Jó üzlet a külföldi rendszám

A hangzatos kormányzati bejelentések ellenére semmi kellemetlenség nem éri azokat a hazai autósokat, akik külföldi rendszámmal működtetik az autójukat. A milliós megtakarítást ígérő üzlet jobban virágzik, mint valaha. A luxuskocsikra kivetett vagyonadó ráadásul hallatlanul nagy lehetőséget kínál a rendszámbiznisznek.

Jakubász Tamás
2009. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezután is zavartalanul róják a kilométereket útjainkon a Szlovákiában bejegyzett, de magyar állampolgárok által használt luxusautók. Mint azt egy szlovák rendszámok ügyintézésével foglalkozó cég munkatársától megtudtuk, semmi kellemetlenségre nem kell számítaniuk azoknak a honfitársainknak, akik inkább északi szomszédunk tábláját hordják a kocsijukon, s nem a magyart. – Tavaly szó volt arról, hogy a hatóságok majd utánanéznek, kinek hány autó van a nevén, de azóta sem történt semmi – közölte a cég munkatársa. – A hatóságok még odáig sem jutottak el, hogy a szlovák kollégáikkal felvegyék a kapcsolatot az ügyben, s szerintem jó ideig nem is lépnek – tette hozzá.

*

A munkatárs szerint a hatóságoknak akkor sem lenne könnyű dolguk a szlovák rendszámmal közlekedő autósokkal, ha valóban lefolytatnák az ellenőrzéseket, mivel a rendszámhoz szükséges regisztrációt végző cég az Európai Unió szabályai szerint jár el. – Még rendes, létező lakcímet is tudunk biztosítani az ügyfeleinknek – közölte.
A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságától (VPOP) ugyanakkor azt a választ kaptuk, hogy már tavaly ősz óta ellenőrzik a külföldi rendszámú autókat. Sipos Jenő, a VPOP szóvivője lapunknak elmondta: nagyjából egy év alatt országosan több ezer nem magyar rendszámú járművet állítottak meg és ellenőriztek a szervezet járőrei. Az akciókhoz felhasználták az autókereskedők jelzéseit és más bejelentéseket is. A szóvivő azonban megjegyezte, hogy a fináncok – ha jogsértést sejtenek – nem vizsgálódhatnak, csupán az adatok rögzítése a dolguk. – Ha visszaélés gyanúját észleljük, az információkat azonnal továbbítanunk kell az adóhatóságnak – mondta Sipos Jenő. Majd közölte: jogszerűen vezethet idehaza külföldi rendszámú autót az, aki a rendszámmegjelölt országban él. Legtöbbször akkor sem beszélhetünk visszaélésről – tette hozzá –, ha a sofőr családja, rokonsága lakik külföldön, s emiatt használ itthon más ország rendszámával ellátott gépkocsit. Természetesen az sem kizárt, hogy egy külföldi cég tulajdonosa, alkalmazottja ül a másutt nyilvántartott jármű volánjánál. – Abban az esetben viszont, ha semmilyen kapcsolat nincs az autóvezető és a kocsi rendszámát kiadó ország között, felvetődik a visszaélés gyanúja – fogalmazott Sipos. A szóvivő végül elmondta, hogy a fináncok tapasztalata szerint idehaza nagyon sok szlovák rendszámú jármű fut, ám úgy érzik: a külföldi rendszámok használata mintha visszaszorulóban lenne.
Kérdés azonban, vajon az ellenőrzések és szigorú szankciók miatt valóban élnek-e kevesebben a külföldi rendszám nyújtotta adócsökkentési lehetőséggel. Az adóhatóságnál arról érdeklődtünk, mit kezdenek a VPOP-től kapott adatokkal. Az APEH-nél rögzítették: kifejezetten a külföldi rendszámok miatt nem vizsgálódnak. A vámhatóságtól érkező információkat az adott adózóról rendelkezésre álló egyéb adatok közé teszik, s az öszszes értesülés együttes elemzése után döntik el: indítanak-e a külföldi rendszámú autóval járó magánszemély vagy ilyen járművel bíró cég ellen eljárást. Így az adóhivatal nem tudta megmondani, hány esetben rendelt el emiatt vizsgálatot, s azokban mekkora összegű adó elkerülését állapította meg.
Az APEH mindenesetre rögzítette: nem jogszabálysértő, ha valaki külföldön alapít vállalkozást és ott vásárolja meg a cég működéséhez szükséges eszközöket, például a gépkocsit. Ám sokan kihasználják, hogy számos országban – például Szlovákiában – nincs regisztrációs adó, s néhol – ellentétben hazánkkal – helyi adókat sem kérnek az autók után. Így a hivatal visszaélésnek minősíti, ha egy magyar cég olyan külföldi társaságot alapít, amely valós tevékenységet sehol nem fejt ki, tehát azt csak az „adóelőnyök” kihasználása végett hozzák létre. Ugyanez a helyzet, ha a külföldön bejegyzett cég csak itthon tevékenykedik, abban az országban, ahol alapították – és ahol a járművet vásárolták – nem. A visszaélés azonban csak akkor állapítható meg, ha a külföldi rendszámú autót Magyarországon nem helyezték üzembe, s a jármű tulajdonosa itthon él.
Ezek után nyilvánvaló, hogy a luxusautók tulajdonosainak nagyon megéri a külföldi bejegyzés, hiszen az ellenőrzés hiányosságai miatt szinte semmi veszítenivalójuk nincs, ugyanakkor milliókat takaríthatnak meg a külföldi rendszámokkal. Szlovákiában nincs súlyadó, nem kell közterhet fizetni a céges autók után, és nincs regisztrációs díj sem. Magyarországon viszont egy háromezer köbcenti feletti benzines vagy egy háromezer-ötszáz köbcentis dízelmotoros autóra ez a díj 4,5 millió forint. Nagyobb motorral pedig akár hatmillió forint is lehet. Egy szlovák rendszámok ügyintézésével foglalkozó cég honlapja szerint egy 2007-es gyártású, használt, kétezer köbcentis, benzines autó regisztrációs költsége Magyarországon több mint hárommillió forint. Ugyanez Szlovákiában alig több mint 300 ezer forintba kerül. Vagyis a többmilliós hazai regisztrációs adó miatt, akár kizárólag a rendszámért is megéri céget alapítani az északi szomszédunknál. A pár százezer forintnyi alapítási költség még mindig elenyésző egy luxusautó adójához képest. A külföldi bejegyeztetés előnyei pedig még inkább megnövekednek a vagyonadó jövő évi bevezetésével, ami igazán kedvez majd a most is virágzó rendszámbiznisznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.