Nem érdekli a Gulya-ügy a politikai elitet?

Annak ellenére, hogy Tocsik Márta mintegy 800 millió forintos sikerdíjánál jóval több pénzt, közel kétmilliárd forintot kapott egy harmincezer forintos tőkével létrehozott betéti társaság a MÁV Cargo privatizációjában való közreműködéséért, a magyar politikai elit feltűnően érdektelennek mutatkozik az ügylet részleteinek feltárásában. A Geuronet Bt. tranzakcióban való tevékenysége máig tisztázatlan, az azonban biztos, hogy a cég nevében tárgyaló Gulya András ismeretségi körében számos vezető politikus megtalálható mind a jobb-, mind a baloldalról.

Munkatársainktól
2009. 01. 31. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felmerülhet az összejátszás lehetősége az eladók és a vevők között a MÁV Cargo értékesítése kapcsán, ám az MDF konkrétan nem talált fogást, bizonyítékot arra, hogy a Geuronet Bt. megbízása pusztán csak azért történt, hogy a vételi összeg egy részének eladókhoz való visszautalásának technikai feltételeit megteremtsék – fejtette ki érdeklődésünkre Katona Kálmán volt közlekedési miniszter. Az MDF-es képviselő leszögezte, pártja a vasúti teherszállítási üzletág privatizációját sem támogatta, az eladás és a közel kétmilliárdos sikerdíj vevők általi kifizetése azonban rengeteg kérdést vet fel. – Az eladás ugyanis magyar szempontból jó, 102,5 milliárd forintos áron történt, a vevő Rail Cargo Austria sikerdíj kifizetésében való érdekeltsége tehát nehezen megfogható – fogalmazott Katona Kálmán. A volt tárcavezető nem tartja kizártnak, hogy a Geuronetnek ellenszolgáltatás nélkül fizettek ki közel kétmilliárdot. A politikus közölte, az MDF információs csatornáin keresztül próbált fogást találni az ügyleten, ám nem találtak semmilyen kézzel- fogható bizonyítékot arra, hogy a tranzakcióval valami nem volt rendben. Katona szerint ez egyébként is elsődlegesen a nyomozó szervek (a Nemzeti Nyomozó Iroda eljárást indított az ügyben, ez azonban egyelőre nem vezetett eredményre) és a kormány feladata lenne. A képviselő a közelmúlt tapasztalatai alapján úgy vélte, egy parlamenti vizsgálóbizottság esetleges felállítása sem járhatna sikerrel.
Információink szerint a Geuronet nevében eljáró Gulya András 2003-tól kezdve pár éven keresztül az MDF külügyi kapcsolatainak ápolásában is közreműködött. Katona kifejtette, ő erről nem tud, választmányi elnökként, de az infrastruktúráért is felelős képviselőként sem találkozott vele.
– A Fidesz a következő frakcióelnökségi ülésen foglalkozik Gulya András cégének sikerdíjával, s akkor döntenek, milyen lépéseket tegyenek – nyilatkozta lapunknak Fónagy János. A Fidesz politikusa, volt közlekedési miniszter a világ disznóságának tartja a kétmilliárdos jutalékot, amelyet a MÁV Cargo eladása után kirobbant botrány kapcsán is szóvá tett. Tavaly februárban az MTI úgy tudósított: Gulya az Orbán-kormány idején miniszteri biztos volt a Pénzügyminisztériumban, s szakértőként is alkalmazták. Ezzel kapcsolatban Fónagy akkor azt mondta, valóban nem ismeretlen számukra Gulya, 1998–1999 fordulóján rövid ideig, több státusban állt szolgálatban az Orbán-kormány működése alatt.
– Ezek egy-két hónapos szolgálatok voltak, de ahogyan megismertük munkáját, személyiségét, megváltunk tőle – közölte akkor Fónagy.
Az MSZP szakpolitikusait hiába kerestük tegnap, hogy nyilatkozzanak a sikerdíj-kifizetésről, egyedül Nyakó István szóvivőt értük el, aki érdemben nem tudott hozzászólni a témához. Az SZDSZ-ből lapzártánkig nem akadt senki, aki érdemben reagált volna az ügyre.
