origo.hu
Zebrán gázoltak el egy anyát és gyerekét Kaposváron
pedagógusbántalmazások az utóbbi két évben
2009. március eleje: megrugdosta tanárnőjét egy 16 éves általános iskolás fiú pár napja Szécsényben, miután a pedagógus rendre utasította őt az órán. A diáknak azért volt konfliktusa a rajztanárral, mert nem szeretett rajzolni.
2009. március eleje: bezárták a szertárba, és üvöltözés után mellkasba vágták az egyik tanárt a gödöllői Madách Imre Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégiumban. Az ügy előzménye, hogy a tornatanár rászólt az óra közben evő gyerekre.
2009. február vége: rendőrök és polgárőrök ügyeltek a rendre a pacsai általános iskola környékén, miután egy házaspár megfenyegette az intézmény alsó tagozatos igazgatóhelyettesét. A szülők – akiknek már korábban is volt konfliktusuk az iskolával – az intézmény zsibongójában támadtak a tanárnőre, miután a pedagógus szóvá tette gyermekük helytelen viselkedését.
2009. február vége: egy zalavári iskolában két diák a napközis tanárral került összetűzésbe, „lökdösődtek” az intézményben.
2009. február 18.: szülők bántalmazták az egyik makói iskola igazgatóját, mert állításuk szerint bántalmazta tizenhárom és tizenhét éves gyermeküket.
2009. február 4.: a Szabolcs megyei Mándok általános iskolájában egy anya és 18 éves lánya támadt egy tanítónőre, aki szóvá tette, hogy a kisebbik gyerek tetves.
2008. tél: ököllel ütötte meg tanárát egy diák Ónodon, miután pingpongozni akart, de a pedagógus nem engedte.
2008. tél: Sátoraljaújhelyen két, a sértett állítása szerint cigány férfi viperával súlyosan megvert saját kertjében egy pedagógust. Előzménye, hogy két évvel ezelőtt a pedagógus szemtanúja volt, amint kislányát az iskolaudvaron más gyerekek bántalmazzák. Szétválasztotta a verekedőket, egyikük apja azóta folyamatosan fenyegette, hogy „nyomorékká veri”.
2008. ősz: feldühödött cigány szülők megütöttek egy tanítót Kocsordon, miután a pedagógus gyermeküket elültette társai mellől, mivel zavarta és piszkálta osztálytársait.
2008. május 30.: egy 16 éves bökönyi diák úgy orrba vágta tanárát, hogy annak eltört az orra. Előzőleg a tanár felpofozta a fiú 10 éves öccsét, aki folyamatosan szidalmazta őt.
2008. május 28.: előbb az igazgatónőt megfenyegette, majd az egyik tanárnőt ütlegelte egy szülő a paksi Gazdag Erzsi iskolában.
2008. április 25.: fél év fiatalkorúak fogházában letöltendő szabadságvesztésre ítélte a bíróság azt a 17 éves fiút, aki megvert egy tanárt a Heves megyei Kiskörén. Az ítélet végrehajtását két évre felfüggesztették.
2008. tavasz: a Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnázium 16 éves cigány származású diákja fizikaóra alatt ütlegelte tanárát.
2008. tavasz: egy 17 éves kaposvári diáklány sorozatosan durván sértegette, leköpte tanárait, belekötött társaiba.
2008. március eleje: egy diák bántalmazta tanárát Újpesten, ezt követően Derce Tamás polgármester valamennyi kerületi önkormányzati iskolából kitiltotta a 15 éves fiút.
2008. március 12.: a Nógrád megyei Őrhalomban egy hugyagi házaspár bántalmazta az iskolaigazgatót amiatt, mert az órán sorozatosan fegyelmezetlenül viselkedő lányukat a pedagógus elültette a helyéről.
2007. április 13.: lefejelte tanárát egy hevesi általános iskola tizenöt éves tanulója. A pedagógus kórházi kezelésre szorult.
