Rikkancsok

A n y a n y e l v ü n k

Balázs Géza
2009. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz év alatt leszoktam arról, hogy az újságárusbódék kirakatát böngésszem. Csak maradék kedvenc lapomért megyek szombatonként a standhoz, érzem, az utolsó mohikánok egyikeként. Mert az újságosbódé ma már sokcélú (multifunkciós) épület. Közönsége is kicsit megváltozott. Tapasztalatom szerint leginkább telefonkártyát vásárolnak, telefont töltenek föl, lottószelvényt vesznek és tippelnek, a legutóbb pedig már kávéautomatát is láttam az újságosnál. Újságot vásárolni egyre nehezebb.
Húsz év alatt elillant a szakmai tudás. Az újságárusok többsége nem tudja, hogy mit árul. Ha az érdeklődő kérdez, többnyire tágra nyílt tekintet fogadja: Van ilyen lap? Nem tudok róla!
Húsz év alatt szemmel láthatóan romlott a minimális számtani ismeret. Korábban az újságosok fejben összeadták a négy-öt lap árát (fejből ismerték az árat is), manapság kis számológép kerül elő, hogy megmutassa, mennyi is a 76+145 forint.
Húsz év alatt teljesen eltűnt a korábbi pesti utcák, aluljárók állandó, kedves szereplője: a rikkancs. Ma már a szót sem ismerik az egyetemi hallgatók. Ők éppen húszévesek, vagy alig többek.
Rikkancs szavunk a nyelvújítás során keletkezett a rikkant, rikkan igéből. A rikkancs eredetileg rikoltó, kikiáltó, csősz. 1900-tól a kiabáló, a lapokat kikiáltó módjára áruló újságárusokra is alkalmazták.
Az 1980-as években az Örs vezér téri aluljáróban még változatos szövegeket kiabáltak a rikkancsok, s ezzel jókedvre derítették és vásárlásra ösztönözték a munkába vagy hazaigyekvőket. Az újságárusnál nem volt sorban állás, mindenki előkészítette az újság (rendszerint borravalóval megtoldott) árát, s már fel is kapta a lapot. Ezt a gyors újsághoz jutást ösztönözte a rikkancs szövege: „Nem kell itten sorban állni, csak a pénzt lehajigálni” (1983). A rikkancsok persze többnyire szenzációkat harsogtak. Azokban az időkben sokszor tréfás, beugrató szövegeket: „Leugrott a tizedikről, mert azt hitte, hogy csak egy ugrás a Sugár” (1981), „Megtalálták Attila kardját! Föl volt akasztva egy Dohány utcai telefonfülkében” (1984). Az újságárusok szívesen utaltak az időjárásra is. Esős időben például ezt kiabálták: „Föltalálták az összecsukható esernyőt!” (1984). A legtöbb szlogen az akkori egyetlen bulvárlapra, az Esti Hírlapra vonatkozott: „Olcsóbb, mint a gyógyszer: megjelent az Esti Hírlap” (1986), „Még mindig a legszebb ajándék az Esti Hírlap” (1987), „Esti Hírlap a nagymamának, Esti Hírlap a nagypapának, Dörmögő az unokának” (1987). Tömören, zenei okból mondattá formálva: „Esti a Hírlap!”, „Kettős a gyilkosság!”
Értelemszerűen a napi politika is rányomta bélyegét az újságárusrigmusokra: „Itt az Új Álláskereső! Ezt olvassa Nyers és Rezső!” (1990).
Ha elfáradt a rikkancs-újságárus, csak annyit mondott: „Van még!” (1984).
Megdöbbentő, szinte hihetetlen, hogy a nem is oly régen még viruló városi folklór egy jellemző műfaja ilyen gyorsan elillant, eltűnt a történelem sülylyesztőjében. Én is csak azért tudtam felidézni néhány szöveget, mert már akkor is szorgalmasan jegyzeteltem a mindennapi nyelvi megnyilvánulásokat.
Ha egy nyelvi kisműfaj ilyen gyorsan, még életünkben porrá válik, s jórészt még az emlékeinkből is kitörlődik, akkor megértjük, hogy mivé lehetett, hogyan tűnhetett el a magyar történelem, a szóbeliség számos, ezernyi apró műfaja, szövege, az igricek, regösök énekei, voltaképpen az egész eredeti történelmünk. „Emlékeink szétesnek, mint a régi szövetek…” (Márai Sándor). És azt is tapasztalom, hogy az információk tobzódásának korszakában még kevesebbet tartunk megőrizendőnek, tehát még gyorsabban felejtünk, s majd a történelem is ugyanígy, ugyanezzel a sebességgel fog elfelejteni bennünket. Hangunkat, szavainkat, szólásainkat. Eltűnünk majd, mint egy múlt heti sms.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.