Manny Pacquiao
Pacquiao csodát tett 46 évesen! Nem nyert, de ki sem kapott, máris a visszavágót akarja

A közszolgálat szétverése, a közszolgáltatások piacosítása, az ország kiárusítása nem nyerte el a választók tetszését. A dilettáns és felelőtlen kormányzást a polgárok nem tudják modernizációnak tekinteni. Emiatt senki nem lepődhet meg azon, ha az üzleti alapú, több-biztosítós egészségügyről népszavazást kezdeményeznek
Még két hete sincs, hogy a köztársasági elnök kiírta a népszavazást, a kormánykoalíción máris pánik lett úrrá: a miniszterelnök két közvetlen munkatársa kilépett az állami szolgálatból, az MSZP renitens részlegét, a társadalompolitikai tagozatot lefokozták, elhallgattatták. Kerületi MSZP-s frakciókból a magát szociáldemokratának nevező Kapolyi-féle pártba lépett át több képviselő. A kormányfő nemzetközi fórumokon összevissza beszél. A sajtó híreket közöl arról, hogy több kormánytagot hamarosan lecserélnek.
Mintha kicsúszott volna a lábuk alól a talaj, a kormányzat és holdudvara elbizonytalanodott. A szimpatizánsok várnak: az időközi választáson nem vesznek részt, hazulról figyelik a fejleményeket. A mostanáig intenzíven kommunikáló, gyakorta badarságokat fecsegő Lendvai Ildikó hallgat. Az Országgyűlés elnöke zártkörű megbeszéléseken vesz részt.
Mi lehet a zavarodottság oka? Ágh Attila, az MSZP-hez igen közel álló politológus, Medgyessy Péter egykori tanácsadója erről a rádióban nyilatkozik. Megfogalmazása szerint alapvetően az a nagy baj, hogy az Alkotmánybíróság (AB) a népszavazás mellett foglalt állást, holott sehol a világon nem engedik meg azt, hogy költségvetési tételekről szavazni lehessen. A nyilatkozót nem érdekli, hogy az MSZP és az SZDSZ volt az a két párt, amely kihagyta a költségvetési törvényből a tandíjat, a vizitdíjat és a kórházi napidíjat. Két másik törvénybe, a felsőoktatási és az egészségbiztosítási jogszabályba iktatták be a fizetési kötelezettséget, mert azt a látszatot próbálták kelteni: az állampolgárok így maguk is meggyőződhetnek arról, befizetett százasaik nem vesznek el, hanem közvetlenül hasznosulnak. Céljuk volt a jogtechnikai trükkel az is, hogy megneveljék a hallgatókat, a betegeket, és rákényszerítsék őket arra: csak akkor járjanak iskolába, forduljanak orvoshoz, ha tényleg szükségük van a szolgáltatásra. Fölöslegesen, szórakozásból ne terheljék az államkasszát, máshová járjanak kikapcsolódni.
A trükk nem jött be. Mivel a fizetnivaló nem szerepelt a költségvetési törvényben, s mert ráadásul a vizitdíj és az ápolási díj nem is szerepelhetett – e két utóbbi pénzügyi hozzájárulás csak a népszavazást követő év január elsejétől szűnne meg –, az AB a referendum mellett döntött. Csak az olyan tételekről tilos a népszavazás, amelyeket az adott év költségvetése tartalmaz.
Így hát sajnálatosan „az alapvetően nagy hibát” nem az Alkotmánybíróság követte el, hanem a trükkök százait már ez előtt is alkalmazó kormánypárti többség. Ez a jogalkotási formula korábban, 2005-ben az autópályák finanszírozásakor jelent meg először. Az Európai Unió intézményei nem is fogadták el. Következett, ugyancsak a 2006-os választások előtt az uniós támogatások kifizetésének visszatartása, a gazdák hiába reklamáltak. A vállalkozók ugyanebben az időben a visszaigényelt áfát nem kapták meg. Mindezzel mód nyílt arra, hogy a kormányzat csökkentse az éves hiányt, a választás esztendejében pedig kiszórjon egy kis pénzt minden fontosabb rétegnek.
A köztársasági elnök – az Alkotmánybíróság tovább már nem fellebbezhető döntését követő napon – január 23-án kitűzte a referendumot. Ráadásul nagyon közeli időpontra. A politológus az említett nyilatkozatában maga is szólt arról, hogy az államfő döntése meglepetést keltett. Ehhez csak azt tehetjük hozzá, hogy a voksolás március 9-i dátuma szinte minden pénzosztó trükköt lehetetlenné tesz, s az ígérgetésnek is határt szab. Az SZDSZ például az államfői bejelentést megelőző utolsó pillanatig azt hangoztatta, hogy már a február 11-i parlamenti ülésnapra beterjeszti adóreform-javaslatát, hogy arról a Ház még a tavaszi ülésszakon dönthessen. Most azonban már nem ismétlődhet meg, ami a legutóbbi országgyűlési választás előtt történt, vagyis hogy a koalíció törvénybe foglalja adó- és járulékcsökkentési hazugságait. A megnyert választás után pedig azonmód hatályon kívül helyezze a jogi keretbe foglalt blöfföt.
