Justice for Tocsik Márta!

Kozák Márton
2009. 02. 15. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet az utóbbi hetekben címlapon, vezércikkben és más írásokban ismét kimerítően foglalkozott a MÁV Cargo privatizációjával és a Geuronet Bt. impozáns sikerdíjával. A szerkesztők tehát – helyesen – fontosnak és a lap olvasóit érdeklőnek tartják a témát, ezért érdemes rá viszszatérni.
„A Format cikkének megjelenése után a magyar politikai és gazdasági körökben is közismert Gulya Andrással egyszeriben senki sem vállalta az ismeretséget” – áll az egyik írásban (Megkapta a sikerdíjat a Geuronet Bt., Magyar Nemzet, 2009. január 17.). Az állításnak van ugyan valóságtartalma, de én már tavaly önként feladtam magam (A MÁV Cargo és a sajtó, Népszabadság, 2008. április 29.), jelezve, hogy Gulya nemcsak a privatizációs tender két szabad demokrata tagjával ápol ismeretséget, hanem – ennyit a személyes érintettségről – velem is.
Eme apró pontatlanság ellenére azt kell mondjam, hogy a Magyar Nemzet újságírói tényfeltárásból jól vizsgáztak, az idők folyamán a MÁV Cargo privatizációjáról minden releváns tényt közöltek. Így megírták, hogy a MÁV Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a MÁV Cargo eladására. Beszámoltak a bírálati szempontokról, így arról, hogy az első fordulóban egyenlő súlya volt a megajánlott árnak és az üzleti tervnek. Ismertették, hogy az első fordulóban a legmagasabb árat a szlovák Sped-Trans kínálta (81 milliárd), a Rail Cargo Austria (RCA) és a GYSEV konzorciumának 50 milliárdos ajánlata csak a hetedik legmagasabb volt. Az olvasók értesülhettek arról is, hogy a második fordulóra oly módon változtak meg a bírálati szempontok, hogy a legkisebb teret sem engedtek a bírálók szubjektivitásának, mivel egy egzaktan mérhető elem, a megajánlott ár volt a legfontosabb tétel – ezzel lehetett megszerezni az elérhető pontok 90 százalékát, a maradék 10-et pedig a további beruházások vállalásával, valamint a dolgozókat érintő, számszerűsíthető vállalásokkal lehetett elérni. A Magyar Nemzet olvasói megtudhatták, hogy az árajánlatokat tartalmazó lezárt borítékokat a pályázati anyagok beérkezését követően közjegyzői letétbe helyezték, s a pályázók az árboríték felbontása előtt ellenőrizhették azok sértetlenségét. Az olvasók értesültek arról, hogy a 102,5 milliárd Ft-os ajánlatával az RCA és a GYSEV Zrt. konzorciuma győzött (a második ajánlat, ettől jelentősen elmaradva, 86 milliárdról szólt), s hogy a nyertes emellett 43,5 milliárd forintos fejlesztésre is kötelezettséget vállalt.
A lap beszámolt arról, hogy a privatizációs tanácsadók korábban a MÁV Cargo üzleti értékét 50-60 milliárdra taksálták, a MÁV vezetői legfeljebb 80 milliárdos bevételről álmodtak; idézték a Wirtschaftblatt osztrák gazdasági lap írását, miszerint az osztrák ágazati szereplők szerint a megajánlott ár túl magas, mert a MÁV tehervagon-állományának egy része „már csak ócskavasnak jó”, s hogy nem tetszik nekik a MÁV Cargo 3200 dolgozója továbbfoglalkoztatásának garantálása sem. Júniusban arról is olvashattunk, hogy az Emeafinance című brit pénzügyi szaklap az év privatizációjának minősítette a MÁV Cargo eladását.
Úgy egy éve a lap megosztotta olvasóival a bécsi Format értesülését. Eszerint az ismeretlen kis Geuronet Bt. és a nyertes konzorcium osztrák tagja, a Rail Cargo Austria tulajdonosa, az ÖBB osztrák állami vasúttársaság tanácsadói szerződést kötöttek, ennek értelmében a magyar bt. a tender megnyerése esetén a vételár 1,75 százalékának (mai árfolyamon több mint 2 milliárd forintnak) megfelelő sikerdíjra jogosult. Az újságírók kiderítették, hogy a cégtulajdonos Gulya család egyik tagjának, Gulya Andrásnak számos ismerőse van a magyar politikai vezetők, ezen belül a MÁV Cargo privatizációját vezénylő SZDSZ-es gazdasági minisztérium szakemberei körében. A lap később közölte a Központi Igazságügyi Hivatalnak (KIH) a privatizációról, valamint a Geuronet Bt. privatizációval kapcsolatos tevékenységéről folytatott vizsgálatának eredményét is. A 2008. április 15-én nyilvánosságra hozott jelentés szerint a tenderkiíró minden pályázati feltételt egzakt módon szabályozott, azok a pályázók számára teljes körben átláthatóak voltak, s az eljárás korrektségét bizonyítja az is, hogy a tucatnyi vesztes ajánlattevő egyike sem kifogásolta a pályázati kiírás és az értékelés jogszerűségét.
