Az üdvösségre rendelt Peer Gynt

Berlin történelmi belvárosában, alig néhány lépésnyire az Unter den Lindentől, egy eredetileg koncertteremnek használt épületben az ötvenes évek eleje óta működik a Gorki Theater. A színház egy hónappal ezelőtt mutatta be Ibsen Peer Gyntjét.

Pethő Tibor
2009. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dino Olivieri számtalan nyelvre lefordított slágerével, a J’attendrai-val indít napirend előtt a Jan Bosse rendezése. „Várlak én, várlak…” – énekli fia, Peer pillanatnyi csavargására és életútja lezárására is vonatkoztathatóan Aase.
A Goethe Faustjának első változatát korábban színpadra állító Bosse rendezése egyébként látványosan él a Faust-párhuzammal. Az üdvösségre szinte erővel kényszerített főhős esetében ugyanis a maga természetességében érvényesül a predesztináció egy sajátos formája, amelynek gondolati alapja feltehetőleg az, hogy a rossz erőkkel kötött szövetség, a gyengeség csak önkívületi állapot eredménye lehet. Mindezt úgy sugallja az értelmezés, hogy közben nem relativizálja a bűn és az erény közti különbséget. A kulcsot ehhez Aase különös középpontba állítása adja meg. Az anya az eleve elrendeltség megtestesítőjévé válva ugyanis egyszerre a sötétségből előbukkanó, rossz szándékú hatalomnak tűnő Görbe, s az ítélet-végrehajtást, s ezzel együtt a menekülést jelentő Gomböntő. Mintha valóban Goethe Faustjának szavai jelentenék a darab eszmei zsinórmértékét: „Kicsoda vagy tehát? Az erő része, mely örökké rosszra tör, s örökké jót művel.”
A számonkérő hatalom nevében eljáró Gomböntő a szerelem melletti legszorosabb érzelmi kapcsolat egyik tagja, tehát az anya bőrébe bújik. Aase a temetésekor vele elföldelt merőkanállal tér vissza, hogy igazságot tegyen Peer „ügyében”. A mitológiai alakban feltámadt asszony ismét a J’attendrai-t énekli ugyanazzal a félig vészjósló, félig reménykeltő attitűddel, mint a darab elején. Tevékenysége jól érzékelteti az időn kívül álló, ítélkező-végrehajtó erő empatikus voltát. Ez az empátia egyébként végtelennek tűnik, Ibsen szövegét olvasva is: a meg nem nevezett abszolútum előre ismeri Peer lehetőségeit, az élet felé törő akaratát, s eszerint cselekszik. A Gomböntő-Aase tehát nem személytelen hatalom, de erősen, nem túlzásba menően hangsúlyozva, a szerelem és az üdvösség, tehát a várakozó Solvejg felé vivő erő.
Jól megtalálta a hármas szerep Karin Neuhäusert, akihez az előadás legkiválóbb alakítása fűződik. A gyakori kettős szereposztással nem élve Peert a fiatal, tehetséges énekes-színész, Jens Harzer formálja meg egyenletes, meggyőző módon, kellő tanácstalansággal vegyített iróniával. A rendező Jan Bosse mintha élt volna a közelmúltban elhunyt világhírű német rendező, Peter Zadek Peer Gynt-adaptá-ciójának néhány vonásával. Kevesebb eszközzel, szinte észrevehetetlen frivolsággal ugyan, de Zadekhez hasonlóan a pergő ritmus alapjává a váratlanul érkező atmoszféraváltásokat szánta. Kevésbé szikáran, s tagadhatatlanul érzelmesebben.
(Henrik Ibsen: Peer Gynt. Maxim Gorki Theater, Berlin. Rendező: Jan Bosse.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.