Esetleg unatkoznának

Muray Gábor
2008. 02. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elégedetten hátradőlhet a szakma, lezárult kedden a 39. Magyar Filmszemle, különösebb meglepetés, csoda és botrány nélkül. Pedig a közönség várja az ilyesmit: derült égből a villámcsapást, a ménkűt, azt, hogy valami gyüttment megmutassa a saját sznobságába belesavanyodott, piros művészsálba tekert nagy neveknek, hogy egymás ünneplése mellett azért ki lehet mozdítani a holtpontról a magyar filmet. Ha ilyen nincs, akkor pedig a botrányt lesi, amin sokáig lehet majd csámcsogni, és ha van min csámcsogni, akkor már megérte.
Végül is ilyen értelemben nem lehetünk elégedetlenek: amolyan háztáji ménkű mégiscsak becsapott, az elsőfilmes Gigor Attila munkája, A nyomozó hat díjat besöpört; s kisebb botrány is kijutott: a Vanuatu- atolltól a Feröer-szigetekig ismert és elismert Tarr Béla cannes-i versenyfilmje, A londoni férfi nemkívánatos volt a Mammutban és a Millenárison, így csak a szemlén kívül mutatkozott be.
Kezdjük az utóbbival, ezzel a tipikus, kis magyar botránnyal, amin sokáig csámcsogott (vagy amiről éppen szándékosan hallgatott) a magyar sajtó, s aminek azért voltak utózöngéi is, mint például az a szemle német zsűrielnöke kiszólásából is kiderült. Klaus Eder, a kritikusok nemzetközi szövetségének (FIPRESCI) főtitkára már korábban említette, azért meglehetősen furcsa, hogy Tarr Béla nincs jelen a szemlén, miközben filmje, A londoni férfi a tavaszi cannes-i fesztiválon – a világ első számú, A kategóriás mustráján – a versenyfilmek között szerepelt, így tizenkilenc év után újra magyar alkotás vendégeskedhetett a főprogramban. Tarr Béla felajánlotta, hogy A londoni férfit a magyar filmszemlén versenyen kívül, nyitófilmként bocsássák a közönség elé, ám a filmszemletanács ezt viszszautasította. Az első, nem hivatalos indoklás annyira falsra sikerült, hogy Tarr érthetően felháborodott: azért nem kell nyitófilm, mert a gálán túl sok nem szakmabeli vesz részt, így szegények esetleg unatkoznának. Értik, ugye? Filmszemlenyitányra nem kell film, operafesztivál nyitóestjére nem kell opera, a Szépművészeti kiállításmegnyitóján meg ne legyen tárlatbejárás, sőt egyáltalán nem kell kiállítás, opera, film, nehogy valaki unatkozzon. Aztán jöttek még érvek: a program túl hosszú, így nincs idő nyitófilmvetítésre, a terem szűkös stb. A Herendi Gábor reklámszakember és filmrendező vezette szemletanács később – nyilván nyomásra – meggondolta magát, és mégiscsak meghívta Tarr Béla alkotását, ám addigra a rendező megszervezte A londoni férfi díszbemutatóját a szemle szögesdrótjain kívül, a Francia Intézettel és a magyar forgalmazóval közösen, az arra méltó(bb) Uránia Nemzeti Filmszínházban.
Klaus Eder zsűrielnök aztán mást is mondott. Azt, hogy téves következtetéseket von le az, aki egy film sikerét a nézőszám alapján ítéli meg. Bizonyos produceri sikerfilmjeink ugyebár több százezres nézőszámot hoznak idehaza (azaz már-már nullszaldóssá teszik a filmet), a szerzői alkotásokra a kutya se kíváncsi, a magyar filmek többsége megbukik a mozijainkban. Nyilván A londoni férfi sikere sem a nézőszám alapján ítéltetik majd meg – közvetve erre utalhatott Klaus Eder, amikor a filmszemle zárógáláján belemondta a mikrofonba: Limában jártában a filmszerető peruiakkal bizony Tarr Béla volt a közös nevező.
