Karlovy Vary: divatos cigány klisék

Kitörő taps és éljenzés fogadta A nyomozó csütörtök esti nyilvános bemutatóját a 43. Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon. A kritikusok és forgalmazók szerint az aznapi kínálatból Grigor Attila filmje volt a legjobb.

Vitézy Zsófia
2008. 07. 22. 11:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Anger Zsolt A nyomozó főszerepéért kapta az idei magyar filmszemle díját, így a nemzetközi sikerben a zsűri és a szakma is reménykedett, a filmunió tegnapi telt házas fogadásán Grigor Attila zavartan fogadta a gratulációkat. A bemutató után meghívásokkal, terjesztési ajánlatokkal halmozták el, többen jósoltak a filmnek díjat, de a fanyar külföldi kritikusok azt is megjegyezték, hogy az idei versenyprogram gyengébb a megszokottnál. Persze nem könnyű a szervezők és a zsűri dolga, hiszen a fesztivált Cannes és Berlin után rendezik meg, olyan művekből válogatva, amelyek ezeken a fesztiválokon nem indultak.
Az összes versenyben lévő magyar filmet az elmúlt napokban vetítették, így Dettre Gábor Tablóját és Lakatos Róbert Bahrtalo!-ját az East of the west szekcióban, illetve Nemes Gyula Letűnt világ című, a Kopaszi-gátról szóló dokumentumfilmjét. A Tabló és a Bahrtalo! nincs egyedül témaválasztásával a mezőnyben, több kelet-európai rendező is érdekesnek vagy divatosnak találta a cigányok világát. Azonban egyikük sem foglalkozik a már Nyugat-Európát is fojtogató társadalmi problémával, amit a cigányok évtizedek óta megoldatlan vagy rosszul kezelt helyzete okoz. Ehelyett felvonulnak előttünk a szokásos klisék, az alkudozó, evő-ivó, életszerető, szabad és természetes cigányokról. Az albán Mao Ce-tung című filmben ötpercenként elhangzik az a mondat, hogy „mi a szabadságot szeretjük, a zenét és a táncot”, majd mindezt be is mutatják. Nem látunk sem a dokumentum-, sem a játékfilm műfajban olyan művet, amely mondjuk az önigazolást kereső vagy pusztán tanulatlan szavazatokat vásárolni akaró politika által generált, sokszor vérre menő konfliktusokat ábrázolná. Pedig amíg például a francia Gyűlölethez hasonlóan őszinte és fájdalmas filmek nem születnek, addig az erre a témára adott pénz inkább a probléma elfedését, mint feldolgozását szolgálja Írországtól Olaszországon és Magyarországon keresztül Albániáig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.