A botrányos ügyletet a Format osztrák gazdasági hetilap tavaly februárban tárta fel, amikor közölték: a MÁV Cargo részvényeinek megvásárlásához nyújtott szolgáltatásokért – sikerdíj gyanánt – 7,1 millió eurót kaphat egy Geuronet Bt. nevű magyar cég annak a 2007. júniusi keltezésű megbízási szerződésnek az alapján, amelyet Gustav Poschalko, az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) elnökségi tagja kötött a betéti társasággal. A lap szerint az osztrák államvasutaknál olyan vélemények keringtek, hogy a pénz egy részét a döntéshozók megvesztegetésére szánták. A szerződés tényét másnap elismerte az RCA. A magyar sajtó megkeresésére kifejtették: az öszszeg a MÁV Cargóért fizetett pénz 1,75 százaléka, s ez egyáltalán nem számít különlegesen nagynak az üzleti világban. Gustav Poschalko leszögezte: a Geuronettel kötött szerződés túlnyomórészt lobbitevékenységre jött létre.
A botrány kipattanását követő napokban Budapesten senki nem vállalta az ismertséget a Geuronet Bt. nevében tárgyaló Gulyával. A MÁV Zrt., a MÁV Cargo és a konzorciumi tag GYSEV vezetője kijelentették: nem ismerik a céget. Egyedül egy magyar kormánytag ismerte el, hogy találkozott Gulyával. Garamhegyi Ábel, a közlekedési tárca szakállamtitkára 2007 első felében hivatalában fogadta az RCA vezetőit. Ezen a találkozón Gulya tolmácsként szerepelt. Bár őt senki sem akarta ismerősei között tudni, a férfi – egy közösségi portálon regisztrált oldala szerint – sok fontos embert ismert Budapesten. Többek közt Dióssy Gábort, a Máv Cargo tenderlebonyolítást végző elnökét, Kóka János volt gazdasági minisztert vagy Braun Róbertet, akinek cége a MÁV-leánynak is adott tanácsokat.
A magyar sajtó tavaly februárban hajtóvadászatot indított a Geuronet után. Tévéstábok jelentkeztek be a cég Fillér utcai portája elől, majd kiderítették: Gulya akkor a Szerencsejáték Zrt. alkalmazásában állt, de ott hónapok óta nem látták. A cégnyilvántartásból kiderült: a Geuronet Bt.-t Budapesten, 2001-ben harmincezer forintos tőkével jegyezték be. A cég beltagja Gulya Viktória, a vele azonos lakcímen szereplő Gulya András 2007. július 16-ig a Perfekt Zrt. felügyelőbizottságának tagja volt. A Perfekt Zrt. korábban Gyurcsány Ferenc érdekeltségi körébe tartozott. A hazai lobbisták kijelentették, hogy nem ismerik a Geuronetet. A Public Affairs Tanácsadók Szakmai Szövetsége a Központi Igazságügyi Hivatalhoz fordult, kérve annak megvizsgálását, hogy a Geuronet Bt. szolgáltatása a lobbitörvény hatálya alá tartozott-e, s hogy a társaság tevékenységével megsértette-e a lobbitörvényt. A hivatal megállapította: a Geuronet Bt. nem végzett hazánkban lobbitevékenységet.
A kormányszóvivő szerint a rendőrség érdemben vizsgálni kezdte a MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban megjelent sajtóértesüléseket. A Nemzeti Nyomozó Iroda március 13-án tett feljelentést a korrupciógyanús ügyben, ám azóta sem jutott eredményre.
A nyilvánosság előtt nem, de a Központi Igazságügyi Hivatal idézésére, ügyvédje jelenlétében maga Gulya is nyilatkozott. Azt állította, szerepe tanácsadásra, stratégiai terv készítésére és imázsjavításra szorítkozott, ezért havonta tízezer euró körüli juttatásban, 1,6 (mai árfolyamon két-) milliárd forintos sikerdíjban részesül. Gulya szerint az „imázs javítására és az aggodalmak eloszlatására” a Rába szennyezése miatti feszült osztrák–magyar viszony, valamint az OMV–Mol felvásárlási kísérlet miatt volt szükség. A tanácsadói szerződést aláíró Gustav Poschalko, az RCA elnökségi tagja a Magyar Közlekedés márciusi számában arra a kérdésre, végül is mi indokolta a Geuronet felkérését, azt válaszolta: Gulyáék olyan szolgáltatást ajánlottak, amit mások nem tudtak biztosítani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.