédnökségét.
Április 20-án az államfő fogadja a kárpátaljai magyar oktatási központ vezetőit, Orosz Ildikó elnököt és Soós Kálmán rektort, 18 órakor megkezdődik a jótékonysági est a helyi József Attila Művelődési Központban (Dunakeszi, Állomás sétány 17.). A jeles eseményen fellép a Muzsikás együttes és Petrás Mária, valamint az Eudoxia Táncszínház. A rendezvény idején Kárpát-medencei képzőművészek alkotásait is bemutatják, amelyek a helyszínen megvásárolhatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.