Tévesen köröznek magyar autókat

Tévesen, lopottként tart nyilván magyar autókat az okmányirodák regisztrációs rendszere, mert nem ismeri fel a külföldi rendszámokban használt írásjeleket. Ha a rendőrség ezt az adatbázist veszi figyelembe, a kocsit lefoglalhatják.

Csibra Tibor
2009. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tévesen körözhetnek magyar rendszámú autókat a hatóságok a nyilvántartási rendszer hibái miatt, a gyanútlan vezetőkre hoszszas procedúra várhat, hogy bebizonyítsák: nem lopott járművel közlekednek – értesült lapunk. Olvasónk a múlt héten szerette volna átíratni saját nevére kocsiját, amelyet korábban is maga használt céges autóként. A hölgy a vállalkozás vezetőjeként jelen volt a jármű üzembe helyezésekor, amikor a kereskedőtől újonnan megvette. Az átíratáskor az okmányirodán közölték vele, hogy a Toyota körözés alatt áll, mert ellopták. Olvasónk jóhiszeműen jelezte, ő nem tett olyan bejelentést, hogy az autót eltulajdonították volna. Az ügyintéző felhívta a figyelmét, hogy nem ő, hanem az eredeti tulajdonos élt feljelentéssel, akinek a kocsiját használja. Az okmányiroda információs rendszere a rendszám alapján riasztotta az ügyintézőt. Az ügyintéző és olvasónk együtt keresték meg a rendőrséget, hogy segítsen tisztázni a helyzetet.
A budaörsi kapitányság információ szerint a Toyotát körözték, de kiderült, hogy csak a rendszám egyezett, mivel az információs adatbázisba hiba csúszott. A keresett jármű valójában egy BMW volt, amelyet Németországban, Kölnben loptak el tavaly. Egyébként az ORFK is a BMW-re adta ki a körözést. Rendszáma hasonló, mint a Magyarországon használt, három betű, három szám, de ott az első betűt kötőjellel választják el a következőktől. A magyar operációs rendszer úgy lett beállítva ugyanis, hogy nélkülözi az írásjeleket, így azokat nem veszi figyelembe. A Németországban körözött rendszámot egyszerűen összevonta, kivette belőle a kötőjelet, így az már megfelelt az olvasónk Toyotáján szereplő feliratnak. Ráadásul a magyar keresőbázis a hazai adatokat rendeli hozzá az azonosítóhoz, ebben az esetben a BMW helyett a Toyota paramétereit, típusát, színét, alváz- és motorszámát adta meg. A német kocsi így szinte eltűnt a magyar rendszerből, bár azt keresték, mégis olvasónk autójának adatai alapján.
A hölgynek igyekeztek segítséget nyújtani az okmányiroda, s a rendőrség dolgozói is, azonban a körözött német kocsi rendszámát többszöri próbálkozásra sem sikerült bevinni a számítógépes rendszerbe, mert a kötőjelet nem tudta értelmezni. Végül az okmányiroda informatikus szakemberei nyúltak a szoftverhez, amely elfogadta az írásjelet. Olvasónknak természetesen minden dokumentumot be kellett mutatnia saját autójáról a rendőrségen, hogy az valóban az ő tulajdona. A budaörsi kapitányságon azt tanácsolták neki, hogy ne közlekedjen a járművel, míg a vizsgálat le nem zárul. Később kapott egy igazolást, ami leírta az esetet, s az eljárást. A hölgynek nyilatkozó parancsnok azonban nem ígérte neki, hogy a passzus mentesíti a felelősségre vonás alól, ha egy rendőrjárőr megállítja az úton. A procedúra egy hete alatt olvasónk nem merte használni a kocsit, holott három kisgyermeke van, akiket rendszeresen fuvaroznia kell.
Az intézkedő rendőr valóban lefoglalhatja a járművet, vezetőjét őrizetbe is veheti, ha az nem tudja tisztázni hasonló esetben az ellentmondást. A hatóság kész adatokat kap az ellopott járművekről, s azok alapján cselekszik, nem mérlegeli, hogy ki, miért és hol tette a bejelentést. Tímár Zoltán, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a konkrét esetről lapunknak elmondta: munkatársai kivizsgálták az ügyet, de ők más adatokat kaptak a kocsiról. A hatóság adatbázisában az eredeti rendszám, így a BMW adatai szerepelnek. Azt a kocsit valóban keresik, de az említett okból ők nem keverték volna össze a Toyotával. A rendőrség már több javaslatot tett az okmányirodáknak a hasonló félreértések megszüntetésére, de az eredményről nincs tudomásuk – hívta fel a figyelmet Tímár Zoltán.
Kozma Péter közlekedési szakjogász lapunknak úgy nyilatkozott: hasonló üggyel még nem találkozott, de aggasztónak tartja az esetet. Ezek szerint az okmányiroda gyakorlata alapján bárki eljárás alá vonható – tette hozzá. A szakember szerint sürgősen ki kell javítani a szoftveres hibát, mert nemcsak a német, hanem a svéd, finn és belga rendszámok is nagyon hasonlítanak a magyarországira. Kozma Péter érthetetlennek tartja, hogy a nyilvántartásban miért nem szerepel a kiadó ország felségjele, mert az egyértelműen tisztázhatná származási helyét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.