Gyorsított bírósági eljárásra van szükség a tanárok elleni erőszakot elkövetők ellen – mondta Hiller István oktatási miniszter hétfőn az Országgyűlésben egy interpellációra adott válaszában. Előzőleg Czomba Sándor fideszes országgyűlési képviselő a sorozatos tanárverések miatt azzal fordult a tárcavezetőhöz, hogy „amíg a szülő partnere a gyereknek a tanárverésben; amíg nyolc évig egyszer sem veszi a fáradságot, hogy a gyereke iránt érdeklődjön; amíg a gyerek azt látja, hogy a szülei munka nélkül jobban élnek, mint azok, akik becsülettel dolgoznak; vagy a jövőképe abban merül ki, hogy minél több gyereket szüljön csupán a megélhetése miatt, addig nem lesz érdemi változás”. – Jelenleg nincs semmilyen eszköz a pedagógus, az igazgató, a rendőr és a jegyző kezében sem – tette hozzá Czomba.
Hiller István oktatási és kulturális miniszter válaszában kifejtette: az elmúlt hetekben kezdeményezte az igazságügy-miniszternél a pedagógusok védelmét szolgáló jogi szabályozás felülvizsgálatát. Hozzátette: ennek eszközei a bűnmegelőzés hatékonyságát javító intézkedések, a fokozott rendészeti jelenlét, a feltárt esetekben gyorsított eljárás keretében történő szankcionálás és büntetőjogi módosítások lehetnek.
Kerpen Gábor, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke üdvözölte Hiller István kezdeményezését, azt azonban hozzátette: egy éve folyamatosan ezt kérték a szocialista tárcától. Kerpen Gábor rámutatott arra is, hogy ők már a tavalyi, iskolákhoz kötődő – egyre súlyosabb – erőszakos eseményekkel kapcsolatban megjegyezték: kellenek azonnal ható és hosszabb távon hatékony intézkedések. Előbbiek csoportjába tartoznak a jogszabály-változtatások. – A közösségellenes magatartást tanúsító diák adott közösségből való kizárását időszakosan vagy véglegesen lehetővé kell tenni akkor is, ha a fiatal tanköteles. Elejét kell venni az osztályban/csoportban kialakuló konfliktusok kialakulásának, ennek egyik alapfeltételeként minden közoktatási intézményben legalább egy, de adott normatív szabályozás szerint akár több gyermek- és ifjúságvédelmi felelős önálló alkalmazására van szükség. Mindkét javaslatunkat visszautasította a kormány – jegyezte meg a PDSZ elnöke. A szakszervezet fontosnak tartja a szülői ház és az iskola kapcsolatának megerősítését. Véleményük szerint bővíteni kell az iskolán kívüli együttes tevékenységek körét, az utóbbi időben a több tíz milliárd forintos forráskivonás éppen ezt a területet sújtotta leginkább. – A probléma megoldásában együtt kell működni szülőnek, iskolának és a különböző hatóságoknak, csoportoknak – tette hozzá.
– Azonnali kormányváltásra van szükség, a jelenlegi kabinettel ugyanis e problémára nem lehet már gyógyírt találni – mondta lapunknak Baranyi Károly szociológus, a Nemzeti Pedagógus Műhely (NPM) elnöke. – Ebből a tervezetből ugyanis nem lesz semmi, mivel megoldhatatlan, hiszen sok esetben a szülő tanácsolja a gyermeknek, hogy „rúgd le a tanár fejét”, s ha megteszi, vagy megpróbálja, akkor kit állítanak bíróság elé, a gyermeket? – hívta fel a figyelmet a visszásságra Baranyi Károly. Rámutatott: az igazi felelősöket kell a törvény elé állítani, azokat, akik nem nevelik vagy erőszakra buzdítják gyermekeiket, vagy az olyan politikust, aki megalkotta a „megélhetési bűnöző” fogalmát, és most ciánkapszulát osztogatna a társadalomnak. (Kuncze Gábor SZDSZ-es politikusra utalt a szakember – a szerk.) Baranyi Károly az oktatási intézményekben uralkodó állapotokért az SZDSZ-t okolta. Szerinte ugyanis a szocialisták azt teszik, amit a szabad demokraták mondanak nekik. Emlékeztetett: az NPM már három évvel ezelőtt feltette a kérdést a miniszternek, tudja-e, mi folyik az iskolákban, hogy verik a tanárokat. Kérdésükre a tárcavezető nem reagált; majd a szaporodó esetek kapcsán Hiller István tavaly felállított egy bizottságot, amely arra jutott, hogy a tanárok a hibásak, és pedagógiai módszerekkel kell kezelni a bajt. – Az is bebizonyosodott, hogy az integrált oktatás egyszerűen katasztrófa; Brüsszeltől a kisebbségeket képviselő civil szervezetekig hangoztatják, hogy az eltérő képességű vagy a tananyaggal lassabban haladni képes tanulóknak külön iskolára, külön tantervre van szüksége, olyanra, ami érdekli őket. Azért történik ugyanis a sok rendbontás, mert a diákok részéről semmilyen érdeklődés nem mutatkozik az iskola iránt – tett hozzá. Kifejtette: a tanulók ma azt gondolják, bármit megtehetnek, verekedhetnek, vagy akár egy tanárnőt is zaklathatnak szexuálisan, majd amikor a pedagógus védekezik, akár fizikai ellenállást tanúsítva, az esetet telefonnal rögzítik. Ezután a tanár jó eséllyel számíthat arra, hogy az elkövetők beperelik és/vagy elbocsátják.
