Legendákra épül a szlovák nemzeti önbecsülés

Neszméri Sándor
2008. 10. 13. 18:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bajban vannak a szlovák történészek. A politikusok úgy döntöttek, nem várják meg a tudományos feltárómunkát egy-egy történelmi személyiség kapcsán, hanem sajátos eszközeikkel – törvényalkotással – döntik el, ki legyen az, aki köztiszteletnek örvendve erősítse a szlovák nemzetben az önbecsülést.
Amikor januárban Robert Fico meghirdette kormánya idei kiemelt feladataként a nemzeti büszkeség építésének a programját, és az egyik követendő példának Juraj Jánosíkot nevezte meg, aki „az első szociáldemokrata volt”, mert a „gazdagoktól elvette, a szegényeknek szétosztotta” az anyagi javakat, még mosolyogva figyelmeztették a történészek a kormányzó hatalmat arra, ez csak legenda, de megengedték, hogy a „szegény emberek kilátástalan helyzetükben ragaszkodtak a meseszerű Jánosík figurába, a hegyi legények kapitányába, s újra várták eljöttét”. Amikor azonban a legenda szerinti századost hivatalosan posztumusz a Szlovák Hadsereg őrnagyává léptették elő, már felvilágosítómunkába kezdtek, s rávilágítottak, Jánosík köztörvényes bűnöző volt, az útonállók kis számú bandáját vezette, s bár igaz, nemeseket is kiraboltak, de vásári napok alkalmával az egyszerű kereskedőket is, és semmi sem igazolja, hogy ő lett volna „az első szlovák szociáldemokrata”. Dokumentum nem bizonyítja, hogy akárcsak egy krajcárt is a szegényekre költött volna, ellenben megvan a „rendes bírósági peranyaga, amely alapján rablóként végezték ki akasztással”.
Az őrnagyi rang mégis megmaradt Jánosíknak, a kormányfő nemzetébresztő szándékát ezért a Szlovák Nemzeti Párt folytatta, aki törvénytervezetet nyújtott be „a nemzet atyja” meghatározására, akit Andrej Hlinkában vélt felfedezni. A történészek visszakérdeztek, vajon ki lesz akkor „a nemzet anyja”, merthogy Hlinka katolikus pap volt, s bár Csehszlovákia megalakulása után a nemzeti párt élére állt, az egyház kötelékéből sosem lépett ki, s papként halt meg 1938-ban. Közben azonban elvetett mindent, ami baloldali – szociáldemokrata és kommunista – a politikában és a társadalomban. De nem viselte el az evangélikusokat sem, akik legalább annyit szenvedtek tőle, mint a zsidók, a romák és más kisebbségek. Olyannyira intoleráns ember volt, hogy egyszer azt találta nyilatkozni: „Én vagyok a szlovák nemzet Hitlere”. A történészek nem sokra mentek ellenvetéseikkel, csak anynyit értek el, hogy Hlinka tényleg nem lett minden szlovák atyja, ám a törvény róla – a „lex Hlinka” – megszületett, s már készítik is emlékművét, amelyet a szlovák parlament épületében helyeznek majd el. A történészek egyre kevésbé értették, mi történt a szlovák törvényhozókkal, pedig csak a régi mondás igazára kellett volna várniuk – türelem rózsát terem – felvilágosodásukhoz. A rózsa ugyanis szeptemberre megérkezett a parlamentbe Alexander Dubcek személyén keresztül, akiről ugyancsak törvényt terjesztettek elő, benne az „emberi jogokért, a demokráciáért és a szlovák államiságért végzett elévülhetetlen” érdemekkel. A történészek már csak csöndben mondták, hogy igaz, az „emberarcú szocializmus” látomásként Dubcek nevéhez köthető, de azóta tudjuk, kommunistákkal emberarcúvá semmit sem lehet formálni. S felidézték, hogy Dubcek végigjárta a totalitarista párt ranglétráját, mindig megbízható elvtársként viselkedett, és igazi pluralizmust sosem akart, ezért is készítette elő 1968-ban azt az alkotmányt, amely szovjet mintára Csehszlovákiában is kimondta „a kommunista párt vezető szerepét a társadalomban”. Hogy mégis bevonultak az országba a „szövetséges tankok”, az más kérdés.
A történészek bajban vannak. Nem azért, mert halkan szóltak, hanem mert erre a beszólásra végre megkapták a választ. Boris Zala, a Fico vezette Smer ideológusa, a „lex Dubcek” beterjesztője elmagyarázta: a történészekre nem hagyhatjuk, hogy neves személyiségeink munkásságát feldolgozzák, nekünk legendákra van szükségünk, és ezeket a legendákat a politikusoknak kell olyan közkinccsé tenni, amely alapján tudni fogják az emberek, milyen értékeket kövessenek. Merthogy „a történelem nem fekete-fehér”.
Ezt Szlovákiában ez idáig a történészek mondták. Úgy tűnik, roszszul tették: maguknak ártottak vele, most senki nem hallgat rájuk. A politikusok legalábbis nem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.