Százezres számlák néhány percért

Több százezres számlát benyújtó szolgáltatók, fölháborodott ügyfelek – néhány percnyi külföldi internetezés akár az itthoni tarifa százszorosába, ezerszeresébe is kerülhet. Ez a tetemes különbség minden szolgáltatónál észlelhető. A helyzet Európa-szerte hasonló, ezért még az idén uniós korlátozás várható.

Bodacz Péter
2008. 02. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha külföldre megyünk, a nemzetközi barangolás, divatos angol szóval élve: a roamingszolgáltatást telefonbeszélgetésre és internetezésre is igénybe vehetjük. Míg azonban a telefonbeszélgetéseknél az unió elvárásainak megfelelő, csökkentett roamingdíjszabást vezettek be a szolgáltatók tavaly, a mobiltelefonon vagy laptopon keresztül zajló adatforgalom – internetezés, wapolás, mms-üzenetek küldése, fogadása – tarifái inkább a csillagos éghez közelítenek, mintsem a szolgáltatás valós értékéhez.
Néhány weboldal letöltéséhez, vagy az e-mailek elolvasásához elég néhány perc, az adatforgalom pedig igen alacsony. A felhasználó idehaza ezért nem fizet többet néhány száz forintnál, ám ha mindezt külföldön teszi, akkor mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia. Így járt Rab Endre vállalkozó is, aki mindössze 113 megabyte-os adatforgalmat bonyolított le Németországban laptopján, és ezért szolgáltatója, a T-Online az egyébként 2 gigabyte-nyi – hazai – adatforgalmat magába foglaló 2895 forintos havidíjon felül 135 840 forintot követelt. A társaság hajthatatlan volt, így az ügyfél kénytelen-kelletlen fizetett.
– Az érthető, ha a külföldön végzett internetezés a hazai előfizetés többszörösébe kerül, de esetemben a 780-szoros ár felháborító – fogalmazott érdeklődésünkre a 3G/HSDPA-előfizetéssel rendelkező Rab, aki a számlázás mikéntjével kapcsolatban is kifogásokat emelt: a rendkívüli összegről a társaság hóközi számlát küldött, amelyben rádiótelefon-szolgáltatás jogcímen követelték az összeget, a rendes havi számlán pedig ugyanez már az internetezésként (GPRS) szerepelt.
Az esettel kapcsolatban megkerestük a T-Online-t is. A társaság sajtótitkársága sietett tisztázni, hogy a 3G/HSDPA technológia, s nem szolgáltatás, ám a számlán ez utóbbit kell feltüntetni, ami jelen esetben a GPRS. Ez az elérhető lefedettségtől függően különböző mobilhálózati technológiák igénybevételével érhető el. A fő problémával, vagyis a horribilis számlával kapcsolatban a cég közölte: a külföldi adatroaming díjai ma még valóban jelentősen eltérnek és magasabbak a külföldi telefonálás díjainál, de dolgoznak az árak mérséklésén.
A fenti eset nem egyedi. A telekommunikációs tanácsadással foglalkozó Sciamus Kft. kimutatása szerint akár 37 500 forintot is kifizethet egy magyar mobil-előfizető egy egyperces külföldi internetezésért. Mint azt Bedő Erik, a társaság ügyvezető igazgatója a távirati irodának elmondta, számos ügyfelük panaszkodik arra, hogy több százezer forintos adatszámlát kap, miután Európában internetezett. A Sciamus számításai a három magyar mobilszolgáltató adatain alapulnak, eszerint átlagosan nettó 2000 és 3000 forint közötti összegért 5 gigabyte belföldi forgalomra lehet szert tenni, addig külföldön a díjak megabyte-onként 1500 és 2500 forint között mozognak, azaz fajlagosan kétezerszer, ötezerszer drágábban, mint belföldi használatnál.
Az adatromaingdíjakkal kapcsolatban a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is megszólalt. Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője tegnapi sajtótájékoztatóján azt közölte, hogy unió hamarosan megfogalmazza elvárásait, ami minden bizonnyal az árak mérséklésére fog vonatkozni. – A szolgáltatók meglovagolják azt, hogy ezen a piacon hiányzik a szabályozás. A tarifák csakis ezért ilyen magasak, az adatroaming-szolgáltatás ugyanis nem igényel pluszeszközöket – fogalmazott Takács, hozzátéve: a helyzet Európa-szerte hasonló, mint hazánkban, ezért uniós korlátozás várható, remélhetőleg még az idén.

Hangos szerződések.
A hírközlési hatóság fogyasztói jogi képviselőjéhez érkező panaszok kétharmadát a telefonon keresztül érkező ajánlatok, és az ebből születő szerződések kapcsán fogalmazzák meg az ügyfelek. Takács Péter a távközlési szolgáltatók által kínált szerződésekkel kapcsolatban közölte: elvárják, hogy a szolgáltatók egy csomag megvásárlásakor egyértelműen közöljék, tartozik-e hozzá hűségnyilatkozat. A másik elvárás, hogy a hűségnyilatkozat ne hosszabbodjon meg automatikusan. Takács emellett kitért a hirdetett és garantált internet-sávszélesség közötti – olykor tetemes – különbségre is, amit mérsékelni igyekeznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.