Varázstábla és lyukas tető

Seszták Ágnes
2008. 02. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A digitális tábla minden izgalmas vagy érdekes újszerűsége sem képes pótolni a személyes kapcsolatot tanár és tanuló között. Amikor közösen szöszölnek a táblánál tanár és tanítvány, amint együtt rajzolnak fel valamiféle kapcsolást vagy ábrát, az, fogadjunk, százszor jobban bevésődik a fejekbe, mint a kész képletsor


White board. A jövő útja. Fehér tábla, digitális tábla, digitális palatábla. Ez olyan lehet, mint a Gyurcsány-féle több-biztosítós rendszer kórházi szobája: kétágyas, színes tévés, ágy mellett az internet, falon a széf, közben becsorog az esővíz, mert lyukas a tető. Magyar Bálint szeret nagyot álmodni. A 400 milliárdos uniós forrásokból ebben az évben 60-65 milliárd forintot fordítanak az Intelligens iskola programra, ami azt jelenti, hogy az országban található mintegy 84 ezer osztályteremből 33 ezret felszerelnek eme csodatáblával. Tegyük félre most a szokásos előítéleteket, amelyek szerint a szabad demokraták mindig a haladást szolgálják, a mucsai magyarok pedig mindig „betesznek” a szép eszményeknek. Tételezzük fel, hogy Magyar Bálint nem beteges sznobériából akarja ezt a kísérleti projektet, de a digitális táblák ellenzői sem azért tiltakoznak, mert rosszalkodni akarnak. Mind a két tábornak megvannak a jól megalapozott érvei, amelyek ismertetése nem ennek az írásnak a feladata.
A digitális tábla nyilván fantasztikus találmány, varázslatos dolgokra képes, tényleg interaktív, ahogy olvasom, az internet házhoz jön, a laptopok bekapcsolódnak a digitális tábla munkájába, oda-vissza párbeszéd alakulhat ki. A tanár nem is tanár, hanem az „eligazodást segítő nevelő”. Az órára készülés a többszörösére nő azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a diák figyelmét lekössék, hogy az óra „élvezetes” legyen. Az én időmben voltak ismeretek, amelyeket be kellett vésni (lásd egyszeregy), és senki nem is akarta élvezetessé tenni.
Ez valóban a huszonegyedik század, és nem pedig a kréta-tábla korszaka, ahogy azt valaki gúnyosan megjegyezte. Csakhogy nem lehet elhallgatni, hogy a digitális tábla elsősorban olyan iskolában szerepelhet, amit még nem zártak be, nem vontak össze, nem építettek le. Ami még működik, ahol le lehet ülni, van internet-hozzáférés, ahol a falak nem szakadnak össze néhány kábel alatt, és a villanyórák nem zihálnak egy utolsót, mielőtt kicsapják az összes biztosítékot. A táblaforradalmárok ilyenkor azzal védekeznek, hogy ez a pénz nem az a pénz, és hogy az ilyen kifogásokat a demagógia termeli. Sajnos, a demagógia tele van egyszerű igazságokkal. Harmincmilliárdot vonnak el most az oktatástól, és tízezer pedagógust elbocsátanak. Ehhez képest a felmérések azt mutatják, hogy bár az olvasási készség némileg javult, ettől még növekszik a funkcionális analfabéták száma. A PISA-kutatások szerint súlyos gondok vannak a szövegértés körül, és már a reáltárgyak versenyében sem vagyunk az élmezőnyben. Pletykaszinten terjed, hogy a nulladik évfolyamokat valójában azért hozták létre, hogy megtanítsák a gyereket a folyékony olvasásra. Magyar Bálint a táblákat a digitális analfabetizmus felszámolására szánja, de mit kezd a szó szerinti mindennapos dadogással, vagy amikor egy szerződést nem csak elolvasni, de értelmezni is kellene?
Egy nyolcvanas évek eleji felmérés szerint a szülő naponta tíz percet sem tölt el a gyerekével kettesben. A szülőkre több generációra visszatekintve nem lehet számítani. Nem azért, mert rosszat akarnak a gyereknek, hanem mert őket is a tanulószoba, a napközi és a kulcs a nyakban mozgalom formálta ilyenné. És akkor megérkezik az iskolába a digitális tábla. Oda, ahol évek óta sorvasztják a nyomtatott betűt. Ahol nem dolgozatot írnak, hanem felmérőteszteket karikáznak be, ahol nem tanulnak költeményeket kívülről, mert megerőltető, egyébként is, ki akar itt költőien beszélni? Ahol már régen nincs olvasás- és beszélgetésóra, két primitív órácska, amely nem volt más, mint önmaga lényege: két órán olvastunk és beszélgettünk, hétköznapi dolgokról: főzés, köszönés, család, szülők, munkahelyek. Véletlen szerencse, hogy a fiam a Romankovics-módszerrel és nem a szóképes olvasással tanult olvasni. A mai napig törhetné a fejét, miért írják a mamut képe alá néha azt, hogy nyuszi.
