Elüldöző hadművelet?

Elüldözné a külföldi befektetőket, és végképp térdre kényszerítené a beszállító kisvállalkozásokat a kormány újabb fogyasztóvédelmi elképzelése az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint. A bírságok további szigorításáról szóló tervek mögött politikai nyomást éreznek a vállalkozók.

2008. 03. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élesen bírálja a kormány fogyasztóvédelmi politikáját az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ). A magyarországi áruházláncok és az önálló boltok kereskedőit képviselő érdekvédők tegnapi közleményéből kiderül: manapság a hatóságok fő feladata a költségvetési lukak betömése – a szigorúan sarcolt vállalkozók kárára. Erről tanúskodnak legalábbis a közelmúltban divatossá vált, összehangolt razziasorozatok; télen a Csillagszóró – amely több mint másfél milliárd forintot hozott a kabinet konyhájára –, most pedig a március végéig futó Kikelet hadművelet.
A kereskedők nem kímélik a kormány újabb fogyasztóvédelmi javaslatát sem, amely a jövőbeni bírságolási gyakorlatról, vagyis a büntetési összegek szigorításáról szól. Szakmailag megalapozatlan szerintük például az az elképzelés, miszerint a fogyasztóvédelmi bírságot ezentúl a vállalkozás árbevételéhez viszonyítva állapítsák meg. Eszerint egy nagyobb forgalmú üzlet a jövőben többet fizetne ugyanazért a vétségért, mint kisebb társa, holott a jogszabályok szerint a büntetésnek mindig is az elkövetett vétség súlyához kellett igazodnia. A tervek szerint ugyanis a nagyobb vállalkozásoknál a fogyasztóvédelmi bírság alsó határa 25 millió forint, a felső pedig kétmilliárd forint lenne. Az évente tízmillió forintnál kevesebbet forgalmazó boltnál is emelkedne az alsó határ: bármit tesz, az ellenőr tolla 25 ezer forinttól indulna. Mivel a kereskedő a gyártó hibája miatt kiszabott bírságot továbbhárítja ma is, így a megemelt büntetések miatt az OKSZ szerint a beszállító kisvállalkozások mennének tönkre elsőként, a nagyok pedig meggondolnák, érdemes-e a hazai piacra szállítani. – A nemzetközi láncok uniós központjai közül egyesek már most vizsgálják, miért aránytalanok és magasak a fogyasztóvédelmi bírságok hazánkban. Arról nem beszélve, hogy a gyártóra, beszállítóra továbbhárított bírság megfontolásra készteti a külföldi befektetőket is. Mindez kihatna a foglalkoztatásra is – jósolja az OKSZ.
– A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tevékenysége mögött erős, remélhetőleg csak roszszul értelmezett politikai nyomás érződik – jegyezte meg lapunknak a szövetség főtitkára. Vámos György szerint a kereskedők a fogyasztóvédelem állami irányításának átalakításából kizárólag csak azt tapasztalják, hogy az ellenőrök az utóbbi hónapokban gátlástalanul emelték a bírságokat. – A pénzbehajtáson kívül más elvárás nem érvényesül – tette hozzá.
Holott, a NFH beszámolója szerint tavaly, de már 2006-ban is csökkent a jogsértések száma, tehát a kerekedők egyre kevésbé ütköznek a fogyasztóvédelmi szabályokba. – Ezért kell szigorítani a sarcokat? – teszi fel a kérdést a kereskedelmi szövetség

Félidőben a Kikelet. A Kikelet nevű tavaszi fogyasztóvédelmi akciósorozat félidejéhez érkezett, a hatóság emberei eddig 17 700 ellenőrzést végeztek, és csaknem 900 millió forintos bírságot vetettek ki – közölte a kormányszóvivő tegnap az MTI-vel. Budai Bernadett elmondta, az elmúlt hetekben 5650 esetben szabtak ki bírságot, és a jogszabályok megsértése miatt 218 üzletet zárattak be ideiglenes jelleggel. A gyorsmérleg szerint 106 millió forint értékben foglaltak le különféle árukat, és 34,5 tonna élelmiszert, édesipari terméket vontak ki a forgalomból, emellett megtiltották csaknem félmillió forint értékű áru értékesítését. A március 31-ig tartó hadjáratban nyolc hatóság vesz részt a rendőrséggel karöltve, s főként a piacokat, bevásárlóközpontokat vizsgálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.