Olcsón kelnek el a magyar cégek

A magyar vállalatok továbbra is nagyon vonzó célpontjai lehetnek a külföldi cégeknek, a hazai társaságok ugyanis jóval olcsóbbak, mint például román társaik. Főleg spanyol, izraeli és ír érdeklődők jelentkeztek a közelmúltban a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamaránál.

Csécsi László
2008. 02. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy, a KPMG kockázatkezelő cég által tavaly nyáron készített nemzetközi felmérés még a felvásárlási kedv lassú növekedését mutatta az egész világon, a mostani adatok viszont azt jelzik, hogy a szabadon felhasználható tőkeforrások mértéke csökkent, a piac elérte a csúcsát. A legutóbbi előrejelzés egyértelmű földrajzi megosztottságot mutat: a fejlettebb európai területeken és Észak-Amerikában a következő hat hónapban várhatóan csökken a felvásárlási kedv, míg Afrika, a Közel-Kelet, valamint Ázsia csendes-óceáni térségének feltörekvő piacain növekedés várható.
Régiónkban lényegében nem változik a helyzet Simonyi Tamás, a KPMG tranzakciókért felelős vezetője szerint. A KPMG felmérése szerint a térségünkben a nyersanyagiparban, a telekommunikációban valószínű a fúziós és vállalatfelvásárlási kedv erősödése a következő hat hónap során, míg a lehetőségek a fogyasztói szolgáltatások és az egészségügy területén a leggyengébbek.
Lapunk által megkérdezett szakértők szerint a magyar cégek továbbra is a külföldi felvásárlások vonzó célpontjai lehetnek. Bár a magyar gazdaság jelenleg elég gyengén teljesít, egy-egy jól működő vállalat a kedvezőtlen nemzetgazdasági mutatók ellenére is felkeltheti a határon túli befektetők figyelmét. Vadász György, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara általános alelnöke lapunknak elmondta, hogy tavaly szeptemberig szinte rohamozták őket a külföldi érdeklődők. A vásárlási kedv mögött az alelnök szerint az áll, hogy Magyarországon még mindig olcsón lehet jól működő vagy könnyen nyereségessé tehető cégeket vásárolni. Elsősorban spanyol, izraeli és ír társaságok érdeklődtek a magyar cégek, elsősorban a szövetkezetek iránt, de a kis- és közepes vállalatok iránt is nagy volt a kereslet. Ugyanakkor 2007 negyedik negyedévében a felvásárlói kedv jelentősen megcsappant. A visszaesést Vadász György szerint nem lehet egyértelműen visszavezetni a piac telítődésére, a vásárlási kedv csökkenésében más tényezők, például a kedvezőtlen gazdasági eredmények is szerepet játszhatnak.
A rossz gazdasági környezet Hradszki László, a 3TS Capital Partners vezérigazgatója szerint is visszatartó erőt jelenthet, például abban az esetben, ha egy befektetőnek egy hasonló adottságú cseh és magyar társaság között kell választania. Ugyanakkor egy jól működő, kedvező kilátásokkal rendelkező közepes vállalat a gyengébb gazdasági környezettől függetlenül vonzó lehet, hiszen a befektetők legalább 3-5 éves időszakban gondolkodnak, addig pedig nagyon sok változás történhet. A magyar cégek olcsósága szintén vásárlásra ösztökélheti a külföldi befektetőket. Hradszki László lapunknak elmondta: jelenleg Romániában jóval többe kerülnek a cégek, hiszen azon a piacon óriási növekedés várható a jövőben, míg hazánkat e tekintetben inkább Ausztriához lehetne hasonlítani, mint Romániához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.