Így nem volt meglepő, hogy tegnap a munkabeszüntetés ma hajnalig folytatásáról döntött a szakszervezet sztrájkbizottsága. „A MÁV nem alkuszik” – szögezte le a vasúttársaság közleménye, amely szerint „a sztrájk kilátástalan, viszont veszélyezteti az utasoknak a vasútba vetett bizalmát, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez”. Hasonlóan nyilatkozott a közlekedési miniszter is. – A magyar adófizetőknek ígérhetem, hogy semmilyen felelőtlen túlköltekezést nem fogok támogatni: a MÁV privatizációs bevételeit nem újabb fizetésemelésre, hanem a vasút modernizálására, az utasok kiszolgálására fordítjuk – jelentette ki Kákosy Csaba (SZDSZ).
*
A vasúttársaság mindemellett közölte, hogy szolgálatonként ötezer forintot ad azoknak a vasutasoknak, akik „lelkiismeretes és felelősségteljes munkájukkal a vonatközlekedés biztosításán dolgoznak”. Az ajánlat hatására egyre csökken a sztrájkolók aránya – állította a MÁV.
Nem enged a VDSZSZ sem, így továbbra is azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Az érdekképviselet szerint követelése 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne, ami nem jelenthet problémát, hiszen a MÁV üzleti tervében 300 milliárd forint szerepel a kiadási oldalon. A sztrájktörőknek ajánlott ötezer forintot „júdáspénznek” minősítette a szakszervezet, szerinte a MÁV lépése ugynakkor éppen az ellenkező hatást éri el: erősíti a sztrájkolók elszántságát. A VDSZSZ egyébként vizsgálatot indít amiatt, hogy kedd este Győrben szakmai végzettség és orvosi engedély nélküli dolgozók álltak be forgalomirányítónak a sztrájkolók helyett. A szakszervezet azt is vizsgálja, miként indíthatott el a MÁV kötelező fékpróba nélkül két vonatot a pénteki sztrájk alatt a Keleti pályaudvarról. A MÁV kommunikációs igazgatósága nem cáfolta az esetet. Elmondták: vizsgálatot indítottak az ügyben, tájékoztatást későbbre ígértek.
A Fidesz felszólította a kormányt: ne vegye semmibe a munkásokat, a kisembereket, és figyeljen végre a problémáikra. A kormány megosztás és megalázás helyett inkább segítse ezt a réteget – fogalmazott Kontur Pál a MÁV sztrájktörésért kínált ötezer forintjáról. Antidemokratikusnak és szociálisan érzéketlennek minősítette az esetet, hiszen a kormány azokat, akik saját jogaikért, jussukért sztrájkolnak, szembeállítja ötezer forinttal, és próbálja eltéríteni őket attól, hogy jogaikkal éljenek. Karsai József szocialista képviselő viszont úgy nyilatkozott: Gaskó Kóka János embere, hiszen a VDSZSZ elnöke a sztrájkkal bebizonyítja, hogy nincs szükség szárnyvonalakra, mindent meg lehet oldani autóbusszal. – Soha nem ártott még a vasutasoknak ember annyit, mint Gaskó, a sztrájkoló szakszervezet vezetője – jelentette ki a honatya.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete nem szervezi a munkabeszüntetést, tagjai nem vesznek részt benne, a sztrájkolókkal ugyanakkor szolidárisak. Ezt Borsik János mondta el lapunknak. Az érdekképviselet ügyvezető elnöke tudomása szerint, amíg nem születnek új kollektív szerződések, a kiszervezett társaságok munkavállalói ugyanolyan kereseti viszonyokkal, szerzett jogokkal rendelkeznek, mint korábban. Ha az évekkel ezelőtt alapított leányvállalatok dolgozói valóban 25-30 százalékos bércsökkenést szenvedtek el, a VDSZSZ-nek korábban kellett volna emiatt fellépnie – vélekedett. Arra a sajtóban megjelent felvetésre, hogy Gaskóval való rivalizálásuk miatt nem támogatják a VDSZSZ sztrájkját, Borsik annyit mondott: más vezetői stílus, tapasztalat, felkészültség és morál alapján döntenek ilyen fajsúlyos akciókról.
Simon Dezső szerint a VDSZSZ a jelenlegi munkabeszüntetésével a mellékvonalak megmentéséért tartott korábbi, sikeres sztrájkok eredményét veszélyezteti. – Ha a vonat nem működik, akkor mi magunk, vasutasok szoktatjuk az embereket arra, hogy mással, jelen esetben a Volánnal utazzanak – mondta lapunknak a Vasutasok Szakszervezete elnöke. Elismerte: páran saját tagságuk közül is sztrájkolnak, ugyanakkor hangsúlyozta, velük igen, a VDSZSZ vezetőivel viszont nem szolidárisak. – Mi is érdekeltek vagyunk a Cargo eladásából származó bevétel felhasználásában, de erről nem a MÁV-val, hanem a szaktárcával kellene tárgyalni, amit kezdeményezni fogunk – mondta. Szerinte ráadásul korai emiatt sztrájkolni, hiszen még nincs is bevétel, a szerződést ugyanis még nem hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal. Simon elismerte, hogy egyes kiszervezett cégeknél roszszabbak az anyagi körülmények, de szerinte a munkahelyek hosszú távú megtartása most fontosabb szempont, mint a pénz.
Horn: Gaskó hazudik. Horn Gábor SZDSZ-kampányfőnök szerint Gaskó István a Liga nevében olyan követeléssel állt elő, amelyről tudja: lehetetlen teljesíteni, hiszen a VDSZSZ által is aláírt, 7 százalékos béremelést követően újabb 10 százalékot csak az kér egy olyan vállalattól, amely évente több milliárd forintos veszteséggel működik, aki nem akar megállapodni. A szinte teljesen kihalt Nyugati pályaudvarnál tartott sajtótájékoztatón a politikus azt mondta: Gaskó hazudik azon szóbeli megállapodást illetően, amelyet állítólag egy vendéglőben vagy kocsmában tett Kóka János SZDSZ-elnök. – Ilyesmi nem történt, a MÁV csak a MÁV Cargónak tett ígéretet, amelyet be is tartott. Gaskó a politika eszközévé vált, gyanúsítgatásának csak politikai okai lehetnek, ahogy a követelésekkel is párthatalmi vezérlés alapján álltak elő – magyarázta a kormánypárti politikus. (G. D.)
Lesz-e magyar aranyeső a grúziai vívó-világbajnokságon?
