Kirekesztés felsőfokon

Balavány György
2008. 04. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tessenek megfigyelni: a Biblia éve kapcsán főként Gábor György, a kormánypárti sajtó publicistája, a balliberális politikai tábor egyházügyi megmondóembere nyilatkozza tele a sajtót, még a közszolgálatit is. Nevezett általában nyilvánosan fájlalja, hogy a történelmi keresztény felekezetek – úgymond – nem függetlenek politikailag. Ő maga nyilván merő függetlenségből támadja az egyházakat rendszeresen a kormánylapokban; amint az a körülmény is vegytiszta függetlenségének jele, hogy 2006-ig a Gyurcsány-kormány egyházügyi tanácsosaként egzisztált (na ja: „rendszeresen bérmálkoztam.” Gyümölcséről ismerszik meg a fa.).
Nos, Gábor György azt írja a Népszavában, az álláspontját firtató nagypénteki írásommal perlekedve: „Mi az, hogy nem vagyok illetékes az egész Biblia megítélésében? Zsidó ne nyilatkozzon az Újszövetségről? Ha hitének tárgya »csupán« az »Ószövetség«, akkor tudományának nem lehet tárgya az Újszövetség? Keresztlevél kell hozzá? A hit határozná meg a tudományos hipotézist, argumentációt és állítást? Kétségtelen, előfordult ilyen, ám Aquinói Tamás már túl volt ezen. Balavány még nem. Csak jó hét-nyolcszáz évvel van visszamaradva.”
Mármost az, hogy Gábor György zsidó, engem egy csöppet sem zavar. Felőlem lehetne mormon vagy muzulmán is (azok is rendes emberek, sajátos Biblia-felfogással). Olyat, hogy „zsidó ne nyilatkozzon az Újszövetségről”, persze hogy nem írtam; ezt ő maga találta ki, hogy legyen min megsértődnie. Nyilatkozzon csak Gábor György, az Országos Rabbiképző tanára a kereszténységről, amennyit akar. De viselje el, ha valaki megkérdőjelezi az álláspontját. Lapunknak ezt írta: „nem tekintem irányadónak ama elnevezést, amelyet hitem tárgya, a Héber Biblia (a Tanach) kapott a keresztség alatt: Ószövetség…. Töröm a fejem, hogyan lehet papírra vetni azt, hogy amit Bibliának nevezünk, az az Ó- és Újszövetség egysége. Attól függ, kinek.”
Attól függ, tényleg. Például a történelmi keresztény felekezetek számára, amelyek a Biblia évét meghirdették, e könyv egész pontosan az Ó- és Újszövetség egysége. Ha e tényt Gábor György nem tekinti irányadónak, akkor is; ha holtig töri rajta a fejét, akkor is. Ugyanis az általa élvezettel hangoztatott „kánoni eltérések és szövegvariánsok” ellenére létezik közös Biblia, amely nem a zsidó, hanem a keresztény hitvallás alapja és produktuma. Az úgynevezett homologoumena (a homologeo ige jelentése: egyetérteni) csoportba tartozó ó- és újszövetségi iratokat – összesen hatvanhatot – mindegyik keresztény felekezet elfogadja. Gábor György nem? Zágsón. Legfeljebb a véleményét nem tekintem irányadónak.
Ami a nyolcszáz évet illeti: azt se szégyellném, ha a szemléletem jóval régebbi gyökerekkel bírna. Ám a modern gondolkodás is igyekszik a megismerő nézőpontját tisztázni, sőt beszámítani a végeredménybe. A vallásbölcselet egyes kitűnő művelőit (Maimonidésztől Rosenzweigen és Buberen át Jacob Taubesig) zsidóként tartja számon a gondolkodáshistória, de nem „zsidózás”, hanem egyszerű ténymegállapítás végett. Tehát a harsány kérdésre, hogy „a hit határozza meg a tudományos állítást, vélekedést, hipotézist és argumentációt?”, nyugodtan válaszolhatjuk: a hit is meghatározza, de mennyire, főként, ha vallásos irodalomról van szó.
