Lélekkiáltó sanzonok

Mintha Leonard Cohen gall unokaöccse volna; Yann Tiersen legkésőbb az Amélie csodálatos élete vagy a Good bye, Lenin! című filmhez írt zenéje óta a merengők csendes boldogságának krónikása, a franciák legnépszerűbb komponistája, Párizs nem hivatalos háttérzenéjének szerzője. Nemrég megjelent koncertalbuma anyagát holnap este nyolctól a Gödör Klubban mutatja be a magyar közönségnek.

Klementisz Réka
2009. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyos filmek úgy égnek az ember lelkébe, mélyen, valahol a homloklebeny mögé, mint a gyerekkori lusta vasárnapok színei, délutáni alvás idején a parketta recsegése, a tepsi szegletén odakozmált nagyanyai almás pite íze – szóval belénk szivárognak, mintha személyes impresszióinkból fröccsentették volna vászonra őket. Lehet szeretni vagy borzongani tőle, Jean-Pierre Jeunet agyondíjazott kultfilmje, az Amélie csodálatos élete ilyen; lélekkiáltó film. És a ludas, meglehet, még csak nem is a cselekmény, az álomvilágban csetlő-botló párizsi lány, Amélie boldogságkeresése. A franciák egyik kedvenc kortárs zeneszerzője, Yann Tiersen és a film sanzonos etűdökre felfűzött, a hangulati illusztrációnál fényévekkel erősebb, minimalista zenéje bőven benne van abban, hogy a film óta valószínűleg többen turkálnak babban a zöldségesnél, csak úgy, az érzésért.
Tiersen olyan sűrű filmzenét szerzett minden idők talán egyik legsikeresebb francia filmjéhez, hogy ma már ha akarná, sem tudná levetkőzni az Amélie-skatulyát, mert hát tény, hogy nincs ember, aki a neve hallatán ne rögtön a filmre asszociálna. De miért is akarná. Chopin, a nagy előd, Erik Satie és Philip Glass nyomán már eddig is csupa olyan szerző zenei világához hasonlították a Tiersen-féle harmonika-hangsúlyos, zongorafutamos lélekemelést, hogy szorongásra semmi oka. A film zenéjét 2002-ben ráadásul a legjobbnak járó César-díjjal is jutalmazták a franciák. A csendes, szemlélődő boldogság háttérzenéje Tiersen minden szerzeménye, egy csipet breton melankólia, montparnasse-i impresszionizmus, máskor némi modern merészséggel fűszerezett folk, a bendzsótól a csellón át a xilofonig dúsan hangszerelve. Egy falat párizsi kocka. És ha ez kevés volna, máris ott az életműben a pimasz csavar, a szerelemből művelt második vonal, a B oldal, a rock. Mielőtt azt gondolnánk, a Noir Désirnél ki is merül a zúzósabb francia gitárzene, érdemes böngészni a mindentudó videomegosztót; a hiperérzékeny lírikus Tiersen turnéin tömegével tombolnak a franciák. Mert a merengés mellett mozgatni, szikrát pattintani, lángot lobbantani is tud, s teszi mindezt azzal az érzékenységgel, amivel megírt egy sorozat klasszikussá lett Amélie-opust.
Frissen megjelent koncertalbuma hazai viszonylatban igazi meglepetés; hegedű helyett sűrű gitárszólamok, orgonafutamok és olyan vendégek, mint Elisabeth Fraser (Cocteau Twins), egy női rapper, Diam vagy a Tetes Raides rockegyüttes szaxofonosa, Gregoir. Zenei alkímia a javából. Tiersen turnéjának következő állomása szerencsénkre Budapest; David Yengibarian, Kardos Dani és a Vázsonyi János nevével fémjelzett Triton után szombat este nyolctól a Gödör Klubban ad koncertet. A jegyhez nagy szerencse kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.