A digitális tábla minden izgalmas vagy érdekes újszerűsége sem képes pótolni a személyes kapcsolatot tanár és tanuló között. Amikor közösen szöszölnek a táblánál tanár és tanítvány, amint együtt rajzolnak fel valamiféle kapcsolást vagy ábrát, az, fogadjunk, százszor jobban bevésődik a fejekbe, mint az érintésre látható, kész képletsor. Nem veszünk részt benne, bár nagyon szép, de hidegen hagy. A digitális ketyerék alapvetően az elidegenedést is kínálják minden praktikumuk mellett. Nézzék meg, mire használjuk a mobiltelefont: kiváltja a legjobb barátunkat. Felszállunk a villamosra, belebújunk a gallérunkba, és telefonálunk – vég nélkül. Hogy kinek, az szinte nem is érdekes, valakinek. Végigzongorázzuk a címlistát, kibökünk valakit, akivel elütjük az időt. Amikor zenét hallgatunk gyaloglás közben rendszeresen beleszaladunk a piros lámpába, se nem látunk, se nem hallunk. Sem a kutyaugatást, sem a város zaját, csak a dübörgő zenét. A digitális tábla csak egy kis egy állomás ezen az úton. Nem kell könyv. A nyomtatott, írott betű. Minek? Színesen, szagosan, könnyedén megjelenik a képernyőn a borogyinói ütközet, ehhez képest minek a Háború és béke? A lényeg fenn van a táblán, nem is kell erőlködni. Könnyedén, digitálisan, elegánsan.
A könyvek nehézkesek, sok bennük a betű, és nehezen olvashatók. A számítógép, a notebook beette magát a hétköznapokba. Fő céljuk a gyorsaság és az információ azonnali tálalása. Ezért aztán pörögve kopik a szókincs, a mai újságírók, kevés kivétellel, néhány száz szóval operálnak, így nyer polgárjogot a tudósításokban az ez is benne van a pakliban, a jéghegy csúcsa, a hab a tortán, a bevállalós, a beszólós, a bezúzó, a köszike, a csokika, a puszika, az emberke, a tali, a teló és a kecó. Az úgynevezett irodalom, a könyv, amit kiadnak a csicsás kiadók, tele van fordítási és szerzői hibával. Csernus Imre dobogós nőkönyve például olyan nyomasztó germanizmusok gyűjteménye, hogy lerontja a szerző amúgy jó meglátásait. Sajnáltak egy irodalmi szerkesztőt? Egy stilisztát? Vagy az a stílus, hogy nincs stílus? Hiába temetik a nyomtatott sajtót, bizony nehéz megszokni az online újságokat. Rákattintunk, elolvassuk, majd fellapozzuk kedvenc napi vagy hetilapunkat. Nem a minőségtől vagyunk hasra esve, „csak” megszoktuk, hogy az újságpapíron újság jelenik meg.
A digitális tábla másik hátránya, hogy nehezen veszi fel a versenyt a tanár egyéniségével. Mert a legtökéletesebb számítógépes varázslat és trükk sem pótolja Szentágothai János vagy Ascher Oszkár óráit. Azt sejtjük, hogy mostanában az egyetemeken tanárgyártás folyik, és az megy középiskolai tanárnak, akinek máshová nem ad a sors lehetőséget. Az sem titok, hogy akinek van egy kis varázsa, az menekül a tanári pályáról, mert az egyéniségeknek nem kedvez a közoktatás levegője. Talán az egyházi iskolákban együtt van még a szeretet-szigor-kötelesség hármas egysége. De ahol a gyerekeknek csak jogaik vannak, és ahol a szülő a szemébe mondja a tanárnak, hogy a tízszeresét keresi annak, amit diplomásan hazavisz, ott sokkal, de sokkal egyszerűbb felakasztani az osztályterembe egy digitális táblát. Ami aztán kitermeli a gyereket, aki nem tud számolni, huszadjára is óriásnak olvassa az órást, aki képregényeken kívül mást nemigen lapozgat, de azok szereplőit és a tévésztárokat névről ismeri.
Lehet, hogy mégis azoknak lesz igazuk, akiknek a digitális tábla a jövő. A vesztes kisebbségnek viszont szerencséje van, csak Jókai Mór írt száz kötetet, tele betűkkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.