Százmilliárdos lyuk

Számos korábbi évhez hasonlóan megint utólag, kilenc hónappal az évzárást követően bukkant a KSH olyan tételekre, amelyek jelentősen megemelték a büdzsé tavalyi hiányát. Ezúttal százmilliárd forintos lyukról van szó, mivel hazánk olyan uniós támogatásokat próbált elszámolni bevételként a tavalyi évre, amelyeket egyáltalán nem kapunk meg Brüsszeltől. Az OTP Elemzési Központja szerint további intézkedések nélkül nem tarthatók sem az idei, sem a jövő évi büdzsészámok.

Munkatársunktól
2009. 10. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elbizakodottságról szó sem lehet. A rendszerszintű pénzügyi válságot sikerült ugyan elkerülni Kelet-Közép-Európában, a továbbra is jelentős kihívások miatt azonban nincs helye az elbizakodottságnak – hívta fel a figyelmet hétfőn három nagy nemzetközi pénzintézet, amelyek közös finanszírozási programot folytat a térségi gazdaságok megsegítésére. A londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az Európai Beruházási Bank és a Világbank-csoport a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank isztambuli üléséhez kapcsolódó közös helyzetértékelésében leszögezi: a három pénzintézet által februárban indított közös akcióterv végrehajtása jól halad, a kelet-európai bankrendszerek és reálgazdaságok megsegítésére akkor létrehozott 24,5 milliárd eurós keretből szeptember végéig 16,3 milliárd euró folyósításáról már döntöttek.


Százmilliárd forint értékben talált olyan tételeket a múlt év elszámolásában a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), amelyek jelentősen, 3,4 százalékról 3,8 százalékra emelték 2008 államháztartási hiányát – derül ki a hivatal múlt héten nyilvánosságra hozott adataiból. A gyakorlat, mely szerint utólag, kilenc vagy még több hónappal az évzárást követően emelkedik egy adott évre közölt deficit, nem új: számos korábbi évben növekedett így a hiány akkor, amikor az elemzők már nem foglalkoztak a múltra vonatkozó deficitadatokkal. A mostani százmilliárd forintnyi lyuk abból adódik, hogy a tavasszal Brüszszelnek elküldött kimutatásban hazánk olyan uniós támogatásokat számolt el bevételként, amelyeket egyáltalán nem kapunk meg Brüsszeltől. (Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a négyes metró beruházása például 56 milliárd forintot veszített el azért, mert az EU szabálytalannak minősített 11 közbeszerzési szerződést.)
Mint Lehmann Anna, a KSH munkatársa lapunknak elmondta: a mintegy százmilliárd forintos revíziójuk több tételből áll, a legnagyobb részt a négyes metró és az M7-es autópálya építésével kapcsolatos uniós támogatás meghiúsulása jelenti. Lehmann szerint az uniós támogatásokat kétféleképpen lehet elszámolni bevételként: abban az évben, amikor elkezdődik egy adott beruházás építése, de még nem érkezett meg az ahhoz kapcsolódó – kilátásba helyezett – uniós támogatás, vagy pedig abban az évben, amikor konkrétan beérkezik Brüszszelből a pénz. Mivel a KSH az előbbi megoldást választotta, ám a támogatást mégsem adta oda hazánknak az EU, a hivatal arra kényszerült, hogy lerontsa a múlt év egyenlegét. A brüsszeli elszámolási követelményeknek megfelelő új kimutatás ezért 1002 milliárd forintos kormányzati hiányt és a GDP 72,9 százalékának megfelelő 19 344 milliárd forintos kormányzati adósságot közöl.
Mindeközben az OTP Elemzési Központ közzétette friss makrogazdasági előrejelzését. E szerint az idei és jövő évi államháztartási hiánycélok teljesüléséhez további kisebb kiadáscsökkentő lépésekre vagy a tervek szigorítására van szükség. A pénzintézet közgazdászai úgy látják: ebben az évben csak akkor teljesülhet a 3,9 százalékos GDP-arányos hiány, ha feszes költségvetési gazdálkodás valósul meg, és 100-120 milliárd forint értékben a tartalékokat is zárolják. A jövő évre kitűzött célok az elemzők szerint nem tarthatók, s 3,8 százalék helyett 4,1 százalékos lehet a deficit több ok miatt. Egyrészt az adó- és járulékbevételek 50-70 milliárd forinttal maradhatnak el a tervezettől, főként a társasági és a személyi jövedelemadóból, illetve a járulékokból folyhat be kevesebb. Az önkormányzatokra kirótt 85 milliárd forintos megszorítás ugyancsak boríthatja a terveket, ahogyan az állami szervek várható túlköltekezése is. A tömegközlekedésből elvont 40 milliárd forintos tételt szintén kockázatok övezik, mivel az Elemzési Központ szerint szerkezeti átalakítás nélkül a megszorítás csak a közlekedési vállalatok további eladósodását eredményezi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.