Ezután is zavartalanul róják a kilométereket útjainkon a Szlovákiában bejegyzett, de magyar állampolgárok által használt luxusautók. Mint azt egy szlovák rendszámok ügyintézésével foglalkozó cég munkatársától megtudtuk, semmi kellemetlenségre nem kell számítaniuk azoknak a honfitársainknak, akik inkább északi szomszédunk tábláját hordják a kocsijukon, s nem a magyart. – Tavaly szó volt arról, hogy a hatóságok majd utánanéznek, kinek hány autó van a nevén, de azóta sem történt semmi – közölte a cég munkatársa. – A hatóságok még odáig sem jutottak el, hogy a szlovák kollégáikkal felvegyék a kapcsolatot az ügyben, s szerintem jó ideig nem is lépnek – tette hozzá.
*
A munkatárs szerint a hatóságoknak akkor sem lenne könnyű dolguk a szlovák rendszámmal közlekedő autósokkal, ha valóban lefolytatnák az ellenőrzéseket, mivel a rendszámhoz szükséges regisztrációt végző cég az Európai Unió szabályai szerint jár el. – Még rendes, létező lakcímet is tudunk biztosítani az ügyfeleinknek – közölte.
A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságától (VPOP) ugyanakkor azt a választ kaptuk, hogy már tavaly ősz óta ellenőrzik a külföldi rendszámú autókat. Sipos Jenő, a VPOP szóvivője lapunknak elmondta: nagyjából egy év alatt országosan több ezer nem magyar rendszámú járművet állítottak meg és ellenőriztek a szervezet járőrei. Az akciókhoz felhasználták az autókereskedők jelzéseit és más bejelentéseket is. A szóvivő azonban megjegyezte, hogy a fináncok – ha jogsértést sejtenek – nem vizsgálódhatnak, csupán az adatok rögzítése a dolguk. – Ha visszaélés gyanúját észleljük, az információkat azonnal továbbítanunk kell az adóhatóságnak – mondta Sipos Jenő. Majd közölte: jogszerűen vezethet idehaza külföldi rendszámú autót az, aki a rendszámmegjelölt országban él. Legtöbbször akkor sem beszélhetünk visszaélésről – tette hozzá –, ha a sofőr családja, rokonsága lakik külföldön, s emiatt használ itthon más ország rendszámával ellátott gépkocsit. Természetesen az sem kizárt, hogy egy külföldi cég tulajdonosa, alkalmazottja ül a másutt nyilvántartott jármű volánjánál. – Abban az esetben viszont, ha semmilyen kapcsolat nincs az autóvezető és a kocsi rendszámát kiadó ország között, felvetődik a visszaélés gyanúja – fogalmazott Sipos. A szóvivő végül elmondta, hogy a fináncok tapasztalata szerint idehaza nagyon sok szlovák rendszámú jármű fut, ám úgy érzik: a külföldi rendszámok használata mintha visszaszorulóban lenne.
Kérdés azonban, vajon az ellenőrzések és szigorú szankciók miatt valóban élnek-e kevesebben a külföldi rendszám nyújtotta adócsökkentési lehetőséggel. Az adóhatóságnál arról érdeklődtünk, mit kezdenek a VPOP-től kapott adatokkal. Az APEH-nél rögzítették: kifejezetten a külföldi rendszámok miatt nem vizsgálódnak. A vámhatóságtól érkező információkat az adott adózóról rendelkezésre álló egyéb adatok közé teszik, s az öszszes értesülés együttes elemzése után döntik el: indítanak-e a külföldi rendszámú autóval járó magánszemély vagy ilyen járművel bíró cég ellen eljárást. Így az adóhivatal nem tudta megmondani, hány esetben rendelt el emiatt vizsgálatot, s azokban mekkora összegű adó elkerülését állapította meg.
Az APEH mindenesetre rögzítette: nem jogszabálysértő, ha valaki külföldön alapít vállalkozást és ott vásárolja meg a cég működéséhez szükséges eszközöket, például a gépkocsit. Ám sokan kihasználják, hogy számos országban – például Szlovákiában – nincs regisztrációs adó, s néhol – ellentétben hazánkkal – helyi adókat sem kérnek az autók után. Így a hivatal visszaélésnek minősíti, ha egy magyar cég olyan külföldi társaságot alapít, amely valós tevékenységet sehol nem fejt ki, tehát azt csak az „adóelőnyök” kihasználása végett hozzák létre. Ugyanez a helyzet, ha a külföldön bejegyzett cég csak itthon tevékenykedik, abban az országban, ahol alapították – és ahol a járművet vásárolták – nem. A visszaélés azonban csak akkor állapítható meg, ha a külföldi rendszámú autót Magyarországon nem helyezték üzembe, s a jármű tulajdonosa itthon él.
Ezek után nyilvánvaló, hogy a luxusautók tulajdonosainak nagyon megéri a külföldi bejegyzés, hiszen az ellenőrzés hiányosságai miatt szinte semmi veszítenivalójuk nincs, ugyanakkor milliókat takaríthatnak meg a külföldi rendszámokkal. Szlovákiában nincs súlyadó, nem kell közterhet fizetni a céges autók után, és nincs regisztrációs díj sem. Magyarországon viszont egy háromezer köbcenti feletti benzines vagy egy háromezer-ötszáz köbcentis dízelmotoros autóra ez a díj 4,5 millió forint. Nagyobb motorral pedig akár hatmillió forint is lehet. Egy szlovák rendszámok ügyintézésével foglalkozó cég honlapja szerint egy 2007-es gyártású, használt, kétezer köbcentis, benzines autó regisztrációs költsége Magyarországon több mint hárommillió forint. Ugyanez Szlovákiában alig több mint 300 ezer forintba kerül. Vagyis a többmilliós hazai regisztrációs adó miatt, akár kizárólag a rendszámért is megéri céget alapítani az északi szomszédunknál. A pár százezer forintnyi alapítási költség még mindig elenyésző egy luxusautó adójához képest. A külföldi bejegyeztetés előnyei pedig még inkább megnövekednek a vagyonadó jövő évi bevezetésével, ami igazán kedvez majd a most is virágzó rendszámbiznisznek.