Önmagában nem lesz elég ez a program, de lépni kell, az biztos – mutatott rá Münnich Iván agressziókutató. Hozzáfűzte ugyanakkor: ha a tervezet csak deklaráció, és nem lesz mögötte valódi tenni akarás, akkor ez a program is pusztába kiáltott szó marad. További gyenge elemként definiálta az iskolapszichológusok alkalmazását, mint mondta, a szakemberek eddig is dolgoztak, ha hagyták őket, mert ha leépítés volt egy intézményben, legelőször őket bocsátották el. – Vagyis az iskolapszichológusi intézményt sem kellett „feltalálni” – emelte ki Münnich Iván. Az agressziókutató szerint az is kérdés, a válság közepette mennyire lesz képes dotálni az állam e programot, mert a kormány eddig is jobbára csak elvonta a pénzt az oktatásból. Úgy vélte, meg kell fogalmazni, honnan lesz minderre forrás, máskülönben „az egész csak PR-fogás”. – A hálózat szerves része a család, ahol a gyermek felnő, ahol az első viselkedési mintákat kapja vagy nem kapja – magyarázta Münnich, aki rámutatott: a cigány gyerekek részére külön programokat kell indítani, olyan rendszerbe kell őket bevonni, melyben jól érzik magukat, ahol tetszik nekik a tanulás. – Mert tény, hogy a cigányság világképében az agresszió helyet kap, ezt kellene mással helyettesíteni – figyelmeztetett.
Az ügyben többször kinyilvánította véleményét Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa is, elmondta, mindenkinek van felelőssége e téren. Megjegyezte, nagy a nyomás az iskolákon, a pedagógusokon, hogy oldják meg a problémát. – A tanárok azonban egyedül képtelenek felvenni a küzdelmet az iskolai erőszak ellen, s hagyják is meg a pedagógust annak, ami: neveljen, tanítson. Ne a pedagógustól várják el, hogy rendőr legyen, nyomozzon, vagy pszichológusként működjön közre a probléma megoldásában – hangsúlyozta, hozzátéve: az iskolai erőszak nem pedagógiai probléma, sokkal összetettebb kérdés, amely túlmutat az iskolán.
Zebrán gázoltak el egy anyát és gyerekét Kaposváron
Kiderült, mi okozhatta a hatalmas robbanást Ferencvárosban
Szegedi Erika elárulta: ez a három csillagjegy lesz a leghosszabb életű
Ez az egyszerű ásvány lehet a Hold legnagyobb kincse
Szörnyű tragédia történt, gyászol a Bódi család: "Nem térünk magunkhoz!"
Baljós hír érkezett Csehországból, aggódhatunk, hogy a szele ne érjen ide
Közlekedési káosz jön Óbudán, hatalmas dugókra kell készülni
Ha így eszed a spenótot, többet árt, mint használ
Mikel Arteta figyelmeztette a Liverpool csapatát, és meglepő dolgot árult el
Magyarország blokkolta az uniós szankciókat
Slot az apjáról beszélt, Szoboszlairól megfeledkezett a Liverpool meccse előtt
Halálos fenyegetéseket kapnak a debreceni oktatási és nevelési intézményekben dolgozók
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.