Gábor György fő tézise szerint hatalmas nagy veszély, ha keresztény-konzervatív közszereplők biblikus elveket akarnak képviselni a politikában. A Népszavában közölt, ám előbb a Magyar Nemzetnek megküldött csavaros magyarázkodásából kiviláglik: olyan világot tartana jónak – szemben az egyházzal –, mely csak olvassa a Bibliát, de nem tekinti azt Szentírásnak. Látszik, nem szeretné, ha „a társadalom – politika, gazdaság, törvényhozás – működésében és egyáltalán, az erkölcsről és jogról vallott felfogásban” biblikus alapelvek érvényesülnének. Azonban számosan élnek e hazában, akiknek az erkölcsről, jogról és egyebekről vallott felfogásukban hangsúlyos szerepet kapnak olyan – nyilván veszélyes – biblikus alapelvek, mint a családi és társadalmi élet tisztasága, a szociális igazságosság, az élet tisztelete, valamint a lopás és a hazugság tilalma. S vannak számosan, kik a Biblia szövegére – ahogy Gábor György elítélő hangsúllyal fogalmaz – „az isteni kinyilatkoztatás foglalataként, mint vezérlő kalauzra tekintenek”; az ilyen embereket nevezzük keresztényeknek. Gábor György politikai utópiájában nekik a közügyekről legföljebb magánemberként lehet véleményük. De vajon miért akarja a vallásfilozófus – és miféle megbízói akaratnak megfelelően – kereszténymentes övezetté tenni a magyar közéletet?
Gábor György rendszeresen és hisztérikusan tiltakozik a „kirekesztés” ellen. Ám amint valaki a kinyilatkoztatásait felülbírálni merészeli, amint valaki a nézőpontja hitelességét meg meri kérdőjelezni – s miért ne tehetné ezt bárki is? –, támadást indít: fenyegetőzik és becsmérel (nyilván a tolerancia és pluralizmus jegyében). Lapunknak küldött válaszcikkében „pervertált”, „hazug”, „ostoba”, „tahó” alaknak titulál. S azon még külön is felháborodik, hogy – mint írja – „a keresztényi és polgári erények lapja, a Magyar Nemzet” nem közölte eddigi irományait.
A Magyar Nemzet gondosan megválogatja, hogy mit közöl, mit nem. Ennek ellenére most épp közlés előtt állt az irománya, mikor váratlanul – rövidítve és finomítva – megjelent a Népszavában. Ez már a harmadik változat, amivel találkozom. Az elsőben, melyet elküldött személyes elektronikus címemre is, „koszhadt fehérneműs” (?) „tanulatlan bértollnok”-nak, sőt: egészen egyszerűen „állatnak” (!) nevez; majd közli, hogy az írást elküldi a szerkesztőségnek. Válaszlevélben próbáltam nyugtatni, jobb belátásra bírni, de komolyan, például így: „Aránytalan ez a visszavágás, mert a vitatott írás semmiképp sem minősíti az ön személyét… csak a sértéseket kéne kihagynia, és akkor nem válik az egész anyázás szintűvé. Ön úriember, ezt nem akarhatja… Ön nem ismeri a lapot, a konzervatív értelmiség színe-java publikál benne.”
S mi volt a felelet? Húsvét vasárnapján érkezett Gábortól – otthoni gépemre – egy minden eddiginél durvább levél. Ennek, hely hiányában, csak leginkább penetráns kitételeit idézem:
„… nem tartozunk azonos kulturális-civilizatorikus körbe…”
„… ne oktasson ki jó modorról meg arról, hogy milyen jelzőkkel illethetem…”
„… forog a gyomrom, s hányok magától és finom „humánértelmiségijeitől” (ezt lapunk olvasóira és szerzőire értette)
„… teszek a szerkesztőségére…”
„… ne osztogasson tanácsokat, ahhoz legelébb emberré kéne válnia, aztán tanulni egy picinykét, hogy legalább a könnyített ötödik osztályos szintet elérje…”
„… fenntartom azt, hogy állat, sőt, megtoldom még azzal, hogy mutáns, zombi…”
Gábor György azt állítja, hite tárgya a Héber Biblia. Érdemes fellapozni e könyvet. Mindjárt az elején azt olvassuk: „Teremtette Isten az embert az ő képére” (Gen. 1, 27, Hertz-féle fordítás). Gábornak, ha a Szentírásról akar beszélni, előbb e tétel erkölcsi tanulságát kéne a szívébe vésnie. Vajon ki veszélyesebb: aki biblikus alapelveket akar képviselni a közbeszédben, vagy aki átgázol rajtuk, mint Gábor? Ki a kirekesztő, ha nem a kormány házi vallásfilozófusa, aki megszállott gyűlölettel fordul a magamfajta felé, és képes ilyen mondatot leírni: „… nem tartozunk azonos kulturális-civilizatorikus körbe”? Illetékes-e a Bibliáról nyilatkozni az, aki az eltérő gondolkodásúakat embernek sem tekinti? Ez a kirekesztés legfelső foka. Ez fasizmus, amely gyakran vált a történelemben az irtás motívumává. Ki állítja meg a Gábor Györgyöket?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.