Kerámia és borpince

A templom előtti park hűvösében követjük A magyar bor fazekasszemmel című kiállítás megnyitójának eseményeit Nagymaroson. A Pince Galériába ugyanis, ahol Gy. Kamarás Kata kiállítása látható, minden érdeklődő egyszerre be sem fért volna.

Badacsony T. Örs
2009. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy megnyitóban a legjobb az, hogy előbb-utóbb véget ér. Most az a különös érzés fogott el, hogy szívesen tovább hallgattam volna Fehérváry Lillát, aki a magyar vágáns líra néhány, a bort, a mámort tréfásan dicsőítő darabjával alapozta meg a hangulatot. Pedig odalent – pincegalériához méltón – teli borospoharak és házi pogácsák fogadnak. És ettől tökéletes az összhang. Kellemesen hűvös, jó borok, és amiért idejöttem: kerámiák a bohém Hordólovagoktól egészen a spirituális mélységű Krisztus-ábrázolásokig. Jelen van a szent és a profán, de ha borkultúráról van szó, nehéz a határt meghúzni. Meg is kérdezem Gy. Kamarás Katát, mennyire szereti a bort. Csak módjával – mondja –, de sokszor hívják borospincékbe, hogy sűrítse kerámiába a hely hangulatát. Ezek lehetnek faliképek vagy akár kályhacsempék, a legfontosabb, hogy egyedi darabok, és valóban a genius lociról szólnak. Amikor zsánereket jelenít meg – mondja –, sokszor használ metszeteket, úgymond „lefordítja” őket a cserép műfajára. De szerepelnek kancsók, butellák, gyertyatartók és kerámiakompozíciók is a kiállítás anyagában. Itt vannak a szőlőhöz és a borhoz kapcsolódó szentek: Vince, Orbán, Donát szobrai, de jelen van Pityókos Noé is. Mivel Gy. Kamarás Kata nem tartozik egyik tradicionális magyar fazekasiskolához sem, ezért nehezen ismerték el a szakmabeliek. Az áttörést a Palóc lakodalmas menet című kompozíciója hozta. Ezután kapta meg a népművészet mestere címet, és ezután fogadták el „renitens” ars poeticáját: „Az a törekvésem, hogy hagyományos magyar fazekaseljárással új tárgyi világot hozzak létre, amely szellemében és formájában nem távolodik el a gyökerektől.”
Igaz, született budapesti, de már a nagyapja is gyűjtött népművészeti tárgyakat, édesapjától pedig megörökölte faragókészletét, és a népművészet ifjú mestere címet is fadúccal készült kályhacsempéiért kapta. Nem vesz részt szakmai vitákban, legszívesebben visszavonul a műtermébe. Már utazni sem igazán szeret, úgy gondolja, a globalizálódott világ átjárhatatlanná tette a kultúrákat, hanem összekeverte, nem illik egy görög skanzenbe kalocsai hímzés, de fordítva sem.
– Akkor marad az elefántcsonttorony? Ki fogja továbbadni a tudást? – kérdezem. – Ha valaki nagyon akarja, megtalál. – mondja. Gy. Kamarás Kata már három éve a Kerámiaparkban tanít, és összefogja a végzett tanítványokat is. Ők már szinte baráti társaság, beszélgetnek, kísérleteznek, csiszolják a mesterségbeli tudást. Azon kissé meglepődöm, hogy ez a társaság csak nőkből áll. De megtudom, ebben nincs semmi ideológia, egyszerűen elnőiesedett a szakma. Mert nem lehet belőle megélni, a népművészeti- bolt-hálózatot felszámolták, és sokuknak nincs más lehetősége, csak az utcai eladás.
Mivel közben bejártuk a kiállítótermet, már csak a kötelező kérdés marad: – Ki volt a mestere? – Nekem sajnos nem volt – mondja – egyedül jártam végig ezt az utat, és ezért nem tartok a mesterségben semmit sem titoknak. Ha bármelyik tanítványom, kollégám kérdez, és tudom a választ, akkor elárulom. Szakmai fogásokat, technikát. Ez pontosan olyan, mintha a nagymamád vagy az édesanyád megmutatja, hogy egy ételt hogyan kell elkészíteni, de ha megfeszülsz, akkor sem lesz pont ugyanolyan. Mert azt te csináltad. Ezért nincsenek titkok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.