Kormánykörökben úgy látják, nincs esélyük, hogy megnyerjék a referendumot. Bár a választás eredménye sosem jósolható meg bizonyosan, aggodalmuknak van némi alapja. Nem csupán azért, mert Gyurcsány hazudott, majd a rendőrséggel szétverette az emiatt tiltakozó embereket, s a koalíciós többség bizalmából a hatalomban maradhatott. Ennél többről van szó. A miniszterelnök az elmúlt másfél évben szétdúlta, lezüllesztette az államapparátust, meggyengítette az államhatalmat. A központi közigazgatást dilettánsok ötletei nyomán a felismerhetetlenségig átszervezte. Egy külföldi dohánygyár alkalmazottjaként dolgozó bizalmi emberét, Szetey Gábort személyügyi felelősnek nevezte ki, és az ő normái szerint kívánta mérni a köztisztviselők teljesítményét. Komoly és hatalmas újításként harangozta be, hogy a jól dolgozó minisztériumi emberek majd együtt reggelizhetnek a miniszterrel. A miniszterek meg a kormányfővel. Ez az infantilizmus akár szórakoztató is lehetne, ha nem tudnánk, hogy szakmai értékek mennek veszendőbe, s tíz- és százmilliós összegek úsznak el az állam természetét hírből sem ismerő emberek ténykedése nyomán.
A kabinet élére az akkor még csak érettségivel rendelkező Gál J. Zoltánt állította a miniszterelnök. A fejlesztési pénzek felügyeletével régi üzlettársát, a libás Bajnai Gordont bízta meg, aki kezdetben miniszteri felelősséget sem viselt. Kormányzati posztokon kiszolgált szocialista és szabad demokrata politikusokból verbuvált klientúra kapott helyett meghatározhatatlan státussal. A szakmai kontrollt kikapcsolták: a koalíció a kezdet kezdetén kiiktatta a minisztériumi köztisztviselők közül a közigazgatási államtitkárokat. Mindezzel a haladó hagyományt követték. Az 1945 utáni időszakra és a Kádár-rendszerre volt jellemző az, hogy a karhatalom élére volt férfiszabó, az államminiszteri posztra pék került, az igazságügyi tárcát pedig jogi végzettség nélküli munkáskáder vezette.
Gyurcsányék hozzáláttak az államapparátus középső szintjeinek átalakításához is. A megyei közigazgatási hivatalokat 2007. január 1-jétől regionális hatóságokká szervezték át. Kétharmados törvény helyett egyszerű többséggel. Az Alkotmánybíróság a múlt év végén megsemmisítette ezt a jogszabályt, s előírta, hogy ez év június 30-ig hozzák meg az alkotmánynak megfelelő rendelkezéseket. A koalíció ugyanakkor nem tárgyal, nem egyeztet. Még csak napirendre sem vette Répássy Róbertnek és Kósa Lajosnak azt az indítványát, amely visszahelyezné jogaiba a megyék közigazgatási hivatalait.
A közszolgálat szétverése, a közszolgáltatások piacosítása, az ország értékeinek kiárusítása nem nyerte el a választópolgárok tetszését. A dilettáns és felelőtlen kormányzást a polgárok nem tudják modernizációnak tekinteni. Emiatt senki sem lepődhet meg azon, ha az üzleti alapú, több-biztosítós egészségügyi rendszert bevezető jogszabályról is népszavazást kezdeményeznek. A szükséges aláírást a szervezők hamarosan összegyűjtik. Javaslatuk nyomán az év végén újabb népszavazásra számíthatunk. Kivéve, ha a kormánytöbbség hozzájárul ahhoz, hogy a Fidesz indítványára jogszabályt megerősítő referendumot tartsanak, még mielőtt a köztársasági elnök aláírná a megfontolásra visszaküldött egészségbiztosítási jogszabályt. A tb-törvény megerősítéséről a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj eltörlésével egyidejűleg szavazhatnának a választópolgárok. A kormány számára ma ez lenne az egyetlen józan alternatíva. Az együttes népszavazás alkalom lenne arra, hogy a hamissággal hatalomra került kormánytöbbség bizalmi szavazást kérjen az ország népétől. Csak ez oldhatná fel az Őszöd óta tartó erkölcsi válságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.