A jazz Próteuszának újabb alakváltozásai

Turi Gábor
2008. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annyiféle alakot öltött, olyan sok formában mutatta meg magát Herbie Hancock, a jazz Próteusza, hogy csak találgatni lehet, mi rejlik személyisége legmélyén. Hard bop, soul jazz, funky, pop- vagy klasszikus zene – a 68 éves mester elképesztő könnyedséggel ölti magára a különböző stílusok jegyeit, olykor egyszerre több irányba is szabadjára engedi fantáziáját. A popularitásnak gyakran, a minőségből ritkán engedett hosszú pályafutása során, de bármihez nyúlt is, az – mint a díjak, elismerések is jelzik – magán viselte az eredetiség lenyomatát.
Az V. Veszprémi Ünnepi Játékok legnagyobb érdeklődéssel várt, a rossz idő miatt a vár barokk környezetéből az új Veszprém Arénába átkerült koncertjére utóbbi lemezeinek (Possibilities, 2005; River: The Joni Letters, 2007) anyagával érkezett. Mindkettő újabb nyitás a szélesebb publikum felé: az előbbi különböző helyeken, más-más muzsikusokkal és énekesekkel rögzített dalgyűjtemény; az utóbbi tisztelgés a popzene klasszikussá kanonizálódott énekes-szerzője, Joni Mitchell előtt. A River kétszeres Grammy-díja elegendő alapot kínált ahhoz, hogy több hetes turnét lehessen rá felfűzni. Tódult a közönség Veszprémbe is; mintegy kétezren váltották meg a borsos árú belépőket, hogy a rendezvénycsarnok leválasztott felében részesei legyenek a világsztár(ok) jelenléte által kínált mámorító élménynek.
Tudvalevő, hogy a külföldi muzsikusok szeretik a magyar közönséget, mert a magyar közönség is szereti – ünnepelni – őket. Hancock rendkívül jó hangulatban lépett a színpadra, felszabadultsága a nézőtérre is átterjedt. A két és fél órás koncert az eltervezettség és a spontaneitás, az együttes játék és az egyéni produkciók kettősségének jegyében telt. Mindenki megkapta a magáét: a jazz hívei Chris Potter erőtől duzzadó szaxofon-, Dave Holland gyönyörű tónusú bőgő- és nem utolsósorban Hancock intenzíven építkező akusztikuszongoraszólóival, a popzene rajongói a fehér Sonya Kitchell fátyolos, a fekete Amy Keys erőteljes énekével, Vinnie Colaiuta kőkemény, virtuóz rockdobolásával, a világzenében utazók az afrikai Lionel Loueke gitáros Tavaszi szél című magyar népdal-parafrázisával, az estélyi ruhások pedig a VIP-fogadás terülj-terülj asztalkájával és a hazai hírességek látványával.
Herbie Hancock és kiváló muzsikusokból álló csapata zajos sikert aratott a Lehetőségek folyója című turné magyarországi állomásán. Eredményes estét könyvelhettek el az elitfesztivál címmel illetett Veszprémfeszt szervezői is. Csak keveseknek tűnhetett fel, hogy a szűnni nem akaró tapssal fogadott koncert az 1964-es Cantaloupe Island és az 1973-as Chameleon – Hancock korabeli, meghatározó szerzeményei – repríz előadásával zárult.
Végtére ez is a lehetőségek közé tartozik.
(Herbie Hancock koncertje. Veszprém Aréna, július 24.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.