Összegezve tehát: a Magyar Nemzet tényfeltárásból megfelelően teljesített. Éppen ezért meglepő, hogy a lap munkatársainak miért okozott nehézséget a tények interpretálása, miként vonhattak le a tényekkel alá nem támasztható következtetéseket. „A magyar rendőrség és a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) csaknem egy éve sikertelenül vizsgálja a lapértesülés igazságtartalmát, amely szerint a Geuronet Bt. szereplése csupán elfedi azt a tényt, hogy a pénzt magyar politikai pártoknak szánták a pályázat kedvező elbírálása érdekében” – olvashatjuk például a lap január 17-én megjelent egyik cikkében (aznap ugyanis három írásban foglalkoztak az üggyel). De hiszen a Magyar Nemzet nemcsak a Központi Igazságügyi Hivatal fentebb idézett vizsgálatáról számolt be, hanem arról is, hogy a nyertes konzorcium 20 százalékkal magasabb árat kínált a második legtöbbet kínálónál. Mivel pedig a pénzügyi ajánlatnak döntő súlya volt a pályázatok pontozásánál ­– erre az átlagos memóriájú olvasók emlékezhettek –, értelemszerű volt a Gulya által tanácsokkal segített osztrák vezetésű konzorcium sikere, lévén hogy ők 102,5 milliárd forintot ajánlottak, a második pedig csak 86 milliárdot. Tán azt hálálták volna meg a sikerdíjjal a magyar politikai pártoknak, hogy sokkal magasabb díjat fizethetnek, mint amennyi a szoros győzelemhez elegendő lett volna? De ezt pár sorral lejjebb maga a cikkíró is elismeri: „A Geuronet tanácsadói munkája azért is magyarázatra szorul, mert az RCA–GYSEV konzorcium olyan árat ajánlott, amely több tíz milliárd forinttal megelőzi a második és a harmadik helyezett cégek ajánlatát, vagyis szoros versenynek nyoma sem volt”. E megállapításból következően a cikkíró is pontosan tudja, nem volt suskus és umbulda, a privatizációs pályázat elbírálása szakszerű és a kiírásnak megfelelő volt – a Geuronet tevékenysége meg magyar szempontból kifejezetten szerencsés, hiszen az RCA–GYSEV a győzelemhez elégségesnél sokkal többet fizetett. Ráadásul a sikerdíj az osztrák adófizetőket terheli, Gulyáék pedig a sokakat irritáló bevétel után még adót is fizetnek a Magyar Köztársaság adóhatóságának (APEH, figyelem!). Szóval miért is lenne életszerű a feltételezés, hogy az osztrákokkal szerződött Geuronet sikerdíját magyar politikai pártoknak szánták? A Magyar Nemzet helyesen érzékeli, hogy a pártok működési költségeit nem fedezik a legális bevételeik, a különbözet előteremtése érdekében pedig a pártok – mindegyik, és minél nagyobb, annál inkább! – sok olyasmit tesznek, amit rendes ember nem helyeselhet. A MÁV Cargo-ügyben azonban rossz helyen keresgélnek, hiszen – mint azt a lap által közzétett tények is alátámasztják – itt minden a magyar jogszabályoknak és a magyar érdekeknek megfelelően történt. Ha a lap a pártfinanszírozás hazug és álszent voltát akarja kutatni (egyetértünk, nincs ennél fontosabb téma!), nem is értem, miért nem a Gripen-sztorival foglalkoznak. Vagy a Strabaggal…
„A mai napig lapunkon és a Gulya »jó hírnevének« megsértéséért azóta már beperelt Heti Válaszon kívül érdemben alig foglalkozott tényfeltáró cikk a kéttocsiknyi skandalummal” – büszkélkedik ugyanazon lapszámban megjelent Gulya András című vezércikkében Szabó Anna. Nem értem, mi a skandalum. Mert ha a szerző úgy látja, hogy a Geuronet Bt.-hez hasonlóan Tocsik Márta tevékenységének is az volt az eredménye, hogy a Magyar Köztársaság közpénzei az elvárhatónál nagyobb mértékben gyarapodtak, kezdeményezzen perújrafelvételt, valamint „Justice for Tocsik Márta” mozgalmat! Vagy Szabó Annának nehézséget okoz különbséget tenni az „osztogatás” és a „fosztogatás” tényállása között? Hát hiába írta le önkezével ugyanezen cikkben pár sorral feljebb, hogy hiszen Gulya nem tornázta le „az osztrák fél érdekeinek megfelelően a vételárat sem, mivel az amúgy is húszmilliárd forinttal volt magasabb, mint a második legjobb ajánlat”? Akkor ez most vád vagy dicséret (mármint a magyar emberek szempontjából)?
Hiába a sok tényfeltáró cikk, ha van prekoncepció. Egy szintén a MÁV Cargo-ügyről folytatott magánmailváltásunkban például a Geuronet Bt. által beperelt Heti Válasz főszerkesztője, Borókai Gábor a Központi Igazságügyi Hivatal vizsgálatának fentebb idézett eredményét azzal magyarázta, hogy az intézményt „az SZDSZ moderálja”, értsd: a KIH a vizsgálat eredményét az SZDSZ kívánságának-érdekeinek megfelelően alakította (a levélváltás publikálásához bírom a főszerkesztő úr jóváhagyását). Pedig ha Jámbor Gyula, Szabó Anna, Borókai Gábor és sok más kolléga hagyta volna tollát csakis a feltárt tények által vezettetni, elkerülhették volna a logikai bakugrások és önellentmondások sorát.
„…a dolgot őt magát nézzük…”, áll évtizedek óta a Magyar Nemzet véleményoldala fölött. Én igyekeztem megfogadni a lap hajdani nagyszerű szerzője, Szabó Zoltán intelmét.

A szerző az MTV kuratóriumi elnökség tagja (SZDSZ)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.