A Tarr kontra Herendi meccs másra is rávilágít. Mint a hon bármely zugában, a filmiparban is barikádok mögül lövöldöz egymásra két oldal: az egyiken a piacképességet szem előtt tartó közönségfilmes csapat – amúgy elég jó módban élő – tagjaival, a másikon a nézettségi kívánalmakat sorra elbukó, ám világszerte fesztiválnagydíjakat szerző, sok esetben éhbérből élő művészemberekkel, akik nem kérnek a bulvár önkényéből. És akkor még nem szóltunk a félresöpört dokumentumfilmesekről. Idehaza mostanában egy film vagy szórakoztat (egyre inkább csak az Irigy Hónaljmirigy meg a Heti Hetes modorában), vagy elgondolkodtat. A kettő egyelőre nemigen megy együtt. Az elsőfilmesek és a sokadfilmesek példája önmagában is erős az idei nemzeti szemlén: a Tímár Péter Casting minden és Koltai Róbert Megy a gőzös című bornírt közönségfilmje élvezhetetlen, miközben a filmművészi indíttatású, elsőfilmes Faur Anna, Gigor Attila a közeljövőben még szép nemzetközi aranyszobrocskákat, okleveleket tehet a vitrinbe.
S ha már itt tartunk, Gigor Attila alkotása, A nyomozó egyszerre képes közönségfilmi babérokra törni, miközben humora szokatlanul minőségi, filmművészeti értékei pedig elvitathatatlanok. Produceri szemmel? Művészi aspektusból? Mindegy. Gigor Attila tette – bár nyilván nem ez volt a szándéka – tüntetés az állóháború ellen. Olyan, mint a francia Amelie, a német Good Bye, Lenin!: újabb, értelmesebb disputát generál kommerszről és művészetről, a produceri hatalomról és a szerzőiségről.
Amellett, hogy a magyar kultúra hírnevét ma kizárólag Tarr Béla és néhány fiatal filmművészünk (Mundruczó Kornél, Fliegauf Benedek, Török Ferenc, Pálfi György, Hajdu Szabolcs stb.) öregbíti – jogosan –, érdem, ha ma egy film magas nézőszámot produkál. Ki kell mondani ugyanis, hogy a nívó és a nézettség vitájának egészen másról kellene szóljnia: a magyar közönségről. Nem(csak) azért halódik ugyanis a magyar filmművészet, mert nem nézőbarát alkotások készülnek, hanem azért, mert a magyar közönség a kultúrával szemben közönyös, már nem filmértő, nem zeneértő, nem olvas, nem művelődik, nem művészetbarát; a magyar közönség le van butítva, mint a híradó az RTL Klubon. Bár egy színház- és egy plázamozijegy manapság nem olcsó mulatság, a kultúra iránti fogékonyság mégsem pénzkérdés. A Magyar Távirati Iroda közzétette tegnap a moziba látogatók számának alakulását 2002 és 2007 között. A grafikon megkérdőjelezhetetlenül ível lefelé: míg 2002-ben bő 15 millióan ültek be a mozikba, s ebből 1,2 millióan magyar filmre, addig ez a szám 2007-ben 11,1 millió, a magyar filmre kíváncsiak száma viszont már majdnem másfél millió. Kevesebben járnak moziba tehát, de az a kevés talán egyre tudatosabban. A Győzike-szintre lezüllesztett, lusta magyar köz nemcsak jobb filmekkel, hanem a kultúra célirányosabb kommunikációjával lenne felrázható. A végleges sötétségért küzdő bulvárcsatornákról és -lapokról inkább szót se, a mértékadó napilapok, heti- és havimagazinok, magukra valamit is adó csatornák legfontosabb feladata viszont normális esetben – a hírközlés és tényfeltárás mellett – a kulturális identitás erősítése, a kultúra felmutatása és érthetővé tétele volna. 2008-ban nem kritikusi feladat filmről írni, hanem misszió: megbarátkoztatni az érdekteleneket a mozival, lehetőleg a magyar mozgóképpel, azokkal az alkotókkal, akiknek a filmjét – a néhány ezres nézőszám miatt – a hazai, cinizmustól túlfűtött orgánumok bukásként értékelik, s akikről eközben Limában és Cannes-ban már beszélnek.
És igen, amíg a nemzeti filmszemlénket egy silány bevásárlóközpont harmadik emeletén, a szőrmeboltok, mobiltelefonshopok és műkörömszalonok között rendezik meg, s amíg ennek a szemlének a nyitógálájára azért nem kell film, mert a vendégek esetleg unatkoznának, addig nincs miről beszélni. A záróceremóniát Hajós András vezényelte le, kellő iróniával és öngúnnyal. Persze nevettünk, elvégre nem vagyunk Hollywood, az Arany Orsó nem az Oscar, a világ meg nemigen figyel ránk.
Pedig a világ még csak-csak kíváncsi volna ránk, mi azonban a közönségstatisztikák szerint nem vagyunk azok – magunkra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.