A sztrájktörők ötezer forintot vágnak zsebre

A harmadik napja tartó vasutassztrájk ellenére sem engednek a felek: tegnap újra eredménytelenül végződött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) a MÁV-val, illetve a MÁV-Start Zrt.-vel folytatott egyeztetése, és míg eddig mindennap tárgyaltak, újabb forduló már csak pénteken lesz.

Bákonyi Ádám
2008. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Így nem volt meglepő, hogy tegnap a munkabeszüntetés ma hajnalig folytatásáról döntött a szakszervezet sztrájkbizottsága. „A MÁV nem alkuszik” – szögezte le a vasúttársaság közleménye, amely szerint „a sztrájk kilátástalan, viszont veszélyezteti az utasoknak a vasútba vetett bizalmát, és beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez”. Hasonlóan nyilatkozott a közlekedési miniszter is. – A magyar adófizetőknek ígérhetem, hogy semmilyen felelőtlen túlköltekezést nem fogok támogatni: a MÁV privatizációs bevételeit nem újabb fizetésemelésre, hanem a vasút modernizálására, az utasok kiszolgálására fordítjuk – jelentette ki Kákosy Csaba (SZDSZ).
*
A vasúttársaság mindemellett közölte, hogy szolgálatonként ötezer forintot ad azoknak a vasutasoknak, akik „lelkiismeretes és felelősségteljes munkájukkal a vonatközlekedés biztosításán dolgoznak”. Az ajánlat hatására egyre csökken a sztrájkolók aránya – állította a MÁV.
Nem enged a VDSZSZ sem, így továbbra is azt követeli, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, illetve 10 százalék többletbérfejlesztést kér a megajánlott 6,9 százalék mellett a kiszervezett MÁV-társaságok, a MÁV-Start Zrt., a MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Az érdekképviselet szerint követelése 11-12 milliárd forintból rendezhető lenne, ami nem jelenthet problémát, hiszen a MÁV üzleti tervében 300 milliárd forint szerepel a kiadási oldalon. A sztrájktörőknek ajánlott ötezer forintot „júdáspénznek” minősítette a szakszervezet, szerinte a MÁV lépése ugynakkor éppen az ellenkező hatást éri el: erősíti a sztrájkolók elszántságát. A VDSZSZ egyébként vizsgálatot indít amiatt, hogy kedd este Győrben szakmai végzettség és orvosi engedély nélküli dolgozók álltak be forgalomirányítónak a sztrájkolók helyett. A szakszervezet azt is vizsgálja, miként indíthatott el a MÁV kötelező fékpróba nélkül két vonatot a pénteki sztrájk alatt a Keleti pályaudvarról. A MÁV kommunikációs igazgatósága nem cáfolta az esetet. Elmondták: vizsgálatot indítottak az ügyben, tájékoztatást későbbre ígértek.
A Fidesz felszólította a kormányt: ne vegye semmibe a munkásokat, a kisembereket, és figyeljen végre a problémáikra. A kormány megosztás és megalázás helyett inkább segítse ezt a réteget – fogalmazott Kontur Pál a MÁV sztrájktörésért kínált ötezer forintjáról. Antidemokratikusnak és szociálisan érzéketlennek minősítette az esetet, hiszen a kormány azokat, akik saját jogaikért, jussukért sztrájkolnak, szembeállítja ötezer forinttal, és próbálja eltéríteni őket attól, hogy jogaikkal éljenek. Karsai József szocialista képviselő viszont úgy nyilatkozott: Gaskó Kóka János embere, hiszen a VDSZSZ elnöke a sztrájkkal bebizonyítja, hogy nincs szükség szárnyvonalakra, mindent meg lehet oldani autóbusszal. – Soha nem ártott még a vasutasoknak ember annyit, mint Gaskó, a sztrájkoló szakszervezet vezetője – jelentette ki a honatya.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete nem szervezi a munkabeszüntetést, tagjai nem vesznek részt benne, a sztrájkolókkal ugyanakkor szolidárisak. Ezt Borsik János mondta el lapunknak. Az érdekképviselet ügyvezető elnöke tudomása szerint, amíg nem születnek új kollektív szerződések, a kiszervezett társaságok munkavállalói ugyanolyan kereseti viszonyokkal, szerzett jogokkal rendelkeznek, mint korábban. Ha az évekkel ezelőtt alapított leányvállalatok dolgozói valóban 25-30 százalékos bércsökkenést szenvedtek el, a VDSZSZ-nek korábban kellett volna emiatt fellépnie – vélekedett. Arra a sajtóban megjelent felvetésre, hogy Gaskóval való rivalizálásuk miatt nem támogatják a VDSZSZ sztrájkját, Borsik annyit mondott: más vezetői stílus, tapasztalat, felkészültség és morál alapján döntenek ilyen fajsúlyos akciókról.
Simon Dezső szerint a VDSZSZ a jelenlegi munkabeszüntetésével a mellékvonalak megmentéséért tartott korábbi, sikeres sztrájkok eredményét veszélyezteti. – Ha a vonat nem működik, akkor mi magunk, vasutasok szoktatjuk az embereket arra, hogy mással, jelen esetben a Volánnal utazzanak – mondta lapunknak a Vasutasok Szakszervezete elnöke. Elismerte: páran saját tagságuk közül is sztrájkolnak, ugyanakkor hangsúlyozta, velük igen, a VDSZSZ vezetőivel viszont nem szolidárisak. – Mi is érdekeltek vagyunk a Cargo eladásából származó bevétel felhasználásában, de erről nem a MÁV-val, hanem a szaktárcával kellene tárgyalni, amit kezdeményezni fogunk – mondta. Szerinte ráadásul korai emiatt sztrájkolni, hiszen még nincs is bevétel, a szerződést ugyanis még nem hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal. Simon elismerte, hogy egyes kiszervezett cégeknél roszszabbak az anyagi körülmények, de szerinte a munkahelyek hosszú távú megtartása most fontosabb szempont, mint a pénz.

Horn: Gaskó hazudik. Horn Gábor SZDSZ-kampányfőnök szerint Gaskó István a Liga nevében olyan követeléssel állt elő, amelyről tudja: lehetetlen teljesíteni, hiszen a VDSZSZ által is aláírt, 7 százalékos béremelést követően újabb 10 százalékot csak az kér egy olyan vállalattól, amely évente több milliárd forintos veszteséggel működik, aki nem akar megállapodni. A szinte teljesen kihalt Nyugati pályaudvarnál tartott sajtótájékoztatón a politikus azt mondta: Gaskó hazudik azon szóbeli megállapodást illetően, amelyet állítólag egy vendéglőben vagy kocsmában tett Kóka János SZDSZ-elnök. – Ilyesmi nem történt, a MÁV csak a MÁV Cargónak tett ígéretet, amelyet be is tartott. Gaskó a politika eszközévé vált, gyanúsítgatásának csak politikai okai lehetnek, ahogy a követelésekkel is párthatalmi vezérlés alapján álltak elő – magyarázta a kormánypárti politikus